Viking Line julkaisi 25.10. osavuosikatsauksensa. Konsernin liikevaihto pieneni 2,3 prosenttia 370,6 miljoonaan euroon tammi-syyskuussa 2024 (379,2 milj. euroa 1.1.–30.9.2023). Liiketulos oli 25,2 miljoonaa euroa (52,4 milj. euroa). Konsernin tulos ennen veroja oli 16,1 miljoonaa euroa (43,7 milj. euroa). Edellisen vuoden vertailulukuihin sisältyy Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto. Ilman myyntivoittoa tulos ennen veroja vuonna 2023 oli 35,1 miljoonaa euroa.
Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 3,3 prosenttia jääden 331,7 miljoonaan euroon (343,1 milj. euroa). Rahtitoiminnan tuotot kasvoivat 9,1 prosenttia nousten 36,8 miljoonaan euroa (33,8 milj. euroa).
Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 426 (2 243) henkilöä, joista emoyhtiössä 1 953 (1 695). Maissa työskenteli 474 henkilöä (472) ja merellä 1 952 henkilöä (1 771). Viking Cinderella siirrettiin 5. maaliskuuta Ruotsin lipun alta Suomen lipun alle.
– Kolmas kvartaali oli hieman heikompi kuin vuoden 2023 vastaava ajanjakso, varsinkin syyskuun osalta.Gotland Alandia Cruisesin liikennöinnin aloittamisesta on aiheutunut kertaluonteisia lisäkustannuksia, eikä Birka Gotland aluksen käyttöaste kesäkuuhun mennessä vastannut odotuksiamme. Käyttöaste on parantunut kesän aikana, ja sen odotetaan säilyvän hyvällä tasolla syksyllä, toimitusjohtaja Jan Hanses kommentoi yhtiön tulostiedotteessa.
– Kertaluonteisista eristä puhdistettu vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden tulos on siis edellisvuotta heikompi mutta vastaa päivitettyä ennustetta, joka annettiin markkinoille elokuussa yhtiön puolivuotiskatsauksen yhteydessä.
– Pystymme edelleen kompensoimaan vuodenvaihteen jälkeen aiheutuneet päästöoikeuksien kustannukset lippujen hinnoilla tavoitteemme mukaisesti. Lähialueen geopoliittinen tilanne sotineen ei ole juurikaan vaikuttanut matkustushalukkuuteen päämarkkinoillamme, mutta yhdessä Lähi-idän levottomuuksien kanssa se on lisännyt jatkuvaa epävarmuutta energian hinnoista.
Tehostamistoimet jatkuvat
Jan Hanses toteaa, että syksyn näkymiin liittyy edelleen suurta epävarmuutta.
– Koska markkinoiden odotetaan heikkenevän ainakin lähitulevaisuudessa, meidän on pakko jatkaa tehostamistyötä säilyttääksemme ne tulosparannukset, jota olemme kahden viime vuoden aikana saavuttaneet. Tehostaminen ei merkitse pelkästään leikkauksia ja säästötoimia. Palvelun laatu ja lisämyynti ovat yhtä tärkeitä toimenpiteitä, ja kaikkien on toimittava yhdessä saavuttaaksemme tavoittelemamme tulokset.
– Toimintamme kuuluu tästä vuodesta lähtien päästökauppajärjestelmän piiriin, mikä tuo meille lisäkustannuksia, joihin voimme keskipitkällä aikavälillä sopeutua vain osittain jatkamalla energiatehokkuustyötä. Alan suurin haaste on realistisen hintaisten vaihtoehtoisten polttoaineiden puute.
– Viking Line tekee aktiivisesti työtä päästöjen vähentämiseksi erilaisissa hankkeissa. Matkustaja- ja rahtiasiakkaat voivat nyt pienentää hiilijalanjälkeään Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma-reitillä ostamalla uusiutuvaa biopolttoainetta suhteessa matkansa kulutukseen ja vähentää näin matkan fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia. Viking Line on myös mukana kahdessa suurhankkeessa, joissa luodaan vihreitä käytäviä Helsinki–Tallinna- ja Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reiteille.
Vaula Aunola