19.02.2024

Lauri Kosomaa: Pitääkö olla huolissaan?

Suomalaiset meritekniikan yritykset toimivat pääosin osana globaalia verkostoa. Alan huipulla pysyminen on nyt vaarassa koulutukseen kohdistuvien leikkausten vuoksi, Turun ammattikorkeakoulun lehtori Lauri Kosomaa sanoo.

Lehtori Lauri Kosomaa, Meritekniikan koulutusvastaava Turun ammattikorkeakoulussa.

Suomalaiset meritekniikan yritykset toimivat pääosin osana globaalia verkostoa. Kilpailukyvyn on oltava maailman huippua, mikäli aikoo menestyä alalla. Maailman huipun saavuttaminen ja siellä pysyminen ovat nyt vaarassa koulutukseen kohdistuvien leikkausten vuoksi.

Yritysten kilpailukyky voi perustua esimerkiksi hinnoitteluun, toimitusaikoihin tai kilpailijoita parempaan laatuun. Kaikkien näiden takana on osaaminen ja jatkuva kehitystyö. Osaaminen perustuu vain ja ainoastaan ihmisiin, konkreettisen työn tekijöihin. Suurta osaa osaajista edustavat ammattikorkeakouluista valmistuneet insinöörit.

Osaamista ei synny tyhjästä. Yritysten osaaminen syntyy vuosien ja lukemattomien tehtyjen projektien aikana. Insinöörien osaaminen taas perustuu oppimiseen, ensin opintojen aikana, sitten työtä tehdessä. Opinnoissa luodaan pohja kyvylle ymmärtää, omaksua ja kehittyä edelleen työtehtävissä.

Suomalainen insinöörikoulutus on tähän saakka tuottanut yrityksille riittävästi osaamista. Viime aikojen jatkuva rahoituksen leikkaaminen kuitenkin vaarantaa tämän. Turun ammattikorkeakoulu on ainoa suomalainen ammattikorkeakoulu, missä voi erikoistua meritekniikkaan. Vuosittain valmistuu noin kaksikymmentä meritekniikkaan erikoistunutta insinööriä. Näiden 240 opintopisteen tutkinnosta on meritekniikan opintoja ollut 60 opintopistettä. Syksyllä 2024 opintonsa aloittavilla tätä on leikattu neljänneksellä 45 opintopisteeseen. 60 opintopistettä vastaa yhden lukuvuoden opintoja. Onko maailman parhaiden laivojen suunnittelu ja rakentaminen niin yksinkertainen asia, että siihen riittävät alle kahden lukukauden opinnot?

Suomen Laivainsinööriyhdistys -Laradi ry on erittäin huolissaan laiva- ja meritekniikan insinööriopetuksen ammattiaineiden tuntimäärien leikkaamisesta. Suomalaisen laivatekniikan insinöörin ja alan yritysten asema työmarkkinoilla perustuvat puhtaasti korkeaan osaamiseen.

Yritysten on syytä varautua tulevaisuudessa siihen, että tuoreilla insinööreillä ei ole enää yhtä laajaa ja syvälle menevää osaamista kuin aiemmilla ikäpolvilla. Koulutuksen arvostus on saatava nostettua takaisin tasolle, joka takaa riittävät koulutusresurssit ja mahdollistaa yritystemme pärjäämiseen meritekniikan maailman huipulla myös tulevaisuudessa.

Teksti Lauri Kosomaa
Lehtori, Meritekniikan koulutusvastaava Turun ammattikorkeakoulussa
Laradi ry:n hallituksen jäsen

Jaa artikkeli