04.04.2024

Damen modernisoi sata CMC CGM:n rahtilaivaa Euroopassa

Tähän asti CMA CGM on käyttänyt pääasiassa telakoita Kiinassa ja toisinaan Lähi-idässä, mutta tämä sopimus merkitsee ensimmäistä kertaa eurooppalaisten telakoiden käyttöä näihin vaativiin muutostöihin.

Kuva: Damen Shipyards Group

Damenin telakkaryhmä ja johtava varustamokonserni CMA CGM aloittavat yhteistyön, jonka tuloksena viime kädessä noin 100 mainitun varustamon alusta läpikäy merkittäviä modernsointeja. Alusten polttoainetehokkuutta parannetaan yli 10 prosentilla. Päivitykset tehdään Damenin korjaustelakoilla Dunkerquessa (DSDu) ja Amsterdamissa (DSAm), joilla on Euroopan suurimpia kuivatelakoita ja monen vuoden kokemus vaativista korjauksista ja modernisoinneista.

Yhteistyön keskeinen piirre on uusien bulbien asentaminen alusten keuloihin. Tähän asti CMA CGM on käyttänyt pääasiassa telakoita Kiinassa ja toisinaan Lähi-idässä, mutta tämä sopimus merkitsee ensimmäistä kertaa eurooppalaisten telakoiden käyttöä näihin vaativiin muutostöihin. Tarve muutoksiin on syntynyt uusista päästömääräyksistä ja kiristyvästä päästökaupasta.

CMA CGM:n aluksista tänä vuonna viisi telakoidaan DSDu:lla ja neljä DSAm:llä. Näistä kolmella tehdään bulbimuutokset, joista ensimmäinen tapahtuu innovatiivisessa, LNG-polttoaineella toimivassa entisessä suomalaisomisteisessa konttifeederissä Containerships Polar. 120 tonnin bulbirakenne on valmistettu Amsterdamissa ja se asennetaan telakassa lähiviikkoina. Loput kaksi bulbimuutosalusta ovat 366-metrinen Kiinassa vuonna 2022 valmistunut CMA CGM Arctic ja 170-metrinen Containerships Aurora.

Vaikka bulbien jälkiasennukset tuovat 5–10 prosentin säästöjä polttoaineenkulutukseen, CMA CGM etsii myös muita päivityksiä, jotka voivat edelleen parantaa alusten polttoainetehokkuutta. Auttaakseen varustamoa saavuttamaan tavoitteensa Damen tarjoaa myös paketteja, jotka eivät sisällä vain keulabulbia, vaan myös potkurin päivityksen, muutoksia potkurisuulakkeisiin ja pohjan silikonimaalauksen. Jokainen näistä päivityksistä tuo 2–5 prosenttia lisäsäästöjä polttoaineenkulutukseen, mikä tuo sijoitetun pääoman takaisin alle kolmessa vuodessa sekä vähentää merkittävästi hiilen ja muiden epäpuhtauksien määrää.

Muutosohjelman tämän vuoden aluksista kolme varustetaan myös maasähkökäyttöön, mikä vähentää päästöjä sähkönsyöttöä tarjoavissa satamissa. Tämä on linjassa CMA CGM:n sitoutumiseen puhtaampaan toimintaan.

”Odotamme innolla pitkäaikaista kumppanuutta CMA CGM:n ja Damenin välillä”, sanoo Freek van den Eijkel, DSAmin kaupallinen johtaja. ”DSDulla on jo suhde CMA CGM:n kanssa, mutta yhdessä DSAm ja DSDu voivat tarjota CMA CGM:n tarvitsemia palveluita hyvin varustetuilla laitoksillaan ja helpolla poikkeamalla tärkeimmiltä laivareiteiltä.”

Jaa artikkeli