Rederi Ab Fjärdvägen -varustamon alus M/S Fjärdvägen liikennöi reitillä Långnäs-Naantali.
– Långnäs–Naantali-reitti sopii täydellisesti strategiaamme niillä reiteillä, joilla merikuljetus on ilmeisin ja kestävin ratkaisu. Yhteys Ahvenanmaan ja Manner-Suomen välillä on monella tapaa ollut puuttuva lenkki asiakastarjonnassamme. Lisäämme sen nyt ketjuumme, Eckerö Groupin toimitusjohtaja Björn Blomqvist sanoo.
Rederi Ab Lillgaard on liikennöinyt reittiä vuodesta 1994. Vuodesta 2014 tytäryhtiönsä Rederi Ab:n kautta.
– Liiketoimintaedellytykset ovat heikentyneet tasaisesti viime vuosina, ja yhtiön hallitus on kokenut toiminnan jatkamisen itsenäisessä yrityksessä erittäin haastavaksi.
Olemme tulleet siihen tulokseen, että toiminnan on oltava osa laajempaa kokonaisuutta. Me olemme iloisia löytäessämme vakaan ahvenanmaalaisen ostajan yritykselle, sanoo Rederi Ab Lillgaardsin hallituksen puheenjohtaja Trygve Eriksson.
M/S Fjärdvägenin reitillä Långnäsistä Naantaliin pääpaino on rahdilla. Laiva voi ottaa vain noin kymmenen matkustajaa. Blomqvistin mukaan on hyvin todennäköistä, että tulevaisuudessa linjalle tulee mahdollisuus myös matkustajaliikenteeseen.
– Siinä tapauksessa tarvitaan uusi laiva ja olemme jo aloittaneet jo korvaavan tonniston etsimisen, hän sanoo.
Fjärdvägen on rakennettu vuonna 1972 Ankerløkken Verftissä Florøssa, Norjassa. Alus on 108,30 metriä pitkä ja 21,45 metriä leveä. Aluksen kantavuus on noin 2 500 tonnia, ja siihen mahtuu noin 45 traileria kuljettajineen. Aluksen jääluokka on 1A.
Lähde: Rederi Ab Eckerö