Alkuun omaan käyttöön tarkoitetut tilaukset osoittautuivat kiinnostavan myös muita eurooppalaisia varustamoja ja Stena ryhtyi laajentamaan toimintaa eräänlaiseksi välittäjä-investoriksi. Samalla luonnollisesti paljon eurooppalaista osaamista ja kokemusta on valuamassa kiinalaiselle telakalle. Sarjassa on nyt jo yhteensä 15 laivaa.
Kaikki alkoi, kun runsaan kahden vuoden suunnittelutyön jälkeen Stena RoRo tilasi huhtikuussa 2016 neljä turkulaisen (ja rakentavan kiinalaisen telakkayhtiön omistaman) Deltamarinin suunnittelemaa RoPax-alusta AVIC Weihailta (nykyisin China Merchants Jinling Shipyard) neljän lisälaivan optiolla. Yhtiön tarkoituksena oli sijoittaa nämä lautat omaan Irlanninmeren liikenteeseen Belfastista, mutta se vuokrasikin yllättäen sarjan kolmannen laivan eteenpäin Brittany Ferriesille, jonka oma tilaus Flensburgista oli jäänyt saksalaisen telakan konkurssin jalkoihin.
Ensimmäisen laivan köli laskettiin helmikuussa 2018. Stena RoRo:n tilaus Kiinasta oli varsin edullinen ja yhtiö päättikin sen johdosta kehittää välitystoiminnasta laajentuvaa liiketoimintaa itselleen. Sarjan viidennen yksikön tilaus vahvistettiin huhtikuussa 2018 alukselle, joka samalla rahdattiin DFDS Seawaysin liikenteeseen kymmeneksi vuodeksi. Seuraavassa kuussa vuorossa oli kuudennen aluksen tilaus, jonka osoite oli jälleen Brittany Ferries kymmenen vuoden rahtaussopimuksella. Heinäkuussa 2018 Stena Line vahvisti itselleen kaksi laivaa lisää, jolloin alkuperäisen vuoden 2016 tilauksen optiot tulivat käytetyiksi. Samalla neuvoteltiin kuitenkin uudet optiot toiseen neljän aluksen lisäsarjaan.
Nyt Stena RoRo on vastaanottanut Saint-Malon, joka on yhdestoista tähän asti sovituista yhteensä viidestätoista E-Flexer-tyyppinimen saaneesta aluksesta Weihaista. Sen rahtaaja on taas ranskalainen Brittany Ferries. Ensi vuoden helmikuussa se aloittaa Portsmouth – Saint-Malo -reitillä, ja korvaa Bretagnen, joka on purjehtinut reitillä vuodesta 1987 lähtien.
Saint-Malo on jo neljäs viidestä E-Flexeristä, jotka Stena rakennuttaa Brittany Ferriesille, ja samalla toinen, joka pystyy toimimaan LNG:llä. Ensimmäinen oli vuonna 2021 varustamolle toimitettu Salamanca. Saint-Malo on nyt matkalla Eurooppaan, ja sen odotetaan saapuvan kotisatamaansa vuoden loppuun mennessä ja aloittavan liikenteen 12. helmikuuta 2025.
Neljässä viidestä Brittany Ferriesin E-Flexerissä on voimanlähteenä dual-fuel moottorit sekä suuri 12 MWh akkupaketti. Sen avulla alukset pystyvät liikennöimään satamaan ja satamasta ulos vain sähköllä ilman dieselien käyttöä. Saint-Malossa on myös 8 MW tehoinen maaliitäntä akkujen pikalatausta varten, mikä mahdollistaa täysin fossiilivapaan oleskelun satamassa. Asennetulla akkukapasiteetilla alus voi ajaa jopa 17,5 solmun nopeudella.
E-Flexerit räätälöidään asiakkaan mukaan
Yli 380 matkustajahyttiä eri luokissa tarjoaa E-Flexereiden suurimman matkustajakapasiteetin. Laivojen moottorit voivat toimia meridieselillä (MGO), nesteytetyllä maakaasulla (LNG) tai biodieselillä ja biokaasulla sekä PTI/PTO-järjestelmällä kokonaan sähköllä. E-Flexer-sarja hyödyntää Deltamarinin luomaa peruskonseptia, jossa alukset ovat suurempia kuin useimmat olemassa olevat RoPax-lautat, ja konsepti on erittäin joustava. Jokainen laiva on räätälöity vuokraajien reittien tarpeiden mukaan.
– Olemme erittäin tyytyväisiä nyt vastaanotetusta sarjan yhdennestätoista E-Flexer-aluksesta, sanoo Per Westling, Stena RoRo AB:n toimitusjohtaja.
– E-Flexer-konseptin puitteissa on tapahtunut jatkuvaa teknistä kehitystä, ja voimme tarjota asiakkaille erittäin joustavia ja tulevaisuuden kannalta kestäviä ympäristövaatimukset täyttäviä propulsiojärjestelmiä. Brittany Ferriesillä on osto-optio tähän alukseen neljän vuoden kuluttua.
Suomessakin uusia lauttoja aiemmin rakentanut Brittany Ferries uudistaa E-Flexereillä nykyistä rahti- ja matkustajalaivastoa. Sen ensimmäinen E-Flexer, Galicia, toimitettiin syksyllä 2020, toinen marraskuussa 2021, kolmas joulukuussa 2023. Nyt toimitettiin Saint-Malo on neljäs, ja vuoden 2025 puolella tapahtuu viidennen ja viimeisen aluksen Guillaume de Normandien toimitus.
E-Flexer on kiinalaisten Ro-Pax-lauttojen ”luokka”, jonka Stena RoRo tilasi omille Euroopan linjoilleen. Nyt jo viisitoista luokan alusta on rakennettu tai tilattuna, ja asiakkaina ovat Stenan lisäksi Brittany Ferries, DFDS Seaways, Marine Atlantic, Corsica Linea ja Attica Group. Stena Linen on määrä ottaa viisi luokan alusta itselleen, Brittany Ferries viisi (neljä LNG-käyttöisiä, joista kaksi on myös hybridisähköisiä) ja yksi alus DFDS:lle ja Marine Atlanticille kummallekin. Näistä jälkimmäisen alus on myös hybridi-sähköinen. Kaikki alukset rakennuttaa Stena RoRo, joka puolestaan vuokraa ne toisille liikenteenharjoittajille osto-optioilla rahtausten lopussa.
Luokan ensimmäinen laiva, nimeltään Stena Estrid valmistui marraskuussa 2019. Alus liikennöi nyt säännöllisesti Stenan reitillä Holyheadin ja Dublinin välillä.
Stena Edda, toinen Stena Linen laivastolle varattu E-flexer, toimitettiin Stena RoRolle heti perään 15. tammikuuta 2020. Sen kotimatka komplisoitui ylimääräisellä pysähdyksellä bunkrauksien lisäksi Gallessa Sri Lankassa koronatarkastusta varten. Alus aloitti liikennöinnin Stenan Belfastin ja Birkenheadin välisellä reitillä, jossa Stena Embla, sarjan kolmas laiva, aloitti vuoden 2021 alussa.
Galicia toimitettiin syyskuussa 2020, ja se aloitti liikenteen vuoden 2021 puolella Portsmouthista Englannista Santanderiin Espanjaan ja Cherbourgiin Ranskaan. Brittany Ferriesin seuraavat alukset vuosina 2022 ja 2023 olivat Salamanca ja Santoña. Galician toimituksen yhteydessä Brittany Ferries ilmoitti, että uudet varatut E-Flexerit tulevat liikenteeseen vuosina 2024 ja 2025, ja ne korvaavat Bretagnen ja Kvaerner Masa-Yardsin Suomessa rakentaman Normandien. Nämä kaksi alusta – jotka lyhennettiin 195 metrisiksi St. Malon satamarajoitusten johdosta – aloittavat liikenteen Portsmouthin ja St. Malon sekä Portsmouthin ja Caen/Ouistrehamin välillä.
Sarjan viides alus, jota operoi DFDS, on nimeltään Côte d’Opale. Se eroaa huomattavasti muista E-Flexer-aluksista, sillä useat hyttialueet on siinä korvattu julkisilla tiloilla Doverista Calaisiin vain 90 minuuttia kestävän ylityksen johdosta. Côte d’Opale korvasi DFDS:n vanhemman Boelwerfin 1991 rakentaman Calais Seawaysin.
Päivä sen jälkeen, kun Brittany Ferries oli varannut kaksi uusinta E-Flexeriään, kanadalainen Marine Atlantic solmi viiden vuoden rahtaussopimuksen seuraavasta E-Flexeristä osto-optiolla kauden jälkeen. Ala’suinu on hieman lyhyempi kuin ”standardi” E-Flexer, 202,9 metriä, ja se liikennöi Marine Atlanticin kahdella reitillä, jotka yhdistävät Newfoundlandissa kolmion North-Sydney-Port aux Basques-Argentia. Uusi alus aloitti liikenteen kuluneena kesänä ja korvasi samalla Atlantic Visionin, joka palasi viidentoista vuoden jälkeen Tallinnaan alkuperäisellä nimellään Superfast IX.
Vuoden 2024 alussa Stena RoRo kertoi tehneensä sopimuksen myös Corsica Linean kanssa E-Flexerin toimittamisesta, mikä on ensimmäinen toimitus Välimeren operaattorille. Tämä alus perustuu samaan runkomuotoon kuin Marine Atlanticin Ala’suinu, ja sen pituus on laajennettuna 202,9 m. Tähän uuteen Capu Rossuun tulee 2 500 kaistametriä autokansia, 235 matkustajahyttiä 1 000 matkustajalle, ja siinä on LNG-käyttö ja hybridipropulsio. Moottoreina kaksi Wärtsilä 12V46DF konetta, molemmat teholtaan 13,740 kW.
Kesällä Kreikan Attica Group puolestaan sopi Stenan kanssa kahdesta uusimmasta E-Flexerisrä. Nämä vielä nimeämättömät uudisrakennukset tulevat 240 metrisiksi ja jakavat siten rungon laivojen 7 ja 8 (Stena Estelle ja Stena Ebba) kanssa, vaikka niissä on paljon vähemmän kaistatilaa (3320 kaistametriä/3600 kaistametriä). Nämä uusimmat alukset tehdään metanolivalmiiksi ja niihinkin tulee hybridipropulsio. Attica Group ja Stena RoRo sopivat 10 vuoden bareboat charterin, jossa on osto-optio viidennen vuoden lopusta alkaen. Alukset toimitetaan huhti- ja elokuussa 2027.
E-Flexerin peruskonsepti noudattaa standardisoitua rakennetta, jossa oletuksena on yksi täysi matkustajakansi, kaksi yhdistettyä julkisten tilojen ja hyttien kantta sekä kaksi täyspitkää autokantta ajoneuvoille ja pienempi autohalli aluksen alarungossa. E-Flexerissä on kaksi päämoottoria tavanomaisten neljän sijaan, mikä vähentää polttoaineen kulutusta hyvän runkomuotoilun ohella. Vakiomalli on 214,5 m pitkä ja 27,8 m leveä, mutta Stenan mukaan mallia voidaan pidentää ja lyhentää sekä sisustusta räätälöidä käyttäjän tarpeiden mukaan.
Sarjan viiden ensimmäisen laivan voimanlähteenä on kaksi MaK M43C -dieselmoottoria, joiden kokonaisteho on 25 200 kW, jotka käyttävät kahta potkuria antaen laivoille 22 solmun käyttönopeuden. Moottorit on suunniteltu kaksoiskäyttöön myös LNG:llä, modifiointien jälkeen. Brittany Ferriesin toinen ja kolmas (Salamanca ja Santoña) muutettiin toimimaan LNG:llä jo heti toimituksesta, minkä johdosta niillä on vain 2758 metrin kaistapituus LNG-säiliöiden viemän tilan vuoksi. Kaikki tähän mennessä tilatut E-Flexer-alukset on jääluokitettu joko 1A- tai 1C-vaatimusten mukaisesti.
Mikko Niini