Tilaisuudessa kuultiin molempien maiden johtavien yritysten ja viranomaisten case-esityksiä. Seminaarin ensimmäisessä osassa keskityttiin vihreään siirtymään ja uusien teknologioiden käyttöönottoon. Esityksissä kuvattiin mm. sähköalusten kehittämistä, hiilidioksidin talteenottoa ja satamien vihreitä ekosysteemejä. Suomen ja Ruotsin väliset, niin kutsutut vihreät merikäytävät ovat hyvä esimerkki innovatiivisten merialanyritysten, satamien, varustamoiden ja viranomaisten välisestä yhteistyöstä. Uusia suomalais-ruotsalaisia viherkäytäviä on syntymässä Turun ja Tukholman sekä Vaasan ja Uumajan välille.
Itämeren turvallisuustilanne oli aiheena paneelikeskustelussa, jossa nostettiin esiin yhteinen huoli GPS-häirinnästä ja Itämerellä purjehtivasta varjolaivastosta. Viranomaisten ja Merivoimien välistä yhteistyötä lahden molemmin puolin pidettiin kriittisen tärkeänä turvallisuusongelmien torjunnassa.
Talvimerenkulku ja jäänmurron haasteet ja mahdollisuudet nousivat vilkkaan keskustelun aiheeksi. Eri toimijat kiittelivät jäänmurtoyhteistyötä ja maiden välistä viestintää. Jäänmurtopalveluiden ja alusten joustavuus on tärkeä tekijä maidemme kilpailukyvyn kannalta jäisissä vesissämme.
– Suomella ja Ruotsilla on pitkä yhteistyön historia monella saralla, myös merialalla. Meriklustereiden yhteinen Fairway Forward on tästä hieno esimerkki. Tällä hetkellä meillä on paljon haasteita – mutta myös mahdollisuuksia. Yhteistyö on avain menestykseen, nyt enemmän kuin koskaan, summaa Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.
Fairway Forward on vuonna 2019 perustettu Suomen ja Ruotsin meriklustereiden yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on jakaa parhaita käytäntöjä ja työskennellä yhdessä merenkulkualan ympäristö- ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Tilaisuuden järjestivät Svensk Sjöfart, Suomen Varustamot ry, Meriteollisuus ry ja Suomen Satamaliitto. Ensi vuonna seminaari järjestetään Ruotsissa.