19.02.2024

Sumitomo Heavy Industries lopettaa laivanrakennuksen

Japanilainen Sumitomo Heavy Industries Marine & Engineering Company on ilmoittanut lopettavansa laivanrakennuksen. Yhtiö jatkaa laivankorjausliiketoimintaa samalla kun se suunnittelee siirtymistä hyödyntämään mahdollisuuksia offshore-tuulivoiman tuotannossa.

Sumitomon Yokosukan telakka Tokiossa tunnettiin alkujaan Oppaman telakka-nimellä. Se valmistui vuonna 1969 ensimmäisenä "super-telakkana Japanissa", jonka tuotanto perustui suurlohkotekniikkaan ja molemmista päistä aukeavaan uudisrakennusaltaaseen. Telakka on rakentanut 2000-luvulla yhteensä yksitoista Aframax-tankkeria suomalaisille varustamoille, viimeksi vuonna 2022 kaksi laivaa Lundqvistille. Kuva: SHI-ME

Ahvenanmaalaisen Lundqvist-varustamon hovihankkija ja Nesteen double-acting laivojen Tempera ja Mastera rakentaja Sumitomo Heavy Industries on ilmoittanut irtaantuvansa laivanrakennuksesta johtuen edelleen jatkuvasta kovasta kansainvälisestä kilpailusta, pääkilpailijamaiden valuuttojen devalvoítumisesta sekä Japanin teollisuuden heikkenevästä asemasta. Yhtiön hallitus kertoo pohtineensa laajasti alan tulevaisuutta ja on päättänyt vetäytyä uusien kaupallisten alusten rakentamisesta.

Yhtiön uudessa liiketoimintasuunnitelmassa lähdetään nykyisten tilausten asianmukaisesta loppuunsaattamisesta kuluvan vuoden aikana sekä huoltopalveluiden jatkamisesta aiemmin rakennetuille aluksille ja laivankorjaustoiminnan jatkamisesta. Osana keskipitkän aikavälin tavoitteita yhtiö pyrkii pääsemään osalliseksi offshore-tuulivoimatuotannon perustusrakenteiden ja tuulipuistoihin liittyvien alusten rakentamisesta.

Japanin vanhimpiin laivanrakentajiin kuuluva Sumitomo Heavy Industriesin telakat eriytettiin vuonna 2003 itsenäiseksi yritykseksi, joka pyrki luomaan kilpailuasemansa huipputoimijana keskikokoisten säiliöalusten markkinoilla keskittyen erityisesti Aframax-säiliöaluksiin. Yhtiö on toteuttanut erilaisia sopeutumistoimenpiteitä, mukaan lukien vastaanottamiensa alustilausten määrän rajoittamisen ja laivanrakennustuotannon tehostamisen, mutta näistä huolimatta laivanrakennusliiketoiminnan ylläpitäminen on yhtiön hallituksen tiedotteen mukaan liian haastavaa. Uusia tilaukset saatiin viime tilikaudella vain 113 miljoonan dollarin arvosta.

Sumitomon laivanrakennusliiketoiminta juontaa juurensa vuoteen 1897 ja se on toiminut nykyisessä muodossaan vuodesta 1969 lähtien. Silloin Sumitomo Machinery Industries ja Uraga Heavy Industries fuusioituivat ja muodostivat erillisen konserniyhtiön. Yokosukan telakka, joka on yksi Tokionlahden suurimmista telakoista, on toiminut nykyisessä muodossaan 1960-luvulta lähtien. Telakka tuli tunnetuksi maailman ensimmäisenä superlohkotekniikkaa hyödyntäneenä telakkana. 1980-luvulla ennen suurta telakkafuusiota Suomessa, Valmetin Vuosaaren telakka oli yhteistyössä Sumitomon kanssa japanilaisen tuotantofilosofian tuomiseksi Suomeen. Tämän yhteistyön seurauksena Nesteen DAT-laivojen tilaus päätyi Sumitomolle. Viime vuosina Lundqvist varustamot ovat rakentaneet yhteensä yhdeksän Aframax-tankkeria Yokosukan telakalla, mm. Newbury (2022), Thornbury (2022), Alfa Finlandia (2019), Lancing (2018), Sword (2018), Primero (2016), Alfa Alandia (2016), Alfa Baltica (2015) ja Estrella (2014).

Telakkayhtiö tekee vuoden 2023 tilinpäätökseen 5,5 miljoonan dollarin alaskirjauksen tuotannon alasajosta johtuvasta tappiosta. Uudisrakentamiseen käytettävä osa telakasta siirtyy Sumitomo Construction Machinery Companylle, joka suunnittelee rakentavansa laitoksissa hydraulisia kaivinkoneita.

Japanin laivanrakennusteollisuus on ollut pitkään laskusuhdanteessa menettäen markkinaosuuttaan ensin Etelä-Korean ja myöhemmin Kiinan kasvavalle kilpailulle. Nykyään Japani on jäänyt kolmanneksi alan rankingissa. Tämä asema on suurelta osin säilynyt japanilaisten omien laivatilausten ansiosta.

Mikko Niini

Jaa artikkeli