06.02.2025

Oulun satamassa pilotoidaan turvallisuutta ja resilienssiä parantavia teknologioita

VTT ja Oulun satama kumppaneineen ovat käynnistäneet kolmivuotisen hankkeen, jonka tavoitteena on parantaa kriittisten järjestelmien – sekä fyysisten että digitaalisten – turvallisuutta ja tilannetietoisuutta.

Kuva Oulun Satama Oy.

Satamat ovat kriittisiä solmukohtia liikenneverkostoissa, mikä tekee niiden turvallisuudesta erityisen huolenaiheen. Monimutkaisen ekosysteeminsä vuoksi satamat ovat kuitenkin hyvin vaativia toimintaympäristöjä kokonaisturvallisuuden ja tilannekuvan ylläpidon näkökulmasta. Huoltovarmuudelle merkittävässä hankkeessa VTT ja Oulun satama tekevät yhteistyötä 20 muun kotimaisen ja ulkomaisen toimijan kanssa.

Kansainvälisen tutkimus- ja kehityshankkeen kokonaisbudjetti on 12,8 miljoonaa euroa. Hanketta rahoittavat mukana olevat toimijat, ulkomaiset tutkimusrahoittajat sekä Business Finland. Hanke keskittyy luomaan turvallisen tilannetietoisuuden mallin. Sen tavoitteena on lisätä luottamusta ja turvallisuutta vahvistamalla järjestelmien vikasietoisuutta ja palautumista. Näin varmistetaan, että satama voi toipua vikatilanteista nopeasti ja pienentää erilaisten digitaalisten ja fyysisten hyökkäysten riskejä.

– Turvallisen tilannetietoisuuden merkitys on noussut arvoonsa tämän päivän maailmassa, jossa vihamielinen vaikuttaminen on arkipäivää. Siksi täytyy parantaa resilienssiä eli sietokykyä vahvistamalla kriittisten fyysisten ja digitaalisten järjestelmien turvallisuutta ja luomalla luotettava tilannenäkymä. Satama toimii erinomaisena testialustana, sillä se on kuin yhteiskunta pienoiskoossa monipuolisine ja monimutkaisine toimintoineen, sanoo VTT:n johtava tutkija ja hankkeen vetäjä Juhani Latvakoski.

Hankkeessa keskeisessä roolissa on Oulun satama, joka on jo kehityksen kärjessä satamatoimintojen digitalisoinnissa ja ottanut aktiivisen roolin tuoreimpien teknisten ratkaisujen tutkimisessa ja soveltamisessa. Satama-alueen tilanne- ja olosuhdetieto on kriittistä koko satamaekosysteemille ja sen toimijoille. Sataman vastuulla on varmistaa alueen turvallisuus ja sujuva liikenne.

Satamien kautta kulkee 90 % Suomen viennistä, joten hanke on tärkeä myös Pohjois-Suomen toimitusketjuille.

– Kehitämme satama-alueen digitaalista kaksosta erilaisten sensorien, anturien ja tutkien avulla. Lisäksi erilaiset innovatiiviset seuranta- ja tunnistusjärjestelmät satama-alueen liikenteelle ovat erityisen kiinnostavia. Uudet teknologiat avaavat mahdollisuuksia, mutta tällä hetkellä haasteena on, että ne toimivat pääasiassa erillisinä sovelluksina. Tässä hankkeessa tavoitteenamme on luoda kokonaisvaltainen tilannekuva mm. turvallisuuden ja poikkeustilanteiden hallintaan, sanoo Oulun sataman kehityspäällikkö Soila Riutta.

Kunnianhimoisia tavoitteita ja kohdennettuja hyötyjä

VTT:n johtaman kansainvälisen T&K-hankkeen kunnianhimoinen tavoite on tutkia ja kehittää tilannetietoisuuden uusia ratkaisuja, joita voidaan soveltaa turvallisuuden ja resilienssin parantamiseen monenlaisissa kriittisissä ympäristöissä, ei vain satamissa.

– Onnettomuudet, fyysiset tai virtuaaliset hyökkäykset ja muut odottamattomat tapahtumat koettelevat kriittisten järjestelmien resilienssiä. Pahimmillaan välttämättömiin toimintoihin ei päästä käsiksi, kriittisiä tietoja pääsee vääriin käsiin, fyysinen turvallisuus vaarantuu, tai elintärkeistä resursseista tulee pula. Seurauksena saattaa tulla jopa kuolemantapauksia, ja yhteiskunnallinen vakaus saattaa järkkyä. Tämän vuoksi hankkeessa kehitetään turvallisen tilannetietoisuuden ratkaisuja, jotka ovat erityisen tärkeitä esimerkiksi satamien kriittisissä logistiikan, liikkuvuuden, energian ja turvallisuuden järjestelmissä, Latvakoski sanoo.

Mukana olevat yritykset tutkivat ja kehittävät omia tuotteitaan ja ratkaisujaan ja voivat pilotoida niitä ja niiden yhteensopivuutta muiden järjestelmien kanssa sataman alueella.
Tavoitteena on löytää vientiin soveltuvia tuotteita ja järjestelmiä sekä edistää yritysten keskinäistä yhteistyötä ja kansainvälistä kasvua.

– Hanke on tärkeä osa sataman turvallisuuden ja resilienssin kehittämistä. On hienoa päästä kehittämään innovatiivisia, kaikkia sidosryhmiä hyödyttäviä ratkaisuja yhteistyössä johtavien teknologiatoimittajien kanssa, Riutta toteaa.

Sa4CPS on yhteistyöhanke ja osa ITEA-kehystä. Se mahdollistaa kansainvälisen yhteistyön eri organisaatioiden välillä, mikä edistää ohjelmistoinnovaatioita ja digitaalista siirtymää. Sa4CPS-hankkeen konsortiota johtaa VTT, ja siihen kuuluu monipuolinen ja erittäin verkostoitunut 20 organisaation ryhmä viidestä maasta, mukaan lukien 15 yritystä (ADC, ADLC, Alpata, CRL, Digitalmente, Enerim, Erarge, F-Secure, Inovasyon, IMA, Modirum, Natlink, Otokar, Polar ja Vintecc), 4 tutkimusorganisaatiota (Charles University, ISEP, Sirris, VTT) ja Oulun satama. Hanke keskittyy kahdeksaan konkreettiseen käyttötapaukseen. Oulun satama on kriittisessä, eri toimialojen rajat ylittävässä roolissa tarjoamalla käytännön sovellustarpeita sekä testialustan.

Lisätietoja: https://itea4.org/project/sa4cps.html

Jaa artikkeli