17.10.2025

Päätöksenteko merenkulun globaaleista päästötoimista siirtyy

YK:n alaisen maailman merenkulkujärjestö IMO:n meriympäristönsuojelukomitea MEPC kokoontui 14.–17.10. Lontoossa käsittelemään merenkulun päästövähennyskeinoja. Kokouksessa käsitelty niin sanottu nettonolla sääntökehys ei saanut jäsenmaiden hyväksyntää, vaan sen käsittelyä siirrettiin vuodella eteenpäin.

Varustamoelinkeino, mukaan lukien Suomen Varustamot jäsenineen tukee IMO:n globaalia nettonolla sääntökehystä.

Hiilestä irtautuminen merenkulussa edellyttää maailmanlaajuista sääntelyä. Ilman yhteistä nettonollakehystä ala uhkaa ajautua hajanaisten, yksipuolisten sääntelyjen tilkkutäkkiin, mikä kasvattaisi kustannuksia ilman, että päästövähennykset toteutuisivat tehokkaasti.

– Olemme pettyneitä, ettei konsensusta maailmanlaajuisesta päästömaksusta ja kannustejärjestelmästä saatu maaliin. Globaali järjestelmä olisi tehokkain ja tasapuolisin tapa vähentää merenkulun päästöjä, Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala kommentoi kokouksen tuloksia.

Jo keväällä alun perin hyväksytyn nettonolla sääntökehyksen vahvistaminen koki vastatuulta muun muassa USA:n asettuessa vastustamaan sitä ankarasti ja pyrkien vaikuttamaan myös muiden maiden kantaan. Lopulta konsensuksen löytyminen IMO:n jäsenmaiden kesken osoittautui liian haasteelliseksi. Asian käsittelyä päätettiin siirtää vuodella eteenpäin.

– Sopimuksella olisi ollut selkeä signaali kaikille alan toimijoille vauhdittaen merenkulun vihreää siirtymää ja uusien fossiilittomien polttoaineiden tuotantoa globaalisti, Tuurnala jatkaa.

EU:n alueella on jo voimassa meriliikennettä koskeva päästökauppajärjestelmä ja alusten energiankäyttöä säätelevä FuelEU Maritime asetus.

Alan tavoite on saavuttaa globaalisti hiilineutraali meriliikenne vuoteen 2050 mennessä.

Jaa artikkeli
Celebration for Grants 2025