13.10.2025

RMC:n muodostama konsortio rakentaa kuusi murtajaa

Presidentti Donald Trumpin ja presidentti Alexander Stubbin Valkoisessa talossa allekirjoittaman yhteisymmärryspöytäkirjan nojalla Bollinger Shipyardsin johtama tiimi, yhteistyössä Rauma Marine Constructionsin, Seaspan Shipyardin ja Aker Arctic Technology Inc:n kanssa, on valittu suunnittelemaan ja rakentamaan kuusi arktisen turvallisuuden alusta (Arctic Security Cutters, ASC).

Valkoisen talon tiedotteen mukaan allekirjoitetussa pöytäkirjassa viitataan presidentin valtuuksiin pykälien 14 U.S.C. 1151(b) ja 10 U.S.C. 8679(b) nojalla sallia ulkomainen rakentaminen kansallisen turvallisuuden välttämättömyytenä.
Se määrää Yhdysvaltain rannikkovartioston toimittamaan suunnitelman ASC-rakentamisen vaiheistamiseksi tavalla, joka edistää asiantuntemuksen siirtämistä kotimaassa seuraavien ASC-alusten rakentamiseksi.

Tämän päätöksen mukaisesti presidentti on myös allekirjoittanut Suomen kanssa yhteisymmärryspöytäkirjan neljän jäänmurtajan rakentamisesta Suomessa sijaitsevilla telakoilla, minkä jälkeen suomalaista asiantuntemusta hyödynnetään seitsemän uuden jäänmurtajan rakentamiseksi Yhdysvalloissa sijaitsevilla telakoilla.

Bollingerin johtama tiimi hyödyntää Seaspanin ja Aker Arcticin kehittämää kypsää ja tuotantovalmista monikäyttöistä jäänmurtajaa (Multipurpose Icebreaker, MPI), joka on tarkoitettu liittoutuneiden tehtäviin äärimmäisissä polaariolosuhteissa.

– Päätös on osoitus presidentti Trumpin johtajuudesta ja hänen historiallisesta investoinnistaan Amerikan meriteollisuuteen, sanoi Ben Bordelon, Bollinger Shipyardsin toimitusjohtaja.
– Arvostamme presidentti Trumpin Bollinger Shipyardsin ammattitaitoisiin miehiin ja naisiin osoittamaa luottamusta ja olemme valmiita aloittamaan näiden kriittisten alusten rakentamisen heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Arctic Security Cutter antaa Yhdysvalloille mahdollisuuden nopeasti projisoida amerikkalaista voimaa, vahvistaa suvereniteettiamme ja vahvistaa amerikkalaisten hallitsevuutta arktisella alueella.

Bollinger ja sen kumppanit vastaavat kuuden huippumodernin jäänmurtajan rakentamisesta. Kolme ensimmäistä alusta rakennetaan samanaikaisesti Raumalla ja Bollingerin toimesta Yhdysvalloissa, ja loput kolme alusta valmistetaan Yhdysvalloissa. Kolmen ensimmäisen aluksen toimitusten on tarkoitus valmistua 36 kuukauden kuluessa sopimuksen tekemisestä.

– Yhdysvaltain rannikkovartiosto luottaa Rauma Marine Constructionsin todistettuun laivanrakennuskykyyn”, sanoi Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Mika Nieminen.
– Käynnissä olevan tuotantolinjan ja jääluokkakokemuksemme ansiosta olemme valmiita toimittamaan alukset nopeutetulla aikataululla tiiviissä yhteistyössä yhdysvaltalaisen kumppanimme ja liittoutuneiden teollisuutemme kanssa. Yhdessä tarjoamme rannikkovartiostolle maailman kyvykkäimmät arktisen alueen turvallisuusalukset.

– Presidentti Trumpin ansiosta tämä historiallinen yhteisymmärryspöytäkirja on suuri voitto osavaltiollemme, joka vahvistaa entisestään Kaakkois-Louisianan asemaa Amerikan kotimaisen laivanrakennusteollisuuden johtajana, sanoi edustajainhuoneen enemmistöjohtaja Steve Scalise (republikaani, Louisiana).
– Olen ylpeä voidessani edustaa Yhdysvaltojen ainoaa laivanrakentajaa Bollinger Shipyardsia, jolla on valmiudet, kapasiteetti ja asiantuntemus aloittaa näiden kriittisten alusten rakentaminen heti ensimmäisestä päivästä lähtien, mikä heijastaa amerikkalaista voimaa ja ylivaltaa arktisella alueella. Seaspan-Aker MPI –konseptille on jo tehty merkittävää suunnittelu-, testaus- ja integrointityötä, minkä ansiosta tiimimme voi siirtyä välittömästi tuotantoon. Kumppanuusrakenne varmistaa nopean toimituksen, kustannusvarmuuden ja alusten saumattoman yhteensopivuuden Kanadan rannikkovartioston kanssa.

– Seaspan on erittäin ylpeä voidessaan työskennellä käsi kädessä amerikkalaisten ja suomalaisten kumppaniemme Bollingerin, Akerin ja Rauman kanssa tarjotakseen Yhdysvaltain rannikkovartiostolle huippuluokan suunnittelun, joka on valmis äärimmäisiin jääolosuhteisiin ja vahvistaa arktisen alueen turvallisuutta”, sanoo John McCarthy, Seaspan Shipyardsin toimitusjohtaja.
– Tämä sopimus osoittaa Seaspanin maailmanluokan meritekniikan ja -suunnittelun kyvykkyyden maailmanlaajuisesti ja laajentaa entisestään Pohjois-Amerikan kykyä suunnitella, rakentaa ja viedä ulkomaille arktiselle alueella toimivia aluksia.

– Aker Arctic on ylpeä voidessaan tuoda todistetun jäänmurtajaosaamisensa tähän kumppanuuteen. ASC-ohjelma on virstanpylväs liittoutuneiden arktiselle yhteistyölle, ja olemme ylpeitä voidessamme auttaa toimittamaan maailmanluokan kyvykkyyttä Yhdysvaltain rannikkovartiostolle, sanoi Aker Arcticin toimitusjohtaja Mika Hovilainen

ICE Pact-raamisopimuksen Yhdysvaltojen, Kanadan ja Suomen välisen kehyksen mukaisesti tämä ohjelma edustaa mallia liittoutuneiden teolliselle yhteistyölle. Kolmen ensimmäisen aluksen rinnakkainen rakentaminen Raumalla ja Bollingerissa nopeuttaa nopeasti toimitusta ja varmistaa samalla vakaan perustan täydelle kotimaiselle tuotannolle Yhdysvalloissa. Bollinger ottaa täyden ohjelman johtajuuden Yhdysvalloissa tapahtuvasta rakentamisesta ja pitkäaikaisesta ylläpidosta.

Arctic Security Cutter pystyy murtamaan 1,2 metrin paksuista kiintojäätä, kulkemaan 12 000 meripeninkulmaa ja toimimaan merellä yli 60 päivää, ja se on suunniteltu erityisesti tukemaan Yhdysvaltain rannikkovartioston kehittyviä tehtäviä vaativimmissakin olosuhteissa. Lisäksi sen yhteinen missio Kanadan rannikkovartioston laivaston kanssa luo suurimman luokan kokonaisvaltaista jäänmurtokykyä maailmassa, optimoiden yhteentoimivuutta ja ylläpitotukea. ASC-laivasto mahdollistaa ympärivuotisen pääsyn napa-alueille maanpuolustusta, merisuvereniteetin hallintaa, tieteellistä tutkimusta sekä etsintä- ja pelastusoperaatioita varten. Tämän uuden alusluokan myötä Yhdysvallat ottaa merkittävän askeleen eteenpäin johtajuuden vakiinnuttamisessa arktisella alueella.

Jaa artikkeli