Satamien puhdas siirtymä satamissa vaatii lukuisten erilaisten toimintojen saattamista hallitusti kuntoon. Merenkulun tiedonhallintajärjestelmä Nemo korvaa tähän asti käytössä olleen PortNetin, laivojen oikea-aikainen saapuminen satamiin helpottuu Port Activity -applikaatiolla ja hiilidioksidipäästöjen vähentyminen monestakin syystä säätää kustannuksia.
– Satamille on tarjolla kyllä vaikka millaisia digiratkaisuja, mutta pitää pohtia, mitkä niistä olisivat järkeviä, jotta kokonaisuus toimisi. Järjestelmä on tunnetusti yhtä hyvä kuin sen heikoin lenkki, merenkulkuneuvos Markku Mylly katsoi.
– Toisaalta vain taivas on rajana mahdollisuuksissa. Digitaalisilla applikaatioilla voi optimoida satamien toimintaa.
Johtava merenkulun asiantuntija Carolus Ramsay Suomen Varustamoista korosti myös mahdollisuuksia. Tehokas, toimiva satama, jossa tieto on käytettävissä oikea-aikaisesti, mahdollistaa laivalle saapumisen just-in-time.
Hankepäällikkö Heikki Koivisto Satakunnan ammattikorkeakoulusta kehotti hyödyntämään nuoria merenkulkualalle opiskelevia, sillä digitaalisen toimintaympäristöön jo tottuneilta voi tulla hyviä ideoita hyödyntää uusia ratkaisuja. Hän kertoi myös SAMK:n Merilogistiikan tutkimuskeskuksen Sustainable Flow -hankkeesta, jossa on mukana seitsemän satamaan Itämeren alueella. Sillä pyritään kestävä tavaravirtaa ja kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen digitaalisilla työkaluilla, energian säästöillä ja uusiutuvan energian käytöllä.
Markku Mylly muistutti EU:n ja kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n säädöksistä ja vaateista, joiden raameihin satamienkin pitää sopeuttaa toimintaansa. Sähköenergia tarjoaa mahdollisuuksia, mutta on myös uhka – miten esimerkiksi hoidetaan sähköenergian varastointi poikkeustilanteissa. Ja kuinka hoidetaan moninaisten polttoainevaihtoehtojen tarjonta. Myllyn mukaan nykyään voidaan mitata merenkulun ympäristövaikutuksia, jolloin nähdään, mitkä ratkaisut parantavat toimintaa.
– Digitaalinen toimintaympäristö tuottaa valtavasti dataa, ja sitä voidaan hyödyntää simuloimalla.
Toiminnanjohtaja Sari Turkkila Suomen Laivameklariliitosta muistutti, että uusia digitaalisia ratkaisuja kyllä käytetään, jos niistä kokee saavansa hyötyä ja jos ne ovat riittävät helppoja käyttää. Tarvitaan niin markkinointia, tiedotusta kuin koulutusta, jotta asiat etenevät.
Teksti ja kuva Tapio Rusanen