23.09.2024

Satamapäivät: Yhteistyö on avain satamien vihreään siirtymään

Yhteistoiminnan tärkeys kuului monesta suusta Satamapäivillä Haikon kartanossa Porvoossa 19.-20. syyskuuta. Puheenvuoroissa ja paneelikeskusteluissa pureuduttiin muun muassa energiamurrokseen ja vihreään, puhtaaseen siirtymään.

Satamapäivillä heräteltiin satamia yhteistyöhön.

– Toimialalla on isot haasteet, joten yhteistyö korostuu satamaliiketoiminnassa, yksin ei pärjätä, tiivisti hankepäällikkö Heikki Koivisto Satakunnan ammattikorkeakoulusta kaksipäiväisen tapahtuman annin. Kun asiakkaat ovat kaukana ja logistiikka etäisyyksien takia kallista, on kilpailutilanne hyvin haastava verrattuna ulkomaisiin kilpailijoihin. Apu voisi löytyä muun muassa digitalisaatiosta, jonka avulla kustannuksista olisi mahdollista säästää.

– Loppukäyttäjät tulevat vaativat logistiikkaketjulta vihreyttä EU:n vaateiden vuoksi. Kun satamissa on lukuisia eri toimijoita, on verkostoyhteistyö äärimmäisen tärkeää, painotti myös alan konkari, merenkulkuneuvos Markku Mylly.
Hän suositti satamien välille työnjakoa, mutta kullekin satamalle oman roolin löytämistä.

Satamaoperaattorit ry:n puheenjohtaja, Stevenan toimitusjohtaja Markku Mäkipere muistutti, että toimialalla muutosvauhti kasvaa, mutta tuotteiden ja toimintojen elinkaari lyhenee. Yrityksillä on täysi työ pysyä vauhdissa.
– Puhtaalla siirtymällä on suuri vaikutus operaattorien toimintaan. Päästöjen vähentäminen on otettava huomioon kaikessa. Ympäristövastuun haasteet korostuvat yritysten toiminnassa.

Satamapäivillä kuultiin esityksiä myös muun muassa rahoitusmahdollisuuksista puhtaaseen siirtymään ja sähköisestä laivaliikenteestä Helsingin ja Tallinnan välillä.
– Puolustusvoimia edustaneen komentaja Jarkko Källin puheenvuoro satamien roolista oli kiinnostava ja silmiä avaava, Suomen Satamat ry:n toimitusjohtaja Piia Karjalainen katsoi. Satamapäivien juontajana toiminut toimittaja Tapio Nurminen tiivisti tunnelmia hyvin, että viisi vuotta sitten olisi ollut vaikea uskoa, että näitä teemoja käsitellään Satamapäivillä.

Suomen Satamat ry:n toimitusjohtaja Piia Karjalainen.

Karjalaisen mukaan uutta ajateltavaa antoi myös Bioenergia ry:n Erika Laajalahden esitys hiilidioksidin talteenottoprojektien etenemisestä ja liitynnöistä satamiin.
– Hiilen talteenoton arvoketju Suomessa on riippuvainen laivakuljetuksista. Lisäksi teollisuuden monet suuret pistepäästölähteet sijaitsevat rannikolla.
Myös laajempia näkemyksiä toimialaan liittyen tarjosivat Euroopan Parlamentin ja sen liikenne- ja matkailuvaliokunnan jäsen Merja Kyllönen sekä Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Hän listasi useita megatrendejä, jotka muuttavat maailmaa.
– Pitää tietää mikä kaikki muuttuu, ja pitää varautua myös niihin, mistä ei vielä tiedä, Romakkaniemi tuumasi.

Neste Oyj:n tuoteryhmäjohtaja Dennis Antamo kertoi yhtiön kehitystyöstä meriliikenteen vaihtoehtoisiksi polttoaineiksi, kuten Neste Marine™ 0.1 -tuoteryhmän vähärikkiset laivapolttoaineet (MGO DMA ja MDO DMB), joiden rikkipitoisuus on alle 0.1 prosenttia tai vetykäsitellyksi kasviöljyksi (Hydrotreated Vegetable Oil – HVO) luokiteltu uusiutuva diesel.
Satamapäivien osanottajilla oli toisen päivän lopuksi tilaisuus myös tutustua Nesteen Kilpilahden satamaan. Satamapäivien tapahtumakumppaneina olivat tänä vuonna Nordic Bulk, Wärtsilä, InterControl, Certego, WSP, C2SmartLight ja Wega.
Tapahtuman järjestää vuosittain Suomen Satamat ry, yhteistyökumppaninaan Satamaoperaattorit ry. Ensi vuoden Satamapäivät järjestetään Kokkolassa 18.-19. syyskuuta Kokkolan sataman 200-vuotisjuhlavuonna.

Teksti ja kuvat Tapio Rusanen

Jaa artikkeli