11.06.2025

Viking Line konseptoi maailman suurimman sähköisen matkustaja-autolautan

Varustamon mukaan vihreä merikäytävä Helsingin ja Tallinnan välillä olisi mahdollista avata jo 2030-luvun alkupuolella. 

Helios konseptikuva, Viking LIne

Viking Linen laatima aluskonsepti Helios näyttää, millainen maailman suurin täysin sähkökäyttöinen matkustaja-autolautta olisi. Noin 85–100 megawattitunnin (MWh) akkukapasiteetillaan Helios kuljettaisi kaksi tuhatta matkustajaa Suomenlahden yli reilussa kahdessa tunnissa. Aluksen pituus olisi 195 metriä, leveys 30 metriä ja nopeus noin 23 solmua. Rahtikapasiteettia laivaan tulisi noin 2 kilometrin verran.

Helios aluskonsepti perustuu tutkimusyhteistyöhön, jota Viking Line on tehnyt Rauman telakan ja muutaman muun yhteistyökumppanin kanssa. Konsepti on suunniteltu erityisesti Helsingin ja Tallinnan välille, sillä noin 80 kilometrin eli 43 merimailin pituinen reitti soveltuu erinomaisesti sähköiseen laivaliikenteeseen. Sähköalusta ladattaisiin aina, kun se on satamassa. Alus tarvitsee yli 30 megawattitunnin lataustehon.

Nyt julkistettu aluskonsepti toimii pohjana jatkosuunnittelulle ja tarjouspyyntöjen lähettämiselle telakoille. Viking Line on tehnyt tänä keväänä rahoitushakemuksen EU:n innovaatiorahastolle laivan rakentamista varten.

– Helios avaa näkymän merenkulun uuteen aikakauteen aivan kuten ensimmäiset purje-, höyry- ja moottorilaivat aikoinaan. Konseptimme todistaa, että suuren mittakaavan päästötön meriliikenne ei ole enää utopiaa, vaan maailman suurimmat täysin sähkökäyttöiset matkustaja-autolautat voisivat olla liikenteessä jo ensi vuosikymmenen alussa. Olemme erittäin sitoutuneita tekemään totta kunnianhimoisesta visiosta, jonka olemme Heliokseen kiteyttäneet, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo yhtiön tiedotteessa.

Päästöttömän meriliikenteen yhteishanke

Suomenlahden päästötöntä meriliikennettä edistetään Helsingin ja Tallinnan kaupunkien yhteisessä FIN-EST Green Corridor -hankkeessa, jonka perustajajäseniä ovat myös Helsingin ja Tallinnan satamat, Viron ilmastoministeriö sekä Viking Line, Rederi AB Eckerö ja Tallink Grupp.

– On hienoa, että molemmat kaupungit ja niiden satamat ovat sitoutuneet vihreän merikäytävän luomiseen. Sähköinen meriliikenne ei synny yksinään alusinvestoinneista, vaan tarvitsee toteutuakseen tehokkaan ja luotettavan latausinfrastruktuurin satamissa. Uusien sähkölaivojemme kotisatama olisi Jätkäsaaressa, jossa Helsingin Satamalla on käynnissä vuoteen 2032 tähtäävä kehittämis- ja laajennusohjelma. Sen edistyminen on omien suunnitelmiemme kannalta kriittisen tärkeää, Hanses toteaa.

Jo tällä hetkellä suurin osa Helsingin Sataman matkustaja- ja tavaraliikenteestä suuntautuu Viroon. Helsingin Sataman ennusteiden mukaan Länsisataman ja Tallinnan välinen matkustajaliikenne kasvaa viime vuoden 5,5 miljoonasta matkustajasta 11,6 miljoonaan matkustajaan vuonna 2040. Myös rahtiliikenteen määrän ennakoidaan lisääntyväm merkittävästi.

– Viime vuonna erityisen hyvässä vedossa oli Helsinki–Tallinna reitti, ja uskomme kasvun jatkuvan – Suomen ja Baltian välisillä yhteyksillä on paljon tarveperäistä kysyntää. EU:n päästökauppamaksut ja tiukentuva regulaatio rasittavat vuosi vuodelta enemmän fossiilisiin polttoaineisiin perustuvaa meriliikennettä, mutta päästötön teknologia mahdollistaisi kapasiteettimme kasvattamisen reitillä. Tavoitteemme on tilata reitille kaksi sähkökäyttöistä alusta, mikä tuplaisi nykyisen kapasiteettimme ympäri vuoden.

Konseptialus Viking Helios

Pituus: Noin 195 m
Leveys: Noin 30 m
Voimanlähde: Sähkö (100 %)
Akkukapasiteetti: 85–100 MWh (lataustehon tarve >30MWh)
Nopeus: Noin 23 solmua
Matkustajamäärä: Noin 2 000
Henkilöautoja: Noin 650
Rahtikapasiteetti: Noin 2 000 kaistametriä

Vaula Aunola

Jaa artikkeli
Celebration for Grants 2025