– Olen erityisen iloinen siitä, että saimme mukaan koko merenkulun toimitusketjun, kaikki osapuolet, kuten agentteja, meklareita, varustamoja ja huolitsijoita sekä merenkulun viranomaisia ja logistiikan ammattikorkeakoulujen väkeä, Suomen Laivameklarit ry:n toiminnanjohtaja Sari Turkkila.
Mukana olivat myös Merenkulun virastot Traficom ja Väylä sekä valtionyhtiöt Fintraffic ja Finnpilot, ammattikorkeakoulut sekä myös asiakkaita.
– Nyt mukana olivat samassa paikassa samaan aikaan kaikki ne ihmiset, jotka vastaavat toimitusketjun sujuvuudesta.
Nyt koolla oli foorumi, jossa ihmiset pystyivät kommunikoimaan vapaamuotoisesti ja tavata henkilökohtaisesti ne ihmiset, joiden kanssa on pidetty aikaisemmin yhteyttä puhelimen tai meilien välityksellä.
– Esimerkiksi Finnpilotissa luotsitilaukset on tehty jo pitkään meilillä tai puhelimella. Kuitenkin luotsivälittäjät haluavat nähdä omat asiakkaansa ja meklarit taas haluavat nähdä ne ihmiset, joiden kanssa toteutetaan liikennejärjestelyjä, Turkkila kuvailee.
– Avoimen keskustelun eri osapuolten välillä pitää olla mahdollista, ja se että saat kasvot puhelimen tai meilin takana olevalle henkilölle, auttaa aivan varmasti asioiden hoitamisessa.
Yhteistyön monet muodot
Tallinnan teknillinen yliopiston professori Ulla Tapaninen herätteli yleisöä pohtimaan erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä.
Merialalle on tunnusomaista, että yhteistyötä tehdään horisontaalisesti oman alan yritysten yhdistyksissä. Yhä enemmän kuitenkin löytyy vertikaalisia yhteistyöprojekteja, joissa toimitusketju yhdessä kehittää toimintaansa.
– Kaikkia tapoja toimia yhdessä tarvitaan, mutta ehkäpä se laajin ja vaikein, eli koko meriklusterin yhteistyö voisi antaa eniten kaikille toimijoille, Tapaninen mietti.
Hyviä esimerkkejä koko meriklusterin yhteistyöstä on löydettävissä niin Virosta kuin Ruotsistakin, joissa kaikki keskustelevat luontevasti keskenään. Ihan kaikkia tarvitaan.
Helsingin sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari avasi esityksessään Helsingin Sataman monipuolisia yhteistyöverkostoja. Satamassa eri liikennemuodot ja eri alojen yritykset sekä viranomaiset tekevät päivittäistä yhteistyötä meriliikenteen ja toimitusketjun sujuvuuden hyväksi.
Puolustusvoimien sotatalouspäällikkö, kenraaliluutnantti Mikko Heiskanen painotti Itämeren muuttunutta sotilaspoliittista tilannetta ja sen vaikutuksia merikuljetuksiin. Hän totesi, että meidän on muutettava ajattelutapaamme sen suhteen, että NATO tulee tarvittaessa avuksemme. ”Me olemme nyt NATO”, sanoi kenraaliluutnantti Heiskanen. ”Yhdessä olemme vahvempia”, kuului Heiskasen loppulause.
Onko tärkein data ATA vai ETA?
Fintraffic valmistelee alusilmoitusjärjestelmä Portnetin korvaajan eli Nemon käyttöönottoa. Nemo otetaan käyttöön vasta 1.1.2026 eli vähän myöhemmin kuin alun perin oli tarkoitus. Fintrafficin Miikka Kälvinmäki totesi, että vuodenvaihde on monella tapaa järkevämpi ajankohta. Hän kehotti toimijoita valmistautumaan muutokseen nyt, koska Portnetista ei jää käyttöön mitään.
Miikkan mukaan aluksen saapumisaika ATA eli ”actual time of arrival” on tärkein tieto, koska se käynnistää monet muut toimenpiteet.
Paneelikeskustelussa olivat mukana toimitusketjun eri toimijat, joka alleviivasi yhteispelin merkitystä. Vaikka jokaisella keskustelijalla on oma yhteisönsä, paneelissa keskustelu virtasi mukavan leppoisana.
Mukana olivat Traficomin tuore merenkulkujohtaja Sanna Sonninen, Helsingin Sataman Ville Haapasaari, Stevecon Tapio Mattila, Maerskin Satu Lindeberg ja SOK:n Lasse Korhonen yhdessä Suomen Laivameklarit ry:n puheenjohtaja Tomi Raution kanssa edustivat mainiosti toimitusketjun eri osapuolia.
Paneelissa todettiin, että asiakkaalle tärkein tieto on ETA eli ”estimated time of arrival”. Aluksen todellinen saapuminen ei vielä kerro sitä, milloin tavara oikeasti voidaan purkaa aluksesta ja se lähtee satamasta eteenpäin. Keskustelijoiden yhteinen näkemys oli, että Suomessa yhteistyö sujuu jo nyt hyvin. Vielä paremmin se voisi sujua, jos maltamme oppia eri osapuolten prosesseista enemmän.
– Meidän viranomaistenkin pitäisi pystyä ymmärtämään paremmin eri osapuolia ja niiden prosesseja, sekä tietysti myös päinvastoin, Sonninen tiivisti.
Iltapäivän aikana käytiin läpi myös järjestelmäkehityksen etenemistä. Fintraffic on ostanut Polo Port Activity Appin Unikielta, Awaken Digital Port Call on jo kaikkien käytettävissä ja SAMKIN Nemo CEF -hankkeessa kartoitetaan kestävän kehityksen edistämistä Nemon avulla. VTT:n Admiral-hanke tutkii tekoälyn hyödyntämistä satamaoperoinnissa.
Ensi vuonna Call the Agent – October Summer 2025 -tapahtuma järjestetään torstaina 9.10.2025.
Teksti: Kari Martiala
Kuvat: Vaula Aunola