Omistajakonserni Aspo on luopumassa monista toiminnoista myymällä mm. Leipurien liiketoiminnan ja on muutenkin siirtynyt portfoliostrategiaan. Viime vuonna yhtiö jo ilmoitti, että sen toiminnot on tarkoitus jakaa erillisiin yhtiöihin, mikä parhaiten tukee arvonluontia omistajille. Viime viikon sijoittajainfossa Aspon johto kuitenkin kertoi suunnittelevansa myös ESL Shippingin myyntiä, mikä herättää monia uusia kysymyksiä nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa.
Suurin kotimaisesti omistettu rahtialusvarustamomme syntyi kesällä 1949, kun helsinkiläinen Polttoaineosuuskunta hankki ensimmäisen aluksensa S/S Arkadian tuomaan kivihiiltä Puolasta Suomeen. Lokakuussa 1950 yhtiö perusti erillisen varustamoyhtiön Etelä-Suomen Laiva Oy:n, jolle Arkadia siirrettiin ja vähän myöhemmin uusi yhtiö otti haltuunsa lopettavalta John Nurmiselta haltuunsa Alppila ja Eira nimet saaneet alukset. Tätä ennen oli Yhdysvalloista jo ostettu Itämerellä aiemmin kulkenut Kaisaniemi nimen saanut saksalainen alus.

Lokakuussa Etelä-Suomen Laiva Oy juhlikin 75-vuotista taivaltaan ja on julkaissut varustamosta uuden historiikin, joka on myynnissä maamme merimuseoissa Kotkassa ja Turussa. Sen kirjoittaja on varustamon oma tiedottaja Olli Tuominen. Varustamon historiasta on tietoja julkaistu myös aiemmin Jukka Hakalan kirjoittamassa Aspo-konsernin historiikissä vuodelta 2009 .
Tänään ESL Shipping on merkittävä bulk-varustamo, joka omistaa ja operoi Suomen lipun alla kuutta IASuper-jääluokan, nostureilla varustettua handy-size rahtialusta, vanhimpina 1990-luvulla Suomessa Raumalla rakennetut Pasila ja Tali. Eira on vuodelta 2001 ja Alppila on vuodelta 2011. MS Haaga ja Viikki valmistuivat vuonna 2018 ja olivat silloin maailman ensimmäiset LNG:tä käyttävät bulkkerit. Lisäksi yhtiöllä on neljä 14.000 tdw 1ASuper-jääluokan kansiproomua ja niitä varten kaksi 7,6 MW työntöhinaajaa. MS Kallio on juuri myyty norjalaisen Kjell Inge Rökken toimintoihin. Aker QRILL Company, krillin keräämisen ja krillipohjaisten ainesosien tuotannon maailmanlaajuinen johtaja on samalla ilmoittanut aluksen muutostöistä. Sen nimeksi tulee Antarctic Enabler. Uudelleenrakentamisen avulla alus muutetaan nykyaikaiseksi kelluvaksi varastoksi, joka on varustettu teknologioilla, jotka mahdollistavat tukialustoiminnan miehittämättömille drooneille, jotka puolestaan auttavat krillipitoisuuksien kartoittamisessa ja pyyntitehokkuuden optimoinnissa. Lisäksi alus tarjoaa rahtikapasiteettia lähes 10 000 tonnille krillijauhoa ja huomattavan bunkkerikapasiteetin pyyntialusten tankkaamiseen pyyntitoiminnan aikana, mikä eliminoi operatiiviset seisokkiajat ja maksimoi tehokkuutta. Täysin uudelleenrakennettu ja toimiva yhdistelmä kelluvana varastona ja drone-alustana edustaa ostajan mukaan noin 26,5 miljoonaan Yhdysvaltain dollarin investointia.


Uusia handy-sizeja tilattuna
ESL Shipping rakentaa parhaillaan neljän uuden, fossiilittoman, 1A-jääluokan handysize-aluksen sarjaa. Kiinasta tilatun neljän aluksen investointi on 186 miljoonaa euroa, ja ESL Shippingillä on optiot laajentaa tilausta useilla aluksilla. Kallion myynnistä saadulla 18 milj. euron kauppahinnalla varmistetaan osaltaan investoinnin toteutumista. Aiemmin yhtiö jo myi Supramax-aluksensa Arkadian ja Kumpulan 37 milj. dollarilla. Uudisrakennuksiin liittyen OP Suomi Infra Ky sijoitti Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiö Varman kanssa vuoden 2024 alussa yhteensä 45 miljoonaa euroa ESL Shippingiin, joka vastasi 21,43 % omistusosuutta varustamosta. Samassa yhteydessä alan asiantuntijat jäivät pois varustamon hallituksesta ja tilalle tuli Aspo-konsernin johtajia sekä OP Pankin Ossi Vasala. Alkuperäinen osakekanta arvostettiin transaktiossa 165 milj. euroksi ja yhtiö kokonaisuutena noin 300 milj. euron arvoiseksi.
Kiinasta tilattujen seuraavan sukupolven alusten kilpailukyky perustuu asiakkaiden kiinnostukseen fossiilittomiin lastiratkaisuihin ajan myötä, markkinoiden johtavaan energiatehokkuuteen, joustavaan lastitilan suunnitteluun sekä alhaisempiin käyttökustannuksiin. Uusia aluksia voidaan operoida täysin fossiilivapaasti käyttämällä vihreää vetypohjaista e-metanolia tai biometanolia. Akkupaketit varmistavat päästöttömät satamaoperaatiot.
”Strategiamme perustuu kestävän kehityksen johtajuuteen ja ainutlaatuiseen kykyymme kehittää ja tarjota luotettavaa infrastruktuuria jäiden ympäröimälle pohjoismaiselle vihreän siirtymän teollisuudelle. Olemme kehittäneet nämä erittäin joustavat monipolttoainealukset tiiviissä yhteistyössä teollisuuskumppaneidemme kanssa”, sanoi tilauksen yhteydessä ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen.
Alukset rakennetaan Nanjingissa, Kiinassa, China Merchants Jinling Shipyard (Nanjing) Co, Ltd:llä, ja ne otetaan käyttöön vuoden 2027 kolmannen neljänneksen ja vuoden 2028 ensimmäisen neljänneksen välisenä aikana. Niillä tullaan korvaamaan varustamon vanhempaa Suomen lipun alla purjehtivaa handy-size kalustoa.
Alustilauksen yhteydessä tutkitaan mahdollisuuksia käyttää erilaisia alusten omistus- ja rahoitusratkaisuja liiketoiminnan kasvun vauhdittamiseksi ja palvelun laajentamiseksi. Tämä voi sisältää muun muassa pooling-rahoitusta rahoitusinstrumenttina, jota ESL Shipping on jo onnistuneesti käyttänyt hybridicoaster sarjan rahoituksessa. Toimenpiteet ja ajoitus tehdään Aspon portfoliostrategian ja taloudellisten tavoitteiden mukaisesti.

Investoinnit Ruotsin tytäryhtiön Green Coastereihin
ESL Shipping osti muutama vuosi sitten Ruotsin Ystadista AtoB@C-varustamon, jonka liiketoiminta perustui pienempien 3 000 – 6 000 tdw coaster-alusten laivastoon. Ruotsin tytäryhtiön kanssa ESL Shippingillä oli syyskuun lopussa yhteensä 38 alusta, joiden kokonaiskapasiteetti oli 320 000 tdw. Näistä 25 oli kokonaan omistettuja (78 % tonneista), kaksi oli vähemmistöomistuksessa (3 %) ja loput 11 alusta (19 %) olivat aikarahdattuja. Luvut sisältävät Green Coaster -poolin, joka koostuu tällä hetkellä seitsemästä aluksesta, joista neljä on ESL Shippingin omistuksessa ja kolme sijoittajien omistuksessa.
ESL Shipping on parhaillaan rakentamassa kuuden erittäin energiatehokkaan 1A jääluokan sähköhybridialusten sarjaa. Investoinnin kokonaisarvo on noin 70 miljoonaa euroa, ja sen kassavirrat jakautuvat pääasiassa vuosille 2021–2026. Uudet alukset rakennetaan Chowgule and Company Private Limited -telakalla Goassa Intiassa.

Vuonna 2022 ESL Shipping perusti ns. Green Coaster -poolin. Sen tuloksena telakalta tilattiin omien laivojen lisäksi kuusi Green Coaster -alusta, jotka myydään edelleen Green Coaster -poolin sijoittajien omistamalle yritykselle. Jokainen muu telakalla rakennettavasta 12 aluksesta valmistetaan ESL Shippingille itselleen, ja toiset siis puolestaan myydään edelleen poolin sijoittajien omistamalle yritykselle niiden saavuttua Eurooppaan. Alusten myyntihinta perustuu niiden kokonaiskustannuksiin. Kaikkia kahtatoista rakennettua ja rakenteilla olevaa Green Coasteria operoi ja tulee operoimaan ESL Shipping Green Coaster -poolissa, sitä mukaa kun alukset on toimitettu.
ESL Shipping vuokraa poolin sijoittajien omistamia aluksia. Vuokra lasketaan poolin tuottojen perusteella ja on täysin vaihtuvahintainen. Koska vuokra on muuttuva, IFRS 16 -standardin mukaisesti ei kirjata leasing-velkaa tai leasing-omaisuutta, vaan leasing-maksut kirjataan leasing-kuluiksi.
Sarjan viimeinen alus on jo hyvässä rakentamisen vauhdissa Intiassa. Kahdeksannen aluksen odotetaan tulevan kaupalliseen liikenteeseen Itämerelle vielä tämän vuoden puolella. Toimitukset tapahtuvat neljännesvuosittain. Viimeisen aluksen odotetaan valmistuvan syksyllä 2026. Yksi uudisrakennuksista on jo myyty poolin sijoittajayritykselle. Seuraavan Green Coaster -aluksen odotetaan tulevan myyntivalmiiksi ennen vuoden loppua.
Neljän uuden, fossiilittoman Handy-kokoluokan aluksen sarjan investointi tapahtuu vuosien 2024 ja 2028 välillä. Näiden Kiinassa rakennettavien alusten on määrä tulla liikenteeseen vuoden 2027 kolmannella neljänneksellä ja neljännen vuoden 2028 alkupuoliskolla. ESL Shipping on suorittanut telakalle Kiinaan ennakkoina jo 29,0 milj. euroa laskettuna suojatulla kurssilla.
Varustamon jäljellä oleva Green Coaster-investointisitoumus oli syyskuussa 16 miljoonaa euroa. Tämä summa sisältää vain varustamon omien Green Coastereiden tulevat maksut. Jäljellä oleva surempien Green Handy-alusten investointisitoumus oli vastaavasti noin 158 miljoonaa euroa. Tämä summa sisältää kaikkien neljän Green Handy -aluksen jäljellä olevat maksut, koska yhden Handy -aluksen edelleenmyynnistä ei ole vielä tehty sopimusta. Investoinnin kassavirtojen odotetaan olevan noin 10 % vuonna 2026, 60 % vuonna 2027 ja 30 % vuonna 2028.
Viime vuonna ESL Shippingin liikevaihto oli 206,2 milj. euroa ja vertailukelpoinen EBITA 16,9 milj. euroa. Emon asettama tavoite vuodelle 2028 on varustamolle yli 300 miljoonan euron liikevaihto ja vertailukelpoinen EBITA 14 %. Sijoittajien ostaessa varustamon osakkeita viime vuonna yrityksen arvoksi laskettiin 300 milj. euroa.

Aspo siirtynyt portfoliostrategiaan
Aspolla oli merkittäviä liiketoimintoja Venäjällä, joista heti Venäjän hyökkäyksen seurauksena v. 2022 kuitenkin luovuttiin. Konserni päätti ryhtyä aktiivisesti etsimään uusia liiketoimintamahdollisuuksia kasvun varmistamiseksi lännen suunnalta.
Viime vuonna Aspo ilmoitti siirtyvänsä portfolio-strategiaan. Tuoreessa tämän vuoden kolmannen neljänneksen pörssitiedotuksessa toimitusjohtaja Rolf Jansson ilmoitti konsernin olevan edelleen sitoutunut pitkän aikavälin taloudelliseen tahtotilaan ja visioon luoda Asposta kaksi erillistä yritystä: Aspo Infra ja Aspo Compounder. Tämä on olennainen osa Aspon tavoitetta luoda arvoa osakkeenomistajilleen. Varustamon on ollut tarkoitus muodostaa pääosa uudesta infra-portfoliosta.
Kolmannen neljänneksen tulosinfon yhteydessä toimitusjohtaja Jansson kuitenkin korosti konsernin tavoitteita tukea Telkon orgaanista kasvua, kun taas konsernin hallituksen ohjeistukseen ESL Shippingin suhteen nyt on lisätty mahdollinen koko varustamon myynti vuoden 2026 loppuun mennessä.
Aspo arvioi toimintaympäristön pysyvän haasteellisena. Jatkuvan geopoliittisen epävarmuuden ja maailmanlaajuisten kauppajännitteiden se odottaa vaikuttavan negatiivisesti talouskasvuun ja kansainväliseen kauppaan. Euroopan kasvaneet puolustus- ja infrastruktuurimenot voivat kuitenkin tukea talouden elpymistä. Aspo odottaa koko vuoden tulosparannuksen tulevan pääasiassa Green Coaster -alusten tuloksesta, Telkon ja Leipurin vuonna 2024 päätökseen saaduista yritysostoista sekä Aspon liiketoimintojen erilaisista tehostetuista tulosparannustoimista. ESL Shippingin palveluiden kysynnän Aspo odottaa jatkuvan heikkona. Varustamon sopimusvolyymien se odottaa olevan melko alhaisia ja spot-markkinoiden hintojen alhaisia. Kausiluonteisesti volyymien odotetaan kuitenkin paranevan vuoden loppua kohti.
Kuten aiemmin olemme kertoneet, Jansson totesi, että Aspo keskittyy vuonna 2025 kannattavuuden parantamiseen.
”Kaikissa liiketoiminnoissamme käynnissä olevat kannattavuuden parantamisohjelmat tuottavat selviä tuloksia. Lisäksi hyödymme Telkon ja Leipurin tekemistä yritysostoista sekä ESL Shippingin investoinneista, jotka heijastuvat vähitellen yhtiön kannattavuuteen. ESL Shippingin kannattavuutta etenkin Coaster -alussegmentissä ovat heikentäneet heikkoina pysyneet spot-markkinat ja odotettua vaisumpi metsäteollisuuden kysyntä. Uuden sukupolven Handy- ja Coaster-alusten kannattavuus säilyi vahvana, ja niiden odotetaan tukevan ESL Shippingin tulevaa kannattavuuden kehitystä. Telakointipäivien määrä – syyskuun loppuun mennessä 289 vrk (114 viime vuonna) – oli suunniteltujen huoltotöiden ja elokuussa M/S Talilla tapahtuneen moottoripalon vuoksi suuri, mikä osaltaan heikensi kannattavuutta. Alus oli pois liikenteestä kaksi kuukautta. Coaster-segmentin aluskapasiteettia vähennettiin luovuttamalla kaksi tappiota tuottanutta aikarahdattua Coaster-alusta takaisin omistajilleen.
”Tavoitteena on tämän vuoden osalta parantaa kannattavuutta ja sen jälkeen toteuttaa ESL Shippingin myynti tai Aspon osittaisjakautuminen vuoden 2026 loppuun mennessä, markkinaolosuhteet huomioiden. Olennaista on löytää paras ratkaisu ESL Shippingille ja Telkolle arvonluonnin sekä liiketoimintojen kehittämisen kannalta. Molemmilla yhtiöillä on kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat. Muutoksella haluamme maksimoida omistaja-arvoa”, sanoo Rolf Jansson.
Aspo-konsernin liikevaihto tammi-syyskuussa kasvoi ja oli jatkuvista toiminnoista 349,8 Meur (edellisenä vuotena 335,0 Meur). Vertailukelpoinen EBITA koko konsernin osalta kasvoi ja oli 27,5 Meur (21,1 Meur) eli 6,0 % (4,9%) liikevaihdosta. Tästä ESL Shippingin osuus oli 12,7 Meur (12,6 Meur) ja Telkon puolestaan 13,5 Meur (8,7 Meur).
Vuoden 2024 kokonaisliikevaihto ESL Shippingin osalta oli 206,2 Meur ja EBITA 16,9 Meur. Liikevaihdosta 79,1 Meur tuli handy-size sektorista ja 94,2 Meur coastereista.
Varustamon mahdollisen myynnin vaikutuksista
Viime aikoina meillä on paljon puhuttu ja keskusteltu meriliikenteemme huoltovarmuudesta. Monet varustamomme ovat jo nyt ulkomaisessa omistuksessa; Finnlinesin omistaa Grimaldin perhe, Boren ja Transfennican hollantilainen Spliethoff, Silja Linen virolaisten Tallink ja espanjalainen hinaajayhtiö Bolunda on aloittanut Pohjanlahden satamien palveluiden valloituksen, samoin kuin Stena Line, joka juuri on ottamassa Wasa Linen liikennettä hallintaansa. ESL Shippingiä on puolestaan pidetty vahvasti kansallisena toimijana.
Tankkilaivapuolella Huoltovarmuuskeskus ja eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen Ukrainan miehityksen aikaan v. 2014 päätyivät yhdessä omistamaan polttoainehuollon varmistamiseksi kriittisiä tankkereitamme sekä terminaalihinaajia. OP Pankin rahastot ja eläkevakuutusyhtiö Varma ovat jo ESL Shippingin omistajina 21,4 prosentin osuudella. Eläkevakuutusyhtiöt ovat nyt saaneet luvan suurempaan riskinottoon, mikä periaatteessa voisi mahdollistaa varustamon omistuksen pitämisen pitämisen Suomessa. Jos Aspo päätyisi kuitenkin luopumaan varustamosta ulkomaille, odotettavissa on varmasti ankara poliittinen debatti.
Teksti Mikko Niini