Vuonna 1987 rakennettu Sailor korvaa vuonna 1972 rakennetun Fjärdvägenin Långnäsin ja Naantalin välisellä reitillä. Eckerö-konsernin mukaan kauppa on strateginen askel, joka on linjassa heidän pitkän aikavälin visionsa kanssa tarjota ”kelluvia siltoja” alueiden välille ja luoda yhtenäinen ja kestävä kuljetusketju Itämeren yli.
Varustamo Eckerö osti Rederi Ab Fjärdvägenin Rederi Ab Lillgaardilta elokuussa. Syyskuussa varustamo muutti nimensä Eckerö Link Ab:ksi. Sailorin hankinta tarkoittaa, että Eckerö Link voi tarjota lisääntynyttä kapasiteettia, parempaa energiatehokkuutta ja mahdollisuuksia sekä rahti- että matkustajaliikenteen tulevaan kehitykseen.
– Ahvenanmaan ja Manner-Suomen välinen yhteys on pitkään ollut puuttuva lenkki tarjonnassamme. Sailorin avulla otamme nyt seuraavan askeleen ja varmistamme modernin, luotettavan ja kestävän kuljetusratkaisun tulevaisuutta varten, sanoo Eckerö-konsernin toimitusjohtaja Björn Blomqvist lehdistötiedotteessa.
Investointi tulevaisuuteen
Varustamo kirjoittaa edelleen, että Sailorin avulla Eckerö Linkillä on mahdollisuus optimoida polttoaineenkulutusta, energiatehokkuutta ja lastin koordinointia – tekijöitä, jotka ovat ratkaisevan tärkeitä nykypäivän kilpailukykyisellä ja ilmastotietoisella kuljetusalalla.
– Tavoitteenamme on olla luotettava kumppani tulevaisuuden merikuljetuksille, jolla on paikallinen ankkuripaikka ja globaali näkökulma. Sailorin avulla vahvistamme asemaamme ja voimme vastata tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin, sanoo Eckerö Link Ab:n toimitusjohtaja Jonas Henriksson lehdistötiedotteessa.
Sailor
Rakennettu: 1987 Gdańskin telakalla, Gdańskissa, Puolassa.
Mitat: 157,7 x 25,37 x 7,04 m.
Bruttovetoisuus/Nettovetoisuus/Kuollut paino: 20 921 / 6 277 / 6 535.
Koneisto: Kaksi Wärtsilä-Sulzer 12ZAV40 -moottoria.
Teho: 15 360 kW.
Nopeus 85 %: 19 solmua.
Matkustajia: 119.
Hyttiä: 60.
Lastattu metrimäärä: 1 647.