21.05.2022

LNG-terminaalilaiva Exemplar rahdattu Suomeen 10 vuodeksi

Gasgrid Finland ja amerikkalainen Excelerate Energy allekirjoittivat LNG-terminaalilaiva 150.900 m3 Exemplaria koskevan kymmenen vuoden rahtaussopimuksen.

Kelluva varasto- ja uudelleenkaasutuslaiva (FSRU) Exemplar on 291 metriä pitkä ja 43 metriä leveä.

Osana varautumissuunnitelmaa Venäjän putkikaasusta luopumiseksi Gasgrid Finlandin omistajaohjausministeri Annika Saarikko kertoi , että Gasgrid Finland ja yhdysvaltalainen Excelerate Energy allekirjoittivat perjantaina LNG-terminaalilaiva (FSRU) Exemplaria koskevan kymmenen vuoden vuokrasopimuksen. Hallituksen mukaan laiva tulee turvaamaan Suomen huoltovarmuutta ja auttaa kattamaan Suomen kaasuntarvetta Venäjän putkikaasun tuonnin katketessa.

Siirtoverkkoyhtiö Gasgrid Finland on hoitanut neuvotteluja terminaalilaivan vuokraamiseksi hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan huhtikuussa tekemän linjauksen mukaisesti.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä sanoo, että kelluvan LNG-terminaalin merkitys on suuri teollisuutemme kaasunsaannin turvaamisen kannalta. Kuluttajien ja muiden kriittisten tarvitsijoiden tarpeet saadaan hoidettua jo olemassaolevien terminaalien kautta.

– Yhtä lailla tärkeää on viedä rakentamista ja luvitusta viipymättä eteenpäin laivan saamiseksi Suomen rannikolle jo ensi talveksi. Haluan kiittää yhtiöitä ripeästä toiminnasta ja tuloksekkaasta yhteistyöstä, totesi Lintilä. Kesken olevien lupaprosessien johdosta terminaalin lopullista sijoituspaikkaa ei vielä kerrottu, mutta sen on oletettu tulevan Inkooseen, mihin uusi putkiyhteyskin Virosta rantautuu.

Terminaalilaiva on tarkoitus saada käyttöön ensi talveksi

Hallituksen mukaan terminaalilaiva on tarkoitus saada käyttöön ensi talveksi.Laivaa varten rakennetaan tarvittavat satamarakenteet sekä Suomen että Viron rannikoille. Jos ne valmistuvat Viroon ennen Suomea, voidaan terminaalilaiva sijoittaa väliaikaisesti Viron rannikolle, kunnes tarvittava infrastruktuuri Suomessa valmistuu.

Suomeen tulevan LNG-terminaalilaivan rakennutti belgialainen Exmar varustamo Daewoon telakalla Etelä-Koreassa v. 2010. TS Exemplar on varustettu GTT:n No 98 membraanitankeilla tilavuudeltaan 150 900 kuutiometriä, mikä vastaa noin 68 000 tonnia nesteytettyä maakaasua. Exmar on operoinut LNG-laivoja jo 1990-luvun alusta lähtien ja 2000-luvun alussa se aloitti yhteistyön USA:n Excelerate Energyn kanssa tämän kehittämän Energy Bridge-jälleenkaasutuskonseptin pohjalta. DSME rakensi viiden FSRU-aluksen sarjan Exmarille, joista Exemplar valmistui viimeisenä v. 2010. Pääosa aluksista pikäaikaisrahdattiin Excelerate Energylle, joka lopulta v. 2017 osti koko Exmarin LNG-laivaston ja pian sen jälkeen organisoi niille myös oman ship management-yhtiön. Turbiinikäyttöiset laivat olivat silloin menettäneet kilpailukykyään kuljetusten spot-markkinoilla uudemmille dieselkäyttöisille aluksille. Exemplar on varustettu Kawasakin 26 500 kW kehittävällä höyryturbiinilla.

Exmar keskittyy nyt LPG- ja ammonia-aluksiin.

Texasin Woodlandissa Houstonin lähellä päämajaa pitävän Excelerate Energyn perusti v. 2003 George B. Kaiser. Sillä on toimipisteitä monissa paikoissa kuten Abu Dhabi, Antwerpen, Boston, Buenos Aires, Chattogram, Dhaka, Doha, Dubai, Manila, Rio de Janeiro, Singapore, ja Washington, DC. Yhtiö listautui New Yorkin pörssiin (”EELC”) alkuvuodesta ja keräsi uutta pääomaa yhtiölle yhteensä 416,2 miljoonaa dollaria. Tänään Excelerate Energy operoi yhteensä 13 FSRU-terminaalia ympäri maailmaa, pääasiassa Etelä-Amerikassa ja Aasiassa. Yhtiön puolesta Suomen sopimuksen allekirjoitti CEO Steven Kobos ja sitä oli yhtiön puolelta valmistelemassa vice president Sampo Suvisaari, vuodenvaihteeseen saakka Wärtsilän maajohtaja, jota Kobos kiitteli lehdistötilaisuudessa.

LNG toimitetaan terminaalilaivaan tankkereilla globaaleilta markkinoilta. Tankkereiden odotetaan vierailevan terminaalilla 2–3 kertaa kuukaudessa. Nesteytetty maakaasu höyrystetään laivassa uudelleen kaasuksi ja syötetään maakaasun siirtoverkkoon. Suuria jäävahvistettuja LNG-tankkereita löytyy maailman laivastoissa. Tiedotustilaisuudessa Gasgridin toimitusjohtaja Olli Sipilä ilmoitti myös Exemplarin soveltuvan hyvin talviolosuhteisiin – jääluokkaa aluksella ei kuitenkaan ole.

Projektin aikataulu erityisesti Suomen osalta tarkentuu kesäkuussa. Excelsiorin LNG FSRU:n kokonaiskustannukset ovat Gasgridin arvion mukaan 10 vuoden vuokrasopimuksella noin 460 miljoonaa euroa. Lisänä summaan tulee käytön volyymiin liittyviä kustannuksia.

Liettuassa toimii vsta 2014 kymmenvuotisella sopimuksella Höegh LNG:n vuokraama LNG FSRU Independence, jota Klaipedos Nafta on parhaillaan lunastamassa itselleen 153,5 miljoonan USD hinnalla. Terminaalin kapasiteetti on n. 4 mrd m3 vuodessa. Puolan Świnoujścieen rakennettu uusi kiinteä terminaali on vastaanottanut jo lähes 200 laivausta. Sen vuosikapasiteetti on 6,2 mrd m3 ja nousee vuoteen 2024 mennessä 8,3 mrd kuutiometriin. Puolan Gdanskiin puuhataan parhaillaan myös kelluvaa FSRU terminaalia, joka aloittaisi 2025.

Toimitus Mikko Niini

(Kuva: EELP)

Jaa artikkeli