07.05.2024

Finnlinesilla on takanaan haastava alkuvuosi – kesäkauden odotukset korkealla

”Finnlines onnistui selviytymään esteistä, joita aiheuttivat korkeat korot, inflaatio, geopoliittiset levottomuudet ja Euroopan talouden kasvun hidastuminen,” toimitusjohtaja Tom Pippingsköld toteaa.

Finncanopus merikoeajolla marraskuussa 2023. Valokuva: Finnlines Oyj

Finnlinesin julkaisi alkuvuoden tuloskatsauksen. Konsernin tammi–maaliskuun 2024 liikevaihto oli 162,2 (163,1 vuonna 2023) miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 30,1 (45,5) miljoonaa euroa.

Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 157,5 (157,9) miljoonaa euroa, josta matkustajatoiminnan tuotot olivat 12,5 (10,2) miljoonaa euroa. Satamatoimintojen liikevaihto oli 9,3 (10,0) miljoonaa euroa.

– Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava, mutta Finnlines onnistui selviytymään esteistä, joita aiheuttivat korkeat korot, inflaatio, geopoliittiset levottomuudet ja Euroopan talouden kasvun hidastuminen. Helmikuussa olleet useat poliittiset lakot ja maalis–huhtikuussa neljä viikkoa kestänyt lakko heikensivät Finnlinesin tulosta huomattavasti, toimitusjohtaja Tom Pippingsköld toteaa tuloskatsauksen yhteydessä.

– Tulosta painoivat alas myös kahden uuden rahti-matkustaja-aluksen liikenteen aloituskulut. Olimme kuitenkin iloisia esitellessämme toisen Superstar-luokan Finncanopus-aluksen rahtiasiakkaille, medialle, matkustajille ja muille sidosryhmille helmikuun puolivälissä.

Lähde: Finnlines tuloskatsaus tammi–maaliskuu 2024, PDF

Tammi–maaliskuun aikana kuljetettiin yhteensä noin 184 000 (176 000 vuonna 2023) lastiyksikköä, 27 000 (43 000) henkilöautoa (ei sisällä matkustajien autoja) sekä lisäksi 285 000 (337 000) tonnia yksiköissä määrittelemätöntä rahtia. Lisäksi kuljetettiin noin 153 000 (126 000) yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.

Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 793 (1 620) henkilöä, joista merihenkilöstöön kuului 1 130 (938) työntekijää ja maahenkilöstöön 663 (682) työntekijää.

Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Finnlinesilla oli keskimäärin 21 (21) alusta omassa liikenteessään.

Yhtiön toinen Superstar-luokan ropax-alus Finncanopus saapui Naantaliin ja teki neitsytmatkansa Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä 16.2. Reitillä aikaisemmin operoinut ropax-alus Finnswan siirtyi Malmön ja Travemünden väliseen Nordölink-liikenteeseen. Samaan aikaan Nordölinkin liikenteessä ollut ropax-alus Europalink myytiin Grimaldi-konsernille.

Kesäkauden odotukset korkealla

– Vapaa-ajan matkustus kasvoi huomattavasti manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä kahden Superstar-aluksen aloitettua linjalla. Kesäkauden odotukset ovat siis korkealla, Pippingsköld kertoo.

Merenkulku on ollut päästökauppajärjestelmän (ETS:n) piirissä vuoden 2024 alusta alkaen.

– Finnlines pyrkii minimoimaan maksuista asiakkailleen aiheutuvat kustannukset kuten aiemminkin, kun vastaavia säännöstöjä on tullut voimaan. Siksi ympäristömaksua tarkistetaan neljännesvuosittain.

Pippingsköldin mukaan yhtiö toimii erittäin kilpailluilla markkinoilla, mutta on silti uudistanut laivastoaan moderneilla ympäristöteknologiaa hyödyntävillä aluksilla.

– Viime vuosina reittiverkostomme on laajentunut Itämerellä, Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella ja voimme tarjota tavarankuljetuksia maailmanlaajuisesti Grimaldin verkoston kautta. Olemme sitoutuneet operatiiviseen huippuosaamiseen ja vastuulliseen merenkulkuun, mikä edistää meidän ja asiakkaidemme kasvua. Resilienssi, kyky sopeutua, on vahvuutemme ja mahdollistaa nopean toipumisen ja tuloksen palautumisen entiselleen.

Raportointikauden jälkeen Finnlines avasi uuden Malmön ja Świnoujścien välisen linjan 10.4.

– Uusi ropax-linja varmistaa tärkeän rahtireitin eteläisellä Itämerellä ja merkittävän yhteyden monille Ruotsissa työskenteleville puolalaisille. Jokainen meriyhteys vahvistaa aina maiden välisiä siteitä ja parantaa myös huoltovarmuutta.

Finnlines tuloskatsaus tammi-maaliskuu 2024 (pdf)

Vaula Aunola

Jaa artikkeli