Dalin pääsähkötaulussa oli jousiliittimet jokaista johtoliitäntää varten. Liitäntä muodostetaan painamalla ensin jousi taaksepäin työkalulla, jonka jälkeen johdon paljas pää työnnetään alas liitinrimaan ja sen jälkeen jousi vapautetaan, jolloin johto painautuu kosketinta vasten – missä sen tulisi pysyä aluksen koko käyttöiän.
Dalissa jokaisessa yksittäisessä johdossa oli sylinterimäinen tarra, jossa oli johtimen numero helpottamaan jäljittämistä ja vianselvityksiä. Tarran oli tarkoitus olla johdon paljaan pään yläpuolella, eristeen päällä. NTSB havaitsi, että joku oli sen sijaan kiinnittänyt ainakin joidenkin johtimien tarroja liian alas johtimen päähän.
NTSB väitti, että riviliittimen 381 johtimessa 1 tarran väärä sijainti ja suurempi halkaisija estivät paljaan johtimen pään työntymisen kokonaan riviliittimeen. Turvallisuusvirasto totesi, että väärin sijoitettu muovitarra osui riviliittimen yläosaan ja esti johtimen menemisen syvemmälle paikoilleen. Tämän vuoksi johtimen kärki pysyi puristimessa hädin tuskin asennushetkellä. Sitten se irtosi puristimesta jossain vaiheessa käyttöä ja sen jälkeen se johti huonoon, vain ajoittaisen liittimen kontaktiin NTSB:n tutkijoiden mukaan.
NTSB havaitsi, että 26. maaliskuuta 2024 aamuyöllä irtonainen johdin lakkasi koskettamasta liittimeen, mikä aiheutti vian, joka sammutti Dalin apuvirran syötön. Tapahtumaketjussa tämä katkaisi aluksen propulsion ja ohjauksen, jättäen Dalin avuttomaksi ja ajelehtimaan. Ilman hinaaja-apua ja epäonnistuttuaan uudelleenkäynnistyksessä Dali ajautui Francis Scott Key -siltaa tukevaan pilariin ja tuhosi sen, romahdutti rakenteen ja kuusi henkeä sillalla menehtyi.
NTSB:n puheenjohtaja Jennifer Homendy sanoi tiistaina, että miehistöllä olisi ollut vaikeuksia löytää irtonaista johtoa. NTSB löysi sen vasta sähkökeskuksen rikosteknisen tutkimuksen ja telakan avustuksella lukuisten testien jälkeen.
– Laivassa on kilometreittäin johdotusta ja tuhansia sähköliitäntöjä. Yhden irtonaisen johdon löytäminen tuhansien johtojen joukosta on kuin etsisi löystynyttä pulttia Eiffel-tornista, hän sanoi.
NTSB:n johtotarralöytö toistaa aluksen omistajien ja käyttäjien aiemmin esittämää väitettä. Heinäkuun lopulla omistaja Grace Ocean ja käyttäjä Synergy Marine nostivat kanteen väittäen, että aluksen rakentaja ”suunnitteli sähkökeskuksen virheellisesti siten, että johtoliitännät eivät olleet turvallisia, niitä ei voitu varmistaa turvallisiksi ja ne saattoivat menettää yhteyden”, koska ”johdon tunnistava tarranauha oli asennettu liian lähelle johdon päähän puristettua holkkia”.
NTSB totesi myös, että Francis Scott Key -silta oli altis katastrofaaliselle romahdukselle, jos siihen osuisi moderni konttialus, kuten on aiemmin havaittu. Key Bridge kärsi samanlaisen onnettomuuden vuonna 1980, kun pieni konttialus Blue Nagoya osui siihen, ja se selvisi vähäisillä vaurioilla. Dali oli 10 kertaa suurempi kuin Nagoya, mikä heijastaa konttialusten koon kasvamista vuosikymmenten aikana. Laivat olivat muuttuneet, mutta silta ei, ja lopputulos oli hyvin erilainen.