Nemolta odotetaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia

Vasta valmistunut tutkimuksen mukaan lakisääteisen tiedonvaihdon lisäksi, yritykset odottavat uuden järjestelmän avaavan myös

Satakunnan ammattikorkeakoulun Merilogistiikan tutkimuskeskuksen johtava tutkija Minna Keinänen-Toivola. Kuva: Vaula Aunola

Satakunnan ammattikorkeakoulun Merilogistiikan tutkimuskeskuksen johtava tutkija Minna Keinänen-Toivola esitteli Laivanvarustajat ry:n koulutustilaisuudessa toukokuussa äskettäin hyväksytyn MBA-opinnäytetyönsä tuloksia.

Opinnäytetyö toteutettiin Fintraffic VTS:n toimeksiannosta, ja sen kohteena oli tulevaisuudessa käyttöönotettava NEMO-järjestelmän tiedonjakoalusta. Työssä tarkasteltiin erityisesti laiva-agenttien näkökulmaa, sillä he ovat alustan keskeisimpiä käyttäjiä. Tiedonkeruussa hyödynnettiin kyselyä ja haastatteluja Shipbrokers Finlandin jäsenyrityksille.

Kyselytulosten perusteella yritykset tunsivat NEMO:n ja tiedonjakoalustan, ja ne suunnittelivat hyödyntävänsä alustan lisäarvopalveluita. Yrityksillä ei kuitenkaan ollut suunnitelmia kehittää tai tarjota näitä palveluita itse, ja osaaminen aihepiiristä koettiin vajavaiseksi.

Haastatteluihin osallistuneet kokeneet toimijat toivat esiin konkreettisia ideoita uusista lisäarvopalveluista ja näkivät kestävyysnäkökulmat sekä uudet liiketoimintamahdollisuudet keskeisinä.

SWOT-analyysin mukaan vahvuutena on alustan keskitetty tiedonhallinta (”single window”), mutta heikkoutena valmistelun pitkä kesto ja epävarmuudet toteutumisessa.. Mahdollisuutena nähtiin se, että NEMO voi tuoda mukanaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Työssä tuotettiin myös data-ekosysteemikooste sekä käytännön ohjeita yrityksille strategian, osaamisen kehittämisen ja asiakasosallistamisen tueksi.

Opinnäytetyö “Finnish Maritime Single Window (NEMO) Data Platform, Value-added Services, and Sustainability” on vapaasti ladattavissa ja luettavissa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612428

Lisää aiheesta:

Agentit testasivat uutta Nemoa käytännössä

EMSW-käyttöönotto etenee – Suomi etulinjassa merenkulun digiloikassa

Jaa artikkeli