Tallink laajentaa sopeuttamistoimiaan – irtisanomisia Virossa ja Latviassa, suomalaisten lomautukset riippuvaisia täysin tukipaketeista

”Matkailualan kilpailukyvyn ylläpitäminen vaatii riittävää tukea valtioilta ainakin vuoden 2021 alkukesään asti”, toimitusjohtaja Paavo Nõgene toteaa.

– Ensimmäistä kertaa kevään 2020 jälkeen lähes kaikki aluksemme ovat takaisin liikenteessä ja vain yksi aluksistamme seisoo satamassa.., toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo. Kuva: Timo Porthan

Tallink-konserni kertoi aloittavansa neuvottelut irtisanomisista Virossa ja Latviassa. Suomen tytäryhtiössä on käynnissä mittavat lomautukset.

Suomen Tallink Silja Oy:ssä lomautukset jatkuvat koko- tai osa-aikaisina toistaiseksi. Ne koskevat lähes kaikkia yhtiön noin 1200 työntekijää, niin maaorganisaatiossa kuin Suomen lipun alla operoivilla kahdella laivalla: Silja Serenadella ja Baltic Princessillä.

– Alueemme pandemiatilanteen viimeaikainen paheneminen, kotimarkkinoidemme erilaiset lähestymistavat matkustusrajoituksiin ja matkustusohjeita koskeva sekalainen viestintä, ovat kaikki vaikuttaneet kielteisesti lipunmyyntiin viimeisen kolmen viikon aikana, Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo konsernin tiedotteessa.

– Koska päätöksiä valtioiden tukitoimista ei ole vielä tehty eri maissa, on se vienyt meidät pisteeseen, jossa meidän on optimoitava liiketoimintaamme nopeasti yrityksen taloudellisen kestävyyden varmistamiseksi.

Nõgenen mukaan on selvää, että nykytilanteessa ei ole taloudellisesti mahdollista jatkaa kaikkien syksylle ja talvelle suunniteltujen tuotteiden ja palvelujen tarjoamista.

– Teimme suunnitelmamme keväällä toivoen, että pystyisimme palauttamaan liikennöinnin Ruotsiin. Matkustusrajoitukset Ruotsiin ovat kuitenkin vielä voimassa ja lisäksi monet tekijät vaikuttavat kielteisesti matkustukseen Suomen ja Viron välillä.

Suomalaisten lomautukset riippuvat täysin tukipaketeista

– Toivon vilpittömästi, että hallitustason keskustelut palkkakorvausjärjestelmistä Suomessa, Ruotsissa ja Virossa myös johtavat pian myönteisiin päätöksiin, jolloin pystyisimme vähentämään irtisanomisia, uudelleenorganisointia ja lomautuksia. Suomen henkilöstön lomautusten laajuus ja kesto ovat täysin riippuvaisia mahdollisista Suomen merenkulun tukipaketeista.

Nõgene toteaa, että jos maiden hallitukset päättävät tukitoimista nopeasti tai markkinatilanne muuttuu, yhtiö on valmis tekemään uusia päätöksiä nopeasti.

– Olemme valmiita palkkaamaan ja kutsumaan töihin ihmisiä mahdollisuuksien mukaan, kun tilanne paranee.

Nõgenen mukaan matkailualan kilpailukyvyn ylläpitäminen vaatii riittävää tukea valtioilta ainakin vuoden 2021 alkukesään asti.

– Saksa on hyvä esimerkki siitä, kuinka valtio tarjoaa elintärkeää tukea yrityksillä. Palkkatukea jatketaan maassa ainakin vuoden 2021 loppuun.

Käynnissä olevat säästötoimet vaikuttavat yhteensä jopa 2500 työntekijään Tallink-konsernin eri maissa.

teksti: Vaula Aunola

Lisää aiheesta:

Tallink seilaa tappiolla – koronatuki apunaan

Jaa artikkeli