Tankkerimarkkinoiden hullut päivät

Poten & Partnersin tuoreen rahtimarkkinaraporttin mukaan samaan aikaan koronaviruksen katastrofivaikutuksien kanssa eräillä rahtimarkkinoilla tapahtuu jotain täysin päinvastaista.

Lähde: Poten & Partners

Poten & Partners on yksi johtavista rahtimarkkinoiden meklareista. Heidän tuore rahtimarkkinaraporttinsa kertoo, kuinka samanaikaisesti koronaviruksen katastrofivaikutuksen kanssa öljyn hintakriisin seurauksena eräillä rahtimarkkinoilla tapahtuu täysin päinvastaista.

Viimeisen kahden viikon aikana risteily- ja lentoliikennemarkkinat ovat kohdanneet ennennäkemättömän katastrofin – samanaikaisesti kuitenkin säiliöalusmarkkinoilla on tapahtunut jotain aivan päinvastaista yhtä ennennäkemättömästi. Näyttääkin siltä, ​​että COVID-19-puhkeaminen on asettanut ihmiset ja markkinat ääritilanteisiin kaikilla näkymien muutoksilla ja odottamattomilla tapahtumilla on nyt ylisuuri vaikutus markkinoihin.

Runsas viikko sitten ilman sopimusta päättyneen OPEC + -kokouksen jälkeen nopea öljymarkkinoiden muutos käänsi raakaöljysäiliöalusten markkinat ylösalaisin. Saudi-Arabia laski merkittävästi öljynhintojaan ja ilmoitti aikomuksestaan​​ lisätä tuotantoa ja vientiä. Sen seurauksena öljyn maailmanmarkkinahinta romahti. Kolmessa päivässä öljyn tynnnyrihinnat putosivat kolmanneksella. Tapahtumat nostivat välittömästi markkinoilla kiinnostuksen kelluvaan varastointiin ja säiliöalusten markkinat alkoivat nopean nousun. Saudi-Arabian kansallisen varustamon Bahrin käyttäytyminen vauhditti lisäksi tankkerirahtien nousua. Hieman yli viikossa, VLCC-alusten rahtitaso AG-Far-East -vertailureitillä nousi 30 000 dollarista päivässä 210 000 dollariin päivässä, eli 600 prosentilla. Mihin nyt mennään?

Maanantaina 10 tunnin kuluessa Saudi-tankkerien jättiläinen kiinnitti 18 VLCC: tä nopeasti kasvavilla rahtitasoilla. Myöhemmin viikolla Bahri lisäsi vielä 7 alusta, joten yhtiö yksin varasi 25 alusta. Tämä aktiviteetti oli ennennäkemätöntä. Bahri on yksi maailman suurimmista VLCC-omistajista, mutta se on harvoin esiintynyt spot-markkinoilla vuokraamassa kolmansien osapuolien kapasiteettia. Tätä 41 VLCC:tä omistavan Bahrin ei yleensä ole tarvinnut tehdä. Yhtiöllä on erittäin kokenut ja tehokas rahtausryhmä, joka tyypillisesti hoitaa kaikki Saudi-Arabian raakaöljyliikkeet hallitusti omalla tonnistolla. Jaksolla 2017-2019 Bahri kiinnitti keskimäärin alle yhden spot-aluksen viikossa. Viimeisin ajanjakso, jolloin Bahri oli suhteellisen aktiivinen spot-markkinoilla, oli 2015-2016, mutta silloinkaan sen spot-kiinnitystoiminta ei ylittänyt 6 alusta viikossa. Tällä hetkellä on todennäköistä, että Bahri tarvitsee Saudi-Arabian vientiä varten enemmän laivoja kuin mitä sillä on.

Suuren spot-rahtausten lukumäärän lisäksi myös alusten aiottu määräpaikka on kinnittänyt markkinoiden huomiota. Potenin tietojen mukaan kymmenen 25:stä VLCC:stä on lähetetty kohti Meksikon lahtea, kun taas neljä kulkee ”länteen” (todennäköisimmin Eurooppaan). Vielä 10 VLCC:tä on purettu Ain Sukhnaan, Sumed-putkilinjan terminaaliin, joka välittää raakaöljyä Egyptin läpi. Tämäkin raakaöljy päätyy todennäköisesti Eurooppaan. Myös muut rahtaajat ovat kiinnittäneet aktiivisesti suuria VLCC-aluksia. Potenin datan mukaan viime viikolla tehtiin 92 VLCC-rahtausta, mikä on jyrkkä nousu edellisen viikon tasoon (56) nähden. VLCC-kiinnitysten keskimääräinen viikkotaso vuodelle 2020 on ollut noin 50, mikä vastaa edellistenkin vuosien määriä. On epätodennäköistä, että tämä korkea aktiviteetti säilyy tulevina viikkoina, koska öljyn maailmanlaajuinen kysyntä on edelleen vakaata ja pikemminkin virustilanteen johdosta laskusuuntainen. Trafiguran tuoreen arvion mukaan öljyn päiväkulutus maailmassa olisi alkavan talouskriisin myötä laskemassa jopa 1,5 milj. tonnilla (vastaten vuositasolla Venäjän koko tuotantoa).

Mitään VLCC-alusten spot-rahtauksia ei Potenin mukaan ole tehty itäisiin kohteisiin. Tämä on Potentin mukaan selvä merkki siitä, että saudit kohdistavat lisätarjonnan länsimaisiin asiakkaisiin, kilpailemaan suoraan Venäjän kanssa.

Mihin VLCC-markkinat kehittyvät, riippuu monista tekijöistä: kuinka kauan Saudi-Arabian viennin nosto kestää? Tulevatko he lopulta sopimukseen Venäjän kanssa? Kuinka monta alusta käytetään kelluvaan varastointiin ja kuinka paljon ja kuinka nopeasti Yhdysvaltain liusketuotanto leikkaantuu?

Sillä välin säiliölaivojen omistajat nauttivat äärimmäisen hyvistä markkinoista!

POTEN NEWS BRIEF (pdf )

teksti: Mikko Niini

Jaa artikkeli