16.10.2019

Aker Arctic on vahvoilla korkeiden leveysasteiden LNG-pelissä

Teknologiayhtiö Aker Arcticilla on erittäin merkittävä rooli Venäjän arktikalla käynnissä olevissa kuljetushankkeissa. Suomalaisten suunnittelema satamamurtaja Ob luovutetaan Viipurin telakalla perjantaina. Lisäksi Aker Arcticilla on vireillä muita projekteja, jotka liittyvät venäläisen Novatekin tarpeisiin Koillisväylällä.

Aker Arctic

Perjantaina luovutettava satamajäänmurtaja Ob on rakennettu USC:n Viipurin telakalla ja se tulee venäläisen tilaajan eli Atomflotin käyttöön. Alus lähtee välittömästi kohti Ob-joen suistossa sijaitsevaa Sabettaa, jossa se varmistaa Novatekin LNG-terminaalin liikenteen sujumisen ympärivuotisesti.

Aker Arctic Oy:n toimitusjohtaja Reko-Antti Suojanen sanoo, että murtaja Ob perustuu suomalaisyhtiön aiempiin murtajasuunnitelmiin, mutta sen teknologisia ratkaisuja on paranneltu vastaamaan Sabettan todella rankkoja jääoloja.

Ob on vaikeiden olojen täsmämurtaja

Icebreaker 7 -jääluokan Obin päämitat ovat: pituus 89,2 metriä, leveys 21,9 metriä ja syväys 6,5 metriä. Dieselsähköisiä 3 MW:n propulsiolaitteita aluksella on neljä, kaksi keulassa ja kaksi perässä. Huippunopeus on 16 solmua ja Ob kykenee murtamaan 1,5 metrin kiintojäätä kahden solmun vauhdilla.

Alus on siis hieman pienempi kuin Aker Arcticin suunnittelema ja viime vuonna luovutettu murtaja Aleksandr Sannikov, joka suuntasi niin ikään Koillisväylän vesille.

– Obin pienempi koko johtuu nimen omaan siitä, että alus on suunniteltu toimimaan satamissa ja matalissa vesissä, joiden jääolot ovat talvella eritäin vaikeat, Suojanen kertoo.

– Mutta koostaan huolimatta Ob on hyvin tehokas ja erityisen ketterä murtaja, mikä johtuu aluksen ainutlaatuisesta propulsiojärjestelystä. Valitettavasti Ob ei ole sarjamurtaja, vaan se on ainoa ja uniikki laiva. Toivomme toki, että näitä rakennettaisiin lisää, hän sanoo.

Koillisväylällä tapahtuu koko ajan

Aker Arcticin suunnittelutyöt Obin konsepti- ja perussuunnittelun parissa alkoivat jo vuonna 2015. Lisäksi aluksen pienoismallille on tehty perusteelliset koeajot yhtiön jääaltaassa Helsingin Vuosaaressa. Reko-Antti Suojasen mukaan tällainen lähes viiden vuoden aikajänne on uusien aluskonseptien kanssa ihan tavallista.

– Suurin osa ajasta menee kuitenkin itse laivan rakentamiseen, joten suunnittelu vie vuodesta kahteen vuotta.

Aker Arcticilla ja Suojasella on vahva usko siihen, että Koillisväylä ja sen arktiset kuljetushankkeet poikivat myös suomalaisten suunniteltaviksi yhä uusia laivoja ja aluskonsepteja.

– Energiayhtiö Novatek kumppaneineen rakentaa Jamalin niemimaalle uutta LNG:n tuotantolaitosta, ja siihen tarvitaan sekä uusia murtajia että jäätä murtavia nesteytetyn kaasun kuljetusaluksia, Reko-Antti Suojanen toteaa.

Jaa artikkeli