Bremerhaven hakee vahvaa kasvua

Bremerhaven on yksi maailman suurimmista ja Euroopan suurin autojen maahantuontisatama. Satama on yksi keskeisistä Suomesta suuntautuvan laivaliikenteen kohdesatamista, ja sinne rahdataan muun muassa Uudenkaupungin autotehtaalla valmistetut Mercedes-Benzin A-sarjan autot. Huonosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta Bremerhaven jatkaa kasvuaan.

Bremerhaven on Euroopan suurin autojen maahantuontisatama.

Kuva 1 vaihtoehto

Bremerhaven on yksi maailman suurimmista ja Euroopan suurin autojen maahantuontisatama. Satama on yksi keskeisistä Suomesta suuntautuvan laivaliikenteen kohdesatamista, ja sinne rahdataan muun muassa Uudenkaupungin autotehtaalla valmistetut Mercedes-Benzin A-sarjan autot. Huonosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta Bremerhaven jatkaa kasvuaan. Satamassa käsitellään vuosittain yli kaksi miljoonaa autoa. Satama-alueelle mahtuu samanaikaisesti 120 000 autoa ja siellä tehdään myös autojen korjaus- ja muutostöitä.
Bremerhaven on vahva toimija myös konttiliikenteessä, ja tavoitteena on kasvaa lisäksi merkittäväksi toimijaksi tuulivoimalateollisuudessa.

Uudessakaupungissa valmistetaan vuosina 2013-2016 yli 100 000 Mercedez Benzin A-sarjan autoa.
Uudessakaupungissa valmistetaan vuosina 2013-2016 yli 100 000 Mercedez Benzin A-sarjan autoa.

Mercedez Benz tuotanto kahteen vuoroon

Mercedez Benzin A-sarjan tuotannon kasvu lisää painetta myös rahtiliikenteeseen. Uudessakaupungissa Valmet Automotiven tehtaalla siirryttiin 19.5. tuotannossa kahteen vuoroon.
Valmet Automotive on valmistautunut Daimler AG:n kanssa suunniteltuun A-sarjan tuotantomäärän lisäämiseen alkukevään rekrytoinnilla, jonka myötä autonrakentajien määrä kasvoi Uudenkaupungin tehtaalla noin kolmellasadalla.

Bremerhavenin satamassa konttilaivoja puretaan ja lastataan 24 tuntia vuorokaudessa.
Bremerhavenin satamassa konttilaivoja puretaan ja lastataan 24 tuntia vuorokaudessa.

Daimler AG:n kanssa tehdyn sopimuksen perusteella Valmet Automotive valmistaa yli 100 000 Mercedes Benzin A-sarjan autoa Uudessakaupungissa vuosina 2013-2016. Tuotanto käynnistyi elokuussa 2013.

Viiden kilometrin konttisatama

Autojen maahantuonnin ohella Bremerhaven on Euroopan neljänneksi suurin konttisatama. Alueella on maailman pisin, lähes viiden kilometrin mittainen jokirantaan rakennettu konttien lastaus- ja purkulaituri, jossa voidaan samanaikaisesti käsitellä 14 pisteessä suuria konttialuksia. Konttisataman alueella on ulkotilaa noin 3 miljoonaa neliömetriä ja katettua tilaa 30 000 neliömetriä. Suomen mantereiden välisen liikenteen kontit kulkevat tällä hetkellä Bremerhavenin lisäksi Hampuriin.

Satamassa on suunnitteilla liittää satama-alueeseen massiivinen tuulivoimaloiden varastointialue. Tuulivoimaloiden satamatoiminnot ovat jo nyt merkittävässä roolissa Bremerhavenissa.
Satamassa on suunnitteilla liittää satama-alueeseen massiivinen tuulivoimaloiden varastointialue. Tuulivoimaloiden satamatoiminnot ovat jo nyt merkittävässä roolissa Bremerhavenissa.

Bremerhaven pyrkii kasvamaan myös tuulivoimateollisuudessa. Sataman tavoitteena on liittää teollinen toiminta osaksi sataman toimintaa. Bremerhavenia onkin pidetty esikuvana Suomessa suunnitteilla olevissa hankkeissa, joissa tuulivoimayritykset keskittäisivät varastointinsa yhteiselle alueelle.

Teksti ja kuvat Kari Martiala

Jaa artikkeli