Yhdysvaltojen, Suomen ja Kanadan välillä 13.11.2024 allekirjoitettu ICE Pact Memorandum of Understanding on Suomen meriteollisuudelle ja alan arktiselle osaamiselle merkittävä askel kansainvälisen yhteistyön laajentamiseen.
Yhdysvallat on perinteisesti rakentanut itse omat jäänmurtajansa, ja siten suojellut omaa teollisuuttaan kilpailulta.
Elinkeinoministeri Wille Rydman mukaan yhtenä tavoitteena on nyt saada suomalaisille telakoille tilauksia Yhdysvalloista ja Kanadasta.
– Suomalaiset yritykset ovat suunnitelleet noin 80 prosenttia maailman jäänmurtajista, ja noin 60 prosenttia niistä on rakennettu suomalaisilla telakoilla.
Suomen maantieteellinen sijainti sekä pitkäjänteinen tutkimus- ja kehitystyö ovat luoneet Suomeen kattavan arktisen meriteknologian ekosysteemin, joka odottaa tiivistä ICE Pact -yhteistyötä. Ala valmistautuu tarjoamaan ainutlaatuista osaamistaan jäänmurtajalaivaston sekä muiden jäissäkulkevien alusten ja arktisten kapasiteettien kehittämiseen.
– Jäänmurtajayhteistyö on hyvä esimerkki siitä, miten Nato-jäsenyys tuo Suomelle uusia kaupallisia mahdollisuuksia. Suomalainen osaaminen ja teollinen tuotanto vastaavat liittolaistemme tarpeisiin. Pitkäjänteisellä, tavoitteellisella ja ministeriöiden välisellä koordinoidulla yhteistyöllä voidaan saavuttaa konkreettisia tuloksia, jotka voivat tuoda Suomen teollisuudelle tilauksia ja suomalaisille työpaikkoja, pääministeri Petteri Orpo, kommentoi sopimusta.
Meriteollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Patrik Rautaheimon mukaan kaikki suomalaiset isot telakat voivat hyötyä yhteistyöstä.
– Rauman, Helsingin ja Turun telakat ovat varmasti kiinnostuneita, mutta yhteistyöhän ei rajoitu pelkästään telakoihin, vaan tämä tarkoittaa työtä myös suunnittelutoimistoille ja laitetoimittajille. Laitteet ja järjestelmät muodostavat karkeasti puolet jäänmurtajan hinnasta, Rautaheimo kertoi YLElle.
Myös Rauma Marine Constructions Oy:n toimitusjohtaja Mika Niemisen mukaan pöytäkirja kertoo suomalaisen meriteollisuuden arvostamisesta.
– Rauman telakkahan on varmaan ainoa telakka Pohjoismaissa tai jopa Euroopan alueella, joka pystyy tekemään tällaisia projekteja kokonaisvaltaisesti. Se voi tietää töitä, Nieminen totesi YLE:n haastattelussa.
Kanadalainen monikansallinen laivanrakennusyhtiö Davie ja sen omistama Helsingin telakka uskoo hyötyvänsä ICE Pact -jäänmurtajayhteistyössä. Maailman jäänmurtajista noin 50 prosenttia on rakennettu Helsingin telakalla.
– Helsingin telakan omistajana Davie pyrkii osaltaan luomaan toimivaa transatlanttista yhteistyötä ja vahvistamaan Suomen vientiä kansainvälisten verkostojensa kautta.
– Olemme tänä vuonna palauttaneet Helsingin telakan toimintaan, ja telakka on nyt valmiina uusille tilauksille. Meillä on käynnissä useita lupaavia keskusteluja suunnittelu- ja rakennustöiden saralla, Davien toimitusjohtaja ja toinen omistajista James Davies kommentoi.
Davie on tällä hetkellä ainoa laivanrakentaja, joka on vahvasti läsnä kaikissa kolmessa ICE Pact -sopimusmaassa. Yhtiöllä on myös maailman suurin raskaiden jäänmurtajien tilauskirja Kanadan kansallisen laivanrakennusstrategian myötä. Davie myös valmistelee Yhdysvaltojen hallinnon kanssa laivanrakennustoimintaa Yhdysvalloissa. Tämän kansainvälisen yhteistyön odotetaan tuovan myös suomalaiselle meriteollisuuden ekosysteemille uudenlaisia mahdollisuuksia ja vauhdittavan suomalaisia innovaatioita.
Vaula Aunola