Perinteinen kölinlaskuseremonia juhlisti aluksen syntyhetkeä torstaina 8. toukokuuta Rauman telakalla.
Kölilohko kehtoineen asetettiin rakennuspukkien päälle monitoimihallissa. Lohkon alle sijoitettiin perinteiset onnenkolikot, jotka jatkavat matkaansa valmiin aluksen mukana. Seremoniassa olivat edustettuina Puolustusvoimien logistiikkalaitos, Merivoimat, asejärjestelmätoimittaja Saab, luokituslaitos Lloyd’s Register ja RMC:n henkilöstöä.

Korvetin tuotanto käynnistyi kahdeksan viikkoa etuajassa. Telakan tavoitteena on varmistaa riittävä tuotantoaika ja hyödyntää ensimmäisestä aluksesta saadut kokemukset. RMC:n mukaan projektin kokonaistavoitteet onkin tähän mennessä saavutettu suunnitellusti.
– Tämä on vahva osoitus niin ammattitaitoisesta ja sitoutuneesta työvoimasta kuin hyvästä ja toimivasta yhteistyöstä kaikkien projektiin osallistuvien osapuolten kesken, sanoo projektijohtaja Timo Ståhlhammar.

RMC rakentaa Merivoimille yhteensä neljä Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettia. Alukset on suunniteltu ympärivuotiseen käyttöön kaikissa Itämeren olosuhteissa. Ensimmäisen aluksen runko valmistui joulukuussa 2024, ja sitä valmistellaan parhaillaan vesillelaskua varten. Toisen aluksen tuotanto käynnistyi lokakuussa 2024.
Laivue 2020 -hankkeen työllistämisvaikutus Suomessa on noin 3 600 henkilötyövuotta.
Korvettituotannon rinnalla Rauman telakalla viimeistellään parhaillaan toista Spirit of Tasmanian tilaamaa matkustaja-autolauttaa. Sisaraluksen rakentamisesta saadut opit ovat parantaneet prosesseja, ja toinen alus valmistuukin toukokuun aikana.
Monitoimikorvetit
Pituus: 117 m
Leveys: 16,5 m
Syväys: 5 m
Miehistö: 70

Vaula Aunola