18.10.2024

Olemme Oy Suomi Ab:n palveluksessa

Laivameklareita on ollut olemassa lähes yhtä kauan kuin kaupallista merenkulkua. Ensimmäiset merkinnät laivameklarin tehtävistä löytyvät Ruotsi-Suomen lainsäädännöstä jo 1700-luvulta. Alaa edustava suomalainen yhdistys on toiminut jo yli sata vuotta.

Sari Turkkila. Kuva: Petri Wäänänen

Suomen Laivameklarit ry:ssä on nykyisin 40 varsinaista jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat agentteja, laivameklareita, satamaoperaattoreita ja ulkomaisia varustamoja. Yhdistyksen kumppaneina on satamapalveluja tarjoavia muita yrityksiä ja merenkulun järjestelmäkehittäjiä.

Suomen satamiin tehdään vuosittain noin 30 000 aluskäyntiä, joista ulkomaisten alusten osuus on yli 70 prosenttia. Agentti eli ulkomaisen aluksen suomalainen asiamies satamassa on tärkeä kumppani, joka hoitaa kaikki aluksen ja miehistön tarvitsemat palvelut ennen satamakäyntiä ja sen aikana. Agentti vastaa virallisista alusilmoituksista eli välittää viranomaisille tiedot lastista ja miehistöstä. Agentti vastaa myös väylämaksuista asiakkaansa puolesta.

Agentin työ on 24/7/365 tapahtuvaa meriliikenteen sujuvuuden edistämistä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Odotamme mielenkiinnolla järjestelmäkehityksen, kuten Nemon, mukana tulevia uusia toimintatapoja.

Yli 90 prosenttia Suomen konttirahdista kuljetetaan ulkomaisten konttivarustamojen aluksilla. Tästä suuri osa on vientikuljetuksia. Konttien merikuljetusten suurin haaste on Suomen tuonnin ja viennin epätasapaino. On Suomen etu, että täällä toimii kansainvälisten konttivarustamojen tytäryhtiöitä, joiden työntekijät tuntevat maamme olosuhteet ja pystyvät parhaiten palvelemaan suomalaista asiakasta.

Globaali konttimarkkina on ollut viime vuodet jatkuvassa muutoksessa, mikä vaikuttaa myös meihin. EU:n päästökauppa ja Suomen maantieteellinen sijainti takamatkalla vaikuttavat hintatasoon. Valtion kaavailema väylämaksujen nosto tiukentaa tilannetta entisestään. Olisikin syytä yhdessä tarkastella väylämaksujärjestelmän rakennetta ja pohtia siinä tarvittavia lakimuutoksia.

Agenttiyritysten ja konttivarustamojen lisäksi yhdistyksen jäsenkunnassa on mukana agenttipalveluja tarjoavia satamaoperaattoreita tai varustamoja sekä varsinaisia laivameklareita ja rahdinantajia. Tämä on laaja ryhmä, joka yhdessä vastaa merilogistiikan toimitusketjun kokonaisuudesta ja sen sujuvuudesta.

On erittäin arvokasta, että näiden yritysten edustajat, viranomaiset ja muut sidosryhmät voivat tavata toisiaan myös vapaamuotoisesti. Ihmisten väliset yhteydet ja vuoropuhelu vievät maatamme eteenpäin. Siihen Suomen Laivameklarit ry antaa hyvän foorumin.

Sari Turkkila

Toiminnanjohtaja, Suomen Laivameklariliitto
www.shipbrokers.fi

Jaa artikkeli