Päivät aloitettiin tiukalla Elinkeinoelämän keskusliiton katsausten ketjulla logistiikasta, taloudesta ja työlainsäädännön muutoksista.
Johtava asiantuntija Tiina Haapasalo kertoi EK:n tavoitteista läntisten liikenneyhteyksien vahvistamisessa. Listalla ovat meriliikenteen turvaamisen ohella myös Rail Nordica eli raideleveyden muutos, Vaasa-Uumaja kiinteä yhteys ja Rail Baltica. Tieliikenteen verokertymän lasku liikenteen sähköistymisen myötä vaikuttaa muuhunkin verotukseen. Lisäksi logistiikassa puhuttavat EU-komission tulevat linjaukset ja USA:n painostus IMO:n päästösääntelyssä.
EK:n pääekonomisti Penna Urrila avasi mainiolla tyylillään talouskäyrien taustoja. Ekonomistille poikkeuksellisesti hän lupaili, että hyvääkin on tulossa. Vuodelta 2024 kerätyn datan mukaan Suomen talous on ennusteiden vastaisesti kasvanut 0,4%! Myös teollisuudessa on näkyvissä kasvun merkkejä.
Suomen työmarkkinat ovat kuitenkin vielä taantuman kourissa. Lisäksi Suomen velkaantuminen kasvaa. Velkaantumisaste on jo yli EU:n keskiarvon. Juurisyy tähän on heikko väestönkehitys ja sen seurauksena julkisen talouden kriisi. Maahan tulisi eri keinoin houkutella uusia osaajia.
EK:n työlainsäädännön asiantuntija Suvi Lahti-Leeve kertoi käytännönläheisesti meneillään olevista ja tulevista muutoksista.
Foorumien toinen päivä oli omistettu omille asioille, asialistalla olivat mm. yrityskohtainen sopiminen, toimihenkilöiden palkkausjärjestelmä, turvallisuusselvitykset ja foorumien toiminnan kehittäminen. Vilkkaan keskustelun lopputulos oli, että yritysedustajien muodostamat foorumit ovat tärkeitä toimintamuotoja ja niiden toimintatapoja tehostetaan edelleen.
