23.07.2020

Helsingin telakan risteilyalusten taustalta paljastui yllättävä omistaja

Helsinki Shipyardilla keväällä aloitetun ekskursioristeilijän ostaja on lopulta tullut päivänvaloon. Mysteeriasiakas on uuden rahoituksen ja johdon saanut brittiläinen Swan Hellenic -risteilybrandi, joka tilannut Helsingin telakan kaksi ensimmäistä uudisrakennusta.

NB 516. Teräsosien polttoleikkaus 27.4. 2020

Uuden Swan Hellenicin toimitusjohtajana työskentelee risteilyalan veteraani Andrea Zito, jonka johtama ryhmä hankki alkuvuonna 2017 Swan Hellenicin brändin haltuunsa sen aiemmalta omistajalta, All Leisure Groupilta. Andrea Zito on aiemmin tehnyt pitkän päivätyön muun muassa Silversea/V.Ships Leisuren johdossa, Seatrade Cruise News kirjoittaa.

Andrea Zito sanoo olevansa ylpeä Swan Hellenicin uudesta noususta. Hänen mukaansa risteilybisnesten yhtenä ikonina tunnetun 70-vuotiaan varustamon brittiläiset perinteet aiotaan säilyttää, toki ajanmukaisilla ja kansainvälisillä kulttuuriristeilyjen mausteilla ryyditettynä.

– Aiomme tarjota uusia elämyksiä ja kokemuksia etsiville risteilyvieraille parasta mahdollista palvelua, turvallisesti ja kestävän kehityksen oloissa, varustamopomo muotoilee aina värikkääseen tyyliinsä.

Swan Hellenic avaa ensi alkuun myyntitoimistot Monacossa, Isossa-Britanniassa ja Saksassa. Nykyisellä johtoryhmällä ynnäillään olevan enemmän kuin sadan vuoden verran kokemusta risteilybisneksistä. Zito lupaa enemmän tietoja yhtiön suunnitelmista jo lähiviikojen aikana.

– Olemme tehneet paluun isompina ja rohkeampina kuin ikinä ennen, toimitusjohtaja toteaa tässä vaiheessa.

Helsingin mysteeriasiakaskin selvisi samalla

Helsingin telakalta tilatut alukset on tähän mennessä ja sen enempiä selittelemättä kirjattu venäläisen Vodohod Ltd:n piikkiin.

– Nämä kaksi luksustutkimusristeilijää ovat toukokuussa 2019 perustetun uuden telakkayhtiön, Helsinki Shipyardin, ensimmäiset uudisrakennukset ja siten tärkeä päänavaus meille. Hanke etenee suunnitelmien mukaisesti hyvässä yhteistyössä tilaajan kanssa, telakanjohtaja Carl-Gustaf Rotkirch sanoi huhtikuun lopussa järjestetyssä polttoleikkaustilaisuudessa. Tuolloin tilaajasta ei kerrottu enempää.

Kesällä 2019 tilattujen alusten on tarkoitus operoida arktisilla ja antarktisilla vesialueilla kesällä ja talvella sekä trooppisilla vesillä kevät- ja syyskausien aikana. Molemmille luksusluokan ekspeditioalukselle mahtuu 152 matkustajaa ja 120 miehistön jäsentä. Alusten pituus on 113 ja leveys 20 metriä ja niiden jääluokka on PC5. Alusten on tarkoitus valmistua 2021 ja 2022.

Jaa artikkeli