– Tämähän on sellainen asia, josta merenkulkijat keskustelevat aina. Joka vuosi mietitään, että onko meneillään pysyvä säänmuutos vai ainoastaan normaali vuosivaihtelu, pohtii
ESL Shippingin Operations Director Kirsi Yläjärvi.
– Meillä on kiistatta ollut kovia tuulia, mutta henkilökohtaisesti en kuitenkaan puhuisi mistään pysyvästä myrskytuulten lisääntymisestä,
Hänen mukaansa keskustelu tuulista lienee saanut puhtia siitä, että myrskyt lähivesillä ovat olleet rajumpia kuin aiemmin.
– Tämä käsitykseni ei kuitenkaan pohjaudu mihinkään tieteellisesti todennettuun faktaan vaan tuntumaan, hän muistuttaa.
– Aika ajoin joudutaan pitämään tuulta, mutta talvi aiheuttaa toki muutakin haittaa. Jäänmurtajia tarvitsemme Suomen oloissa jatkuvasti eikä ole syytä unohtaa laivan ylärakenteisiin kertyviä jääkuormia pakkaskeleillä operoidessa, Yläjärvi sanoo.
– Ne ovat monin tavoin haastavia. Jäätymiseen vaikuttaa paljon se, onko meri sula vai peittääkö sitä yhtenäinen kansi. Suomenlahti pysyy usein sulana, mutta laivat tietysti kulkevat myös Selkämerellä ja Perämerellä.
Yläjärven mukaan kaikki ESL Shippingin laivat ovat jäävahvistettuja. Aluksia on hetkellä viisikymmentä Ruotsin kalusto mukaan lukien.
Säihin pitää vain sopeutua
Tallink Silja Oy:n Fleet Operational Manager Jan Valtonen arvioi, että tuulten lisääntyminen ei ole vaikuttanut merenkulkuun. Kovia myrskyjä on ollut ennenkin silloin tällöin ja kovan merenkäynnin takia voi tulla myöhästymisiä.
Säiden mukaan mennään ja niihin sopeudutaan.
Hänen mukaansa kovan tuulen aikaan voidaan joskus tehdä päätös Ahvenanmaan väliin jättämisestä.
– Silloin tällöin käytämme myös hinaajia apuna satamaan tullessa, Valtonen sanoo.
Hänen mukaansa laivan vauhti laivan matkavauhtia ohjelmoidaan aina sopivaksi, koska päästöt pyritään saamaan pieniksi ja polttoainekulut minimoiduiksi. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kun kaikki matkustajat ovat sisällä, laiva lähtee mahdollisuuksien mukaan etuajassa, mutta saapuu perille aikataulussa eli merimatka ajetaan hitaammin.
Valtonen muistuttaa, että merenkulussa varaudutaan aina koviin keleihin. Lopullisen päätöksen laivan lähdöstä tekee aluksen päällikkö eli kapteeni
Päätökseen vaikuttavat kokemus satamasta, tuulen suunta ja sen voimakkuus.
Koska tekijöitä on useita, mitään selkeitä tuulirajoja ei ole.
– Tuulen vaikutus yhden laivan liikennöintiin riippuu myös paljon tuulen suunnasta ja mihin suuntaan kyseinen laiva on menossa. Esimerkiksi Turun-reitin saaristo on suojana lähes koko matkan ajan ja voi olla, että myrskyn vaikutukset jäävät hyvin pieniksi esimerkiksi matkustajan kannalta, toteaa Valtonen.
Varustamolla ei ole kristallipalloa, mutta tiedossa ennuste, että suuret säänvaihtelut ehkä lisääntyvät.
– Mutta meillä ovat myös kokeneet merenkulun asiantuntijat ja ammattilaiset, jotka tuntevat sekä reitin että myrskyn ja talven vaikutukset.
Konttorilla ei päätetä laivan lähdöstä merelle
Langh Shipin Chief Operating Officer Eero Pajunen sanoo, että voimakkaiden tuulten vaikutusta ei ainakaan toistaiseksi ole havaittavissa liikennetilastoissa eikä käytännön työssäkään. Aikataulut ovat pitäneet kutinsa hyvin tuulista huolimatta.
– Ennemminkin niihin voisivat vaikuttaa kovat jäätalvet esimerkiksi Tornion-reitillä. Siellä osa aluksista kolistelee.
Hän ei lähde ennustamaan tulevaisuutta, mutta sanoo olevan itsestään selvää, että päätöksen merelle lähdöstä tekee aluksen päällikkö.
– Hän tuntee tilanteen, reitin ja olosuhteet. Ei lähtöpäätöstä missään konttorilla voi tehdä. Siihen kun vaikuttavat sään ohella suunta, lasti ja alus.
Lang Shipin fleetiin aluksia kuuluu kymmenkunta. Tulossa on vielä kolme.
Ilmasto vaikuttaa päätöksentekoon
Finnlinesilta todetaan, että alusten koko ja koneteho ovat kasvaneet ja siksi turvallinen merimatka on mahdollinen entistä vaikeammissa keliolosuhteissa.
Ilmastonmuutos kuitenkin vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon ja sääntelyyn ja sitä kautta merenkulkuun.
Tulevaisuuden muutokset merenkulussa eivät suoranaisesti johdu ilmastonmuutoksesta vaan kustannustehokkuudesta. Laivojen koot kasvavat ja merenkulun säästä johtuvat riskit pienenevät.
Finninlines optimoi kuljetukset ja reitit parhaan mahdollisen käyttöasteen saavuttamiseksi, mikä minimoi ympäristörasituksen kuljetettua rahtiyksikköä kohti.
Teksti Vesa Veikkola
Kuva Janne-Petteri Kumpulainen