Fintrafficin meriliikenteenohjauksen poikkeamien vuosiraportti on valmistunut.
Vuonna 2023 alusliikenne Suomen rannikolla, sen läheisyydessä olevilla kansainvälisillä merialueilla sekä Saimaan syväväylällä sujui pääosin turvallisesti. Fintrafficin meriliikennekeskuksista tiedotettiin aluksille muusta liikenteestä ja alusten kulkuun vaikuttavista seikoista, kuten sää- ja jääolosuhteista sekä turvalaitevioista. Lisäksi meriliikennekeskukset ohjasivat liikennettä sekä ylläpitivät turvallisuusradiotoimintaa.
– Viime vuonna estimme kaikkiaan 13 alusten mahdollista karilleajoa. Kaikissa näissä oli kyse tilanteesta, jossa alus oli suuntaamassa kohti matalikkoa, mutta muutti kurssiaan yhteydenotostamme. Annoimme lisäksi viisi kertaa navigointiapua, jolla varmistettiin alusten turvallista kulkua, Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta operatiivinen johtaja Sari Talja kertoo.
Vaaratilanteiden lisäksi meriliikennekeskuksissa kirjattiin lähes 600 muuta alusliikenteen poikkeamaa Suomen rannikolta, sen läheisyydessä olevilta kansainvälisiltä merialueilta sekä Saimaan syväväylältä. Poikkeamatilastoissa korostuivat muun muassa kone- ja tekniset viat sekä rikkomukset reittijakojärjestelmissä. Myös haastavat sää- ja jääolosuhteet näkyivät tilastoissa.
Finntraffic tekee jatkuvaa kehitystyötä entistäkin turvallisemman alusliikenteen eteen. Viime vuonna otettiin käyttöön muun muassa alusliikenteen uusi Master’s Guide -palvelu, joka tarjoaa satamiin saapuville aluksille ja muille sidosryhmille kootusti kaikki alusliikenteen tärkeät erityisohjeistukset.
– Kehitystyötä tehdään etenkin ydinpalveluissa liikenteen ohjauksessa, jonka lisäksi kehitämme tiedonvaihtoalustoja sekä tieto- ja tilannekuvapalveluita. Master’s Guide -palvelu on tästä oiva esimerkki, sillä se parantaa alusten reittisuunnittelua ja tilannetietoisuutta sekä tukee meriliikenteen toimijoiden viestintää ja turvallista liikennettä VTS-alueillamme, kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Rami Metsäpelto.
VA
Lisää aiheesta;