Finnlines 2024 – varustamo etsii kasvua Suomen ulkopuolelta

Suunnitteilla on myös investointi kolmeen uuteen monipolttoainemoottoreilla varustettuun, metanolia käyttävään ropax-laivaan.

Finnlinesin Superstar-luokan rahti-matkustaja-alus M/S Finnsirius, palkittiin Shippaxin konferenssissa 13.5.2024. Kuva: Finnlines.

Finnlines-konsernin tammi-joulukuun 2024 liikevaihto kohosi 699,3 (680,7 vuonna 2023) miljoonaan euroon. Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia, EBITDA, oli 162,0 (166,3) miljoonaa euroa.

Vuoden aikana varustamo kuljetti noin 782 000 (710 000 vuonna 2023) lastiyksikköä, 85 000 (156 000) tuhatta autoa (luku ei sisällä matkustajien autoja) ja 1 234 000 (1 344 000) tuhatta tonnia yksiköissä määrittelemätöntä rahtia. Lisäksi kuljetetiin noin 936 000 (695 000) kuljettajaa ja yksityistä matkustajaa.

Lähde: Finnlines Oyj tuloskatsaus tammi-joulukuu 2024

Varustamon mukaan lastimäärät ovat kärsineet alkuvuoden satamalakoista sekä Suomen ja muun Euroopan heikosta talouskehityksestä. Yksityismatkustajien määrä kasvoi edelliseen vuoteen nähden erityisesti Naantali–Långnäs–Kapellskär-linjalla.

Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 867 (1 752) henkilöä, joista merihenkilöstöön kuului 1 142 (1 028) työntekijää ja maahenkilöstöön 725 (724) työntekijää.

Kotimaan markkinoiden ulkopuolelle

Viime vuosina Finnlines on avannut uusia reittejä enimmäkseen Suomen ulkopuolella vähentääkseen riippuvuuttaan kotimaan markkinoista.

– Vuonna 2022 Finnlines avasi rahtireitin Irlannin Rosslaren ja Belgian Zeebrüggen välillä. Kysyntä suorista, aikataulutetuista rahtipalveluista Irlannista Manner-Eurooppaan kasvoi Britannian EU:sta eroamisen johdosta, Toimitusjohtaja Tom Pippingsköld toteaa yhtiön tuloskatsauksessa.

– Huhtikuussa 2024 aloitettiin rahti- ja matkustajaliikenne Ruotsin Malmön ja Puolan Świnoujścien välillä. Świnoujścien satamasta on hyvät maantieyhteydet Etelä-Puolaan, Tšekin tasavaltaan, Slovakiaan ja muihin keskisen Itä-Euroopan maihin. Malmö puolestaan on portti Skandinaviaan ja Juutinrauman kautta Tanskaan sekä Keski-Euroopan muihin kohteisiin.

Syksyllä Finnlines siirsi Britannian rahtipalvelut Port of London Medwayn satamaan, joka sijaitsee Sheernessissä, Englannin kaakkoisosassa.

– Nykyään Finnlines yhdistää yli 20 satamaa eri puolilla Eurooppaa ja monet yhtiön laivoista ovat yhä useammin tuttu näky Itämeren ulkopuolisissa satamissa.

Tulossa uusia investointeja

Varustamo on viime vuosina uudistanut laivastoaan kolmella suurella Finneco-sarjan hybridiroro-laivalla ja kahdella suurella Superstar-luokan hybridiropax-laivalla ja on samalla saanut 500 miljoonan euron Vihreän teknologian investointiohjelman päätökseen.

– Finnlines harkitsee parhaillaan 500 miljoonan euron investointia kolmeen uuteen ropax-laivaan, joissa käyttövoimana on metanoli, mutta jotka voivat käyttää myös muita polttoaineita, Tom Pippingsköld kertoo.

– Näiden metanolilaivojen, tai niin sanotusti useita polttoaineita käyttävien laivojen, on arvioitu tulevan liikenteeseen vuoden 2028 alussa, Pippingsköld päättää.

Vaula Aunola

Jaa artikkeli