Ladataan Tapahtumat
  • Tämä tapahtuma on mennyt.

Suomen Vesitiet ry:n Vesitiepäivä 2025

27 maaliskuun | 11:30 - 22:00

Vesitiepäivänä saamme kuulla alan asiantuntijoilta, mitä Suomen rannikkovesiliikenne ja lähimerenkulku on tänään ja miltä tulevaisuus näyttää toimintaympäristön muutoksissa. Toisena teemana käsittelemme vesiliikennettä joukkoliikennemuotona ja vesiturismia liiketoimintamahdollisuutena.

VESILIIKENTEEN MERKITYS KOROSTUU ENTISESTÄÄN

EU pyrkii lisäämään sisävesi- ja rannikkoliikennettä osana kestävän liikenteen tavoitteita, mutta kotimaan vesiliikenteen kuljetusmäärät ovat viime vuosina kehittyneet tavoitteisiin nähden päinvastaiseen suuntaan lukuun ottamatta pientä kasvua raakapuun uitossa.

Vesikuljetuksiin uutta kuljetuspotentiaalia saattaa syntyä nykyisen ulkomaankaupan ja teollisen toiminnan lisäksi esimerkiksi puhtaan siirtymän hankkeista, potentiaalisista uusista kaivoshankkeista, joita EU:n omavaraisuuden lisääminen kriittisistä mineraaleista edellyttää sekä muista mahdollisista uusista teollisuuden investoinneista.

Merikuljetusten rooli pysyy merkittävänä myös tulevaisuudessa ja Suomen ulkomaan tavarakauppa on siihen liittyvistä palveluista hyvin riippuvainen. Merikuljetuksen ja niihin kytkeytyvät logistiikkapalvelut ovat edelleen Suomen ulkomaankaupan perusta. Vuonna 2024 merikuljetusten osuus kuljetetuista tonneista ulkomaankaupan osuus oli 95 %.  Merikuljetusten määrän kehitys on pitkällä aikajänteellä seurannut melko hyvin bruttokansantuotteen kehitystä. Viime vuosikymmenen aikana Suomen talous ei ole merkittävästi kasvanut, minkä takia myös merikuljetusten määrä on pysynyt melko vakaana.

Kotimaan vesiliikenne jakautuu sisävesi ja rannikkoliikenteeseen. Sisävesiliikenteen merkittäviä alueita ovat Saimaa, Päijänteen ja Vuoksen vesistöt ja kuljetukset tapahtuvat pääosin kesäkuukausina.

Kotimaan vesikuljetukset tapahtuivat pääosin rannikolla, jotka ovat vähentynee viime vuosina. Kotimaan vesiliikennetilasto kuvaa tavaroiden ja matkustajien aluskuljetuksia, joiden sekä lähtö- että määräpaikka ovat Suomessa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan kotimaan vesiliikenteessä kuljetusten kokonaismäärä oli vuoden 2024 marraskuussa yhteensä 0,3 miljoonaa tonnia. Ne vähenivät vuoden 2023 marraskuuhun verrattuna 54 %. Marraskuussa 2024 kotimaan vesikuljetukset tapahtuivat pääosin rannikolla.

Lähde: Traficom

Suomella on Väyläviraston ylläpitämiä rannikkoväyliä 8300 km ja sisävesiväyliä 8000 km ja kauppamerenkulun väyliä 4000 km. Ja talvisatamia ja muita satamia 28 + 2 kpl. ´

Lähde: Väylävirasto

 

ALUSTAVA OHJELMA

​​​​11.30 Ilmoittautuminen

12.00– 13.00 Lounas

13.00 Seminaarin avaus

Seminaarin avaus ja puheenjohtajan tervetulosanat Staffan Herlin, hallituksen puheenjohtaja, Suomen Vesitiet ry.

KEY NOTE: Suomen uudet liikenneyhteydet maailmalle Tiina Haapasalo, Johtava asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Vihreä kasvu Tulevaisuus vesiliikenteessä – uhat ja kehitystarpeet ja mahdollisuudet Sanna Sonninen Merenkulkujohtaja, Traficom

n.13.45 Seminaarin 1. Osa: Rannikkoliikenteen ja lähimerenkulku nykytila ja tulevaisuus

Metsäteollisuuden kuljetukset Alina Koskela, Logistiikkapäällikkö, Metsäteollisuus ry

Polttoaineiden kuljetukset rannikolla Peter von Weissenberg, Shipping Asset Manager Neste Shipping

Liikenne Itämerellä tänään ja tulevaisuudessa Tomi Rautio hallituksen puheenjohtaja, Suomen Laivameklarit ry toimitusjohtaja C&C Port Agency Finland Beppe Rosin, toimitusjohtaja, Meriaura Oy

 

Paneeli, miten parannetaan vesikuljetusten kilpailukykyä ja kasvua

Kysymyksiä ja vastauksia, keskustelua

n.15.45 Seminaarin 2. Osa: Vesiliikenne osana joukkoliikennettä ja vesiturismi

Saaristovesiliikenne ja maantielossitHåkan Fagerström, toimitusjohtaja, Finferries Oy

Matkailun vesiliikenteen kehitystarpeet Raija Forsman, toimitusjohtaja Visit Lahti Lakeland Finland.

Järvivesiliikenne Tampereella osana joukkoliikennejärjestelmää Tuomas Salovaara, satamavastaava, Tampereen kaupunki

Kaupunkivesiliikenne Helsingissä Petri Öhrmark, toimitusjohtaja, Suomenlinnan Liikenne Oy

 

Paneeli, miten kehitetään joukkovesiliikennettä ja vesiturismia

​Kysymyksiä ja vastauksia, keskustelua

n. 17.55 Yhteenveto ja seminaarin päätös

n. 18.00 Buffet-illallinen seminaariin osallistujille

 

OSALLISTUMISMAKSU

Osallistumismaksu sisältää ohjelman lisäksi ohjelman mukaiset tarjoilut, lounaan ja illallisen

SVT:n jäsenet 350 €, ilman illallista 320 €

EI jäsenet 390 €, ilman illallista 360 €

Lisätietoja ja ilmoittautuminen: Suomen Vesitiet ry

Tiedot

Päivämäärä:
27 maaliskuun
Aika:
11:30 - 22:00
Kotisivu:
https://www.vesitiet.org

Tapahtumapaikka

Radisson Blu Seaside Hotel
Ruoholahdenranta 3, Helsinki
Helsinki, uusimaa 00180 Suomi
Puhelin:
+358 (0)20 1234 707
Kotisivu:
https://www.radissonhotels.com/fi-fi/hotellit/radisson-blu-helsinki-seaside