
- Tämä tapahtuma on mennyt.
Suomen Vesitiet ry:n Vesitiepäivä 2025
27 maaliskuun | 11:30 - 22:00

Vesitiepäivänä saamme kuulla alan asiantuntijoilta, mitä Suomen rannikkovesiliikenne ja lähimerenkulku on tänään ja miltä tulevaisuus näyttää toimintaympäristön muutoksissa. Toisena teemana käsittelemme vesiliikennettä joukkoliikennemuotona ja vesiturismia liiketoimintamahdollisuutena.
VESILIIKENTEEN MERKITYS KOROSTUU ENTISESTÄÄN
EU pyrkii lisäämään sisävesi- ja rannikkoliikennettä osana kestävän liikenteen tavoitteita, mutta kotimaan vesiliikenteen kuljetusmäärät ovat viime vuosina kehittyneet tavoitteisiin nähden päinvastaiseen suuntaan lukuun ottamatta pientä kasvua raakapuun uitossa.
Vesikuljetuksiin uutta kuljetuspotentiaalia saattaa syntyä nykyisen ulkomaankaupan ja teollisen toiminnan lisäksi esimerkiksi puhtaan siirtymän hankkeista, potentiaalisista uusista kaivoshankkeista, joita EU:n omavaraisuuden lisääminen kriittisistä mineraaleista edellyttää sekä muista mahdollisista uusista teollisuuden investoinneista.
Merikuljetusten rooli pysyy merkittävänä myös tulevaisuudessa ja Suomen ulkomaan tavarakauppa on siihen liittyvistä palveluista hyvin riippuvainen. Merikuljetuksen ja niihin kytkeytyvät logistiikkapalvelut ovat edelleen Suomen ulkomaankaupan perusta. Vuonna 2024 merikuljetusten osuus kuljetetuista tonneista ulkomaankaupan osuus oli 95 %. Merikuljetusten määrän kehitys on pitkällä aikajänteellä seurannut melko hyvin bruttokansantuotteen kehitystä. Viime vuosikymmenen aikana Suomen talous ei ole merkittävästi kasvanut, minkä takia myös merikuljetusten määrä on pysynyt melko vakaana.
Kotimaan vesiliikenne jakautuu sisävesi ja rannikkoliikenteeseen. Sisävesiliikenteen merkittäviä alueita ovat Saimaa, Päijänteen ja Vuoksen vesistöt ja kuljetukset tapahtuvat pääosin kesäkuukausina.
Kotimaan vesikuljetukset tapahtuivat pääosin rannikolla, jotka ovat vähentynee viime vuosina. Kotimaan vesiliikennetilasto kuvaa tavaroiden ja matkustajien aluskuljetuksia, joiden sekä lähtö- että määräpaikka ovat Suomessa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan kotimaan vesiliikenteessä kuljetusten kokonaismäärä oli vuoden 2024 marraskuussa yhteensä 0,3 miljoonaa tonnia. Ne vähenivät vuoden 2023 marraskuuhun verrattuna 54 %. Marraskuussa 2024 kotimaan vesikuljetukset tapahtuivat pääosin rannikolla.
Lähde: Traficom
Suomella on Väyläviraston ylläpitämiä rannikkoväyliä 8300 km ja sisävesiväyliä 8000 km ja kauppamerenkulun väyliä 4000 km. Ja talvisatamia ja muita satamia 28 + 2 kpl. ´
Lähde: Väylävirasto
ALUSTAVA OHJELMA
11.30 Ilmoittautuminen
12.00– 13.00 Lounas
13.00 Seminaarin avaus
Seminaarin avaus ja puheenjohtajan tervetulosanat Staffan Herlin, hallituksen puheenjohtaja, Suomen Vesitiet ry.
KEY NOTE: Suomen uudet liikenneyhteydet maailmalle Tiina Haapasalo, Johtava asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Vihreä kasvu Tulevaisuus vesiliikenteessä – uhat ja kehitystarpeet ja mahdollisuudet Sanna Sonninen Merenkulkujohtaja, Traficom
n.13.45 Seminaarin 1. Osa: Rannikkoliikenteen ja lähimerenkulku nykytila ja tulevaisuus
Metsäteollisuuden kuljetukset Alina Koskela, Logistiikkapäällikkö, Metsäteollisuus ry
Polttoaineiden kuljetukset rannikolla Peter von Weissenberg, Shipping Asset Manager Neste Shipping
Liikenne Itämerellä tänään ja tulevaisuudessa Tomi Rautio hallituksen puheenjohtaja, Suomen Laivameklarit ry toimitusjohtaja C&C Port Agency Finland Beppe Rosin, toimitusjohtaja, Meriaura Oy
Paneeli, miten parannetaan vesikuljetusten kilpailukykyä ja kasvua
Kysymyksiä ja vastauksia, keskustelua
n.15.45 Seminaarin 2. Osa: Vesiliikenne osana joukkoliikennettä ja vesiturismi
Saaristovesiliikenne ja maantielossit – Håkan Fagerström, toimitusjohtaja, Finferries Oy
Matkailun vesiliikenteen kehitystarpeet Raija Forsman, toimitusjohtaja Visit Lahti Lakeland Finland.
Järvivesiliikenne Tampereella osana joukkoliikennejärjestelmää Tuomas Salovaara, satamavastaava, Tampereen kaupunki
Kaupunkivesiliikenne Helsingissä Petri Öhrmark, toimitusjohtaja, Suomenlinnan Liikenne Oy
Paneeli, miten kehitetään joukkovesiliikennettä ja vesiturismia
Kysymyksiä ja vastauksia, keskustelua
n. 17.55 Yhteenveto ja seminaarin päätös
n. 18.00 Buffet-illallinen seminaariin osallistujille
OSALLISTUMISMAKSU
Osallistumismaksu sisältää ohjelman lisäksi ohjelman mukaiset tarjoilut, lounaan ja illallisen
SVT:n jäsenet 350 €, ilman illallista 320 €
EI jäsenet 390 €, ilman illallista 360 €
Lisätietoja ja ilmoittautuminen: Suomen Vesitiet ry