Suurin osa maailman konttivarustomoista ylsi positiiviseen tuloksen tammi-kesäkuussa tänä vuonna. Alan elpyminen johtuu markkinoiden kohentuneista perusasioista ja varustamoiden kurinalaisesta hinnoittelusta.
Muutos viime vuoden vastaavaan aikaan on ilmeinen ja merkittävä. Vuoden 2016 tammi-kesäkuussa varustamot velkaantuivat vauhdikkaasti, koska alan liikevaihto putosi nopeammin kuin kustannussästöjä saatiin aikaan.
Korealaisen Hanjin Shippingin konkurssi pani maailman valtamedian kysymään, onko joulu peruutettu vuonna 2016.
Konttialalla edessä kannattavuuden kulta-aika?
Jo konttialan laskusuhdanteen pohjalukemia ennen alkanut keskittyminen on saanut vain lisävauhtia viimeksi kuluneen vuoden aikana varustamoiden järjestellessä fuusioita ja yrityskauppoja sekä solmiessa liittoumia ympäri maailman.
Konsulttiyhtiö Drewryn asiantuntijat kyselevätkin nykyään sitä, onko konttivarustamoilla edessä uudet kannattavuuden kulta-ajat.
Drewryn tilastojen mukaan maailman kuudentoista suurimman konttivarustamon liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa keskimäärin 18 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Tappioista kertoi vain neljä suurta varustamoa, ja ranskalainen konttijätti CMA CGM ei ole vielä julkistanut alkupuoliskon tunnuslukujaan.
Voittomarginaalit ovat tänä vuonna kasvaneet keskimäärin 2,4 prosenttia, kun viime vuoden alkupuoliskolla ne olivat keskimäärin 4,8 prosenttia miinuksella.
Tämäkin trendi on ilmeinen, ja Drewry ennustaa varustamoiden yhteenlasketun liiketuloksen nousevan tänä vuonna viiteen miljardiin dollariin. Koko vuonna 2016 luku oli yhtä suuri, mutta miinusmerkkinen.
Kolme syytä konjunktuurien käänteeseen
Konttivarustamoiden uusi menestys johtuu kolmesta syystä: kilpailijoiden määrän supistumisesta, kysynnän ja tarjonnan tasapainottumisesta ja ennen kaikkea toimijoiden paremmasta hintakurista. Rahtien vahvempi hinnoittelu on tarjonnut vipuvartta tulosten parantumiselle.
Maersk Linen, OOCL:n, K Linen ja Zimin tapaiset suuret varustamot ovat asettaneet voitolliset tulokset markkinaosuuksien kasvattamisen edelle.
Merkittävä poikkeus tästä säännöstä on korealainen Hyundai Merchant Marine, joka on joutunut myöntämään asiakkailleen suuria alennuksia rahtihinnoista varustamon omien talousvaikeuksien takia. HMM:n rahtivolyymit kasvoivat vuoden alkupuoliskolla 46 prosenttia, mutta yksikköhtainen liikevaihto vain kuusi prosenttia vuoden takaisesta.
Drewryn mielestä kannattavuuden kohentuminen toisella neljänneksellä oli odottua, mutta silti kaikkia ennusteita laajempaa. Konttialan markkinanäkymät ovat vahvat ja varustamoiden konsolidoituminen pitää alan kasvussa.