Saksalaisvarustamo Hapag-Lloydin ensimmäinen velkakirjatarjous sitten vuoden 2014 näyttää toimivan merialaan uskovien sijoittajien eduksi. Konttivarustamo on tuonut myyntiin sadan miljoonan euron edestä velkapapereita, jotka ovat käyneet tyydyttävästi kaupaksi.
Saksan suurin konttivarustamo on loppusuoralla fuusiossaan Lähi-idässä toimivan UASC:n (United Arab Shipping Lines) kanssa. Tässä touhussa tarvitaan vielä 250 miljoonaa euroa lisää rahaa noin seitsemän prosentin korolla, eräs asioita tunteva taho sanoo Bloombergille.
Toimitusjohtaja Rolf Habben Jansen sanoo varustamon maksavan yhdistymisestä seuraavat 7,1 miljardin euron velkansa sovitussa ajassa parin-kolmen vuoden kuluessa.
Hapag-Lloyd on värvännyt Berenberg Bankin, Deutsche Bankin ja Credit Suisse Groupin varustamofuusionsa neuvontantajiksi.
Ehkäpä tästä apua ylikapasiteettiin
Maailman konttivarustamoita on jo kahdeksan vuotta vaivannut tilanne, jossa liian pienillä markkinoilla on kilpaillut liian suuri määrä laivoja.
Bloombergin mukaan nyt näyttää kuitenkin pikku hiljaa siltä, että sijoittajien usko meriliikenteen toipimiseen alkaa vähitellen palautua. Esimerkiksi vuodesta 2015 rajusti siipeensä saaneen Hapag-Lloydin osakekurssi on viimeksi kuluneiden kuukausien myötä noussut 53 prosenttia.
Maailman suurimman konttivarustamon, tanskalaisen Maerskin Linen omistavan A.P. Maersk-Moellerin osakkeen kurssi on samoin kolmessa kuukaudessa kivunnut 21 prosenttia.