Viking Line 2024 – kuluttajat epäröivät edelleen, rahtikysyntä kasvoi

”Matkustajamäärät olivat vuonna 2024 suhteellisen vakaat, ja vuoden rahtimäärät olivat ilahduttavasti ennätystasolla,” Jan Hanses toteaa.

Viking Cinderella. Kuva: Viking Line

Viking Linen julkaisi vuoden 2024 tuloksensa. Vuoden aikana varustamo teki 26,7 miljoonan euron liiketuloksen 480,2 miljoonan euron liikevaihdolla. Vuonna 2023 liiketulos oli 55 miljoonaa euroa 491,4 miljoonan euron liikevaihdolla.

Konsernin tulos ennen veroja oli 19,8 miljoonaa euroa (45,4 milj. euroa). Vertailulukuihin sisältyy Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto. Tulos ennen veroja, ilman Rosellan myyntivoittoa, vuonna 2023 oli 36,8 miljoonaa euroa.

Matkustajamäärä konsernin kokonaan omistamilla aluksilla oli raportointikaudella 4 646 676 matkustajaa (4 897 494). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 32,8 prosenttia (35,1 %). Birka Gotlandin matkustajamäärä liikennöinnin alusta on ollut 438 743.

Vuoden 2024 rahtimäärät olivat yhteensä 134 219 yksikkökuormaa (125 269). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 17,8 prosenttia (16,9 %).  Liikenne Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitillä lisääntyi maaliskuun alusta lähtien, minkä ansiosta Viking Line pystyi kasvattamaan rahtimääriä huomattavasti edellisvuodesta.

Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 3,3 prosenttia 427,7 miljoonaan euroon (442,5 milj. euroa), kun taas rahtitoiminnan tuotot kasvoivat 8,9 prosenttia 49,7 miljoonaan euroon (45,7 milj. euroa) ja muut tuotot olivat 2,7 miljoonaa euroa (3,2 milj. euroa). Myyntikate oli 377,7 miljoonaa euroa (377,7 milj. euroa).

Konsernin investoinnit vuonna 2024 olivat 24,6 miljoonaa euroa (36,9 milj. euroa) eli 5,1 prosenttia liikevaihdosta (7,5 %). Valtaosa investoinneista liittyi Viking Cinderellan telakointiin, jonka aikana tehtiin laajamittaisia uudistuksia.

Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 403 (2 227) henkilöä, joista emoyhtiössä 1 938 (1 682). Maissa työskenteli 468 (467) henkilöä ja merellä 1 935 (1 760) henkilöä. Viking Cinderella siirrettiin 5. maaliskuuta Ruotsin lipun alta Suomen lipun alle. Kauden aikana Viking Line Abp:n yhden tytäryhtiön 257 työntekijää vuokrattiin osakkuusyhtiö Gotland Alandia Cruises AB:lle, joka harjoittaa risteilyliikennettä Birka Gotland -aluksella. Viking Linen vuokraamat henkilöt olivat pääasiassa palveluhenkilöstöä. Viking XPRS:llä työskenteli vertailukaudella konsernin oman henkilökunnan lisäksi keskimäärin 33 vuokratyönantajan palveluksessa ollutta henkilöä. Aluksen siirryttyä Suomen lipun alle 6. maaliskuuta 2023 sillä työskentelee ainoastaan konsernin omaa henkilökuntaa.

Yhtiön hallitus arvioi, että vuoden 2025 tulos ennen veroja tulee olemaan vuoden 2024 tasolla: Liikennöintialueellamme vallitsee huomattava epävarmuus viime vuosien taloudellisen laskusuhdanteen aiheuttamana, millä on ollut kielteinen vaikutus asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuustekijöihin lukeutuvat myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen vaikutukset lähinnä energian hintoihin.

Lähde: Tilinpäätöstiedote tammikuu–joulukuu 2024

Kaikki alukset Suomen lipun alla

– Toimintaa on edelleen leimannut kuluttajien varovaisuus liikennöintialueellamme. Heikko Ruotsin kruunu on edelleen heikentänyt Ruotsin markkinoiden ostovoimaa. Lähialueen geopoliittinen tilanne sotineen ei ole juurikaan vaikuttanut matkustushalukkuuteen päämarkkinoillamme, mutta se on lisännyt jatkuvaa epävarmuutta energian hinnoista, toimitusjohtaja Jan Hanses toteaa yhtiön tulostiedotteessa.

– Matkustajamäärät olivat vuonna 2024 suhteellisen vakaat, ja vuoden rahtimäärät olivat ilahduttavasti ennätystasolla. Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitin kapasiteetti yli kaksinkertaistui Viking Cinderellan aloitettua reitillä, ja markkinaosuutemme sillä kasvoi näin runsaaseen 43 prosenttiin. Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma-reitillä meillä on vahva markkina-asema, ja osuutemme markkinoista on yli 70 prosenttia.

Viking Cinderella siirrettiin Suomen alusrekisteriin sen palattua Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitille.

– Kaikki viisi kokonaan omistamaamme alusta purjehtivat näin ollen Suomen lipun alla. Kotimaisen suosiminen on yksi ydinarvoistamme, ja koko oman laivastomme purjehtiminen Suomen lipun alla on konkreettinen todiste tästä. Huoltovarmuudesta ja turvallisuudesta on tullut yhä tärkeämpiä yhteiskunnassa nyt, kun rauhattomuus on lisääntynyt maailmassa.

– Liikenteemme kuului vuonna 2024 päästökauppajärjestelmän piiriin. Tästä aiheutui lisäkustannuksia, joita olemme pyrkineet osittain kompensoimaan jatkamalla energiatehokkuustyötä. Fossiilittomia polttoaineita ei valitettavasti ole saatavissa sellaisina määrinä ja sellaiseen hintaan, joka olisi taloudellisesti kannattavaa. Siksi oli perusteltua ottaa käyttöön Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välistä liikennettä koskeva määräaikainen saaripoikkeus päästökauppajärjestelmästä, sillä siirtymää fossiilittomiin polttoaineisiin ohjaa silloin päästöoikeuksien kustannusten sijaan vaihtoehtoisten fossiilittomien polttoaineiden saatavuus. Emme aio tinkiä liikenteemme päästövähennystavoitteista, vaan jatkamme työtä fossiilittomiin polttoaineisiin siirtymisen edistämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi.

Vuoden aikana vietettiin Helsinki–Tukholma-reitin 50-vuotisjuhlaa.

– Liikennöinnin alkamisen jälkeen reitillä on ollut kaiken kaikkiaan 45 miljoonaa matkustajaa. Viking Line saavutti syksyllä toisenkin merkittävän virstanpylvään. Aluksillamme on matkustanut neljännesmiljardi matkustajaa sen jälkeen, kun toimintamme alkoi runsaat 60 vuotta sitten, mikä on erinomainen saavutus.

Viking Line panostaa kestävään kehitykseen.

– Turun-laivoillamme lanseerattiin vuoden 2024 alussa Vihreä merikokous -konsepti, joka vähentää kokousmatkojen kasvihuonekaasupäästöjä noin 90 prosenttia. Tämä kestävä kokousratkaisu tulee keväällä 2025 tarjolle kaikille reiteille ja aluksille. Myös Turun ja Tukholman sekä Helsingin ja Tallinnan välisiä vihreitä käytäviä koskevat hankkeet ovat edenneet. Viking Linen Turku–Tukholma-reitin matkustajat ovat jo yli vuoden ajan voineet ostaa biokaasua matkansa kulutusta vastaavan määrän, mikä vähentää omasta matkasta aiheutuvia päästöjä jopa 90 prosenttia.

– Myös asiakaspalvelu ja asiakaskokemus ovat olleet vuoden aikana korkealla tasolla. Tämä hieno saavutus on suurelta osin sitoutuneen henkilöstömme ansiota, ja haluankin esittää kaikille työntekijöillemme suuret kiitokset erinomaisesta työstä, joka on vaikuttanut osaltaan tulokseen. Haluan esittää myös asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme lämpimät kiitokset luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä.

Vaula Aunola

 

Jaa artikkeli