31.03.2023

Meriverkostopäivä: Nuoret hakevat työstä mielenkiintoisuutta ja vastuuta ympäristöstä

Nuoria voitaisi houkutella merenkulkualan tehtäviin painottamalla sen mielenkiintoisuutta ja vastuullisuutta ympäristöasioissa, totesi SeaFocuksen toimitusjohtaja Ulla Keino puheenvuorossaan Naantalissa pidetyssä Meriverkostot-tapahtumassa.

Ulla Keino. Kuva: Meriverkostot

Meriverkostopäivä pidettiin nyt viidennen kerran. Aamupäivä oli omistettu asiantuntijapuheenvuoroille ja iltapäivä verkostoitumiselle sekä näyttelylle, jossa oli mukana nelisenkymmentä yritystä, yhteenliittymä ja organisaatiota.
Ulla Keinon alustuksen aiheena oli nuorten kiinnostus kuljetusketjuja ja logistiikkaa kohtaan. Merenkulussa osaajapula haittaa kaikilla tasoilla. Se etsi keinoja kohentaa yleismailmallista pulaa tekijöistä.
Alustajat etsi siihen ratkaisuja yrityksensä kokemusten perusteella. SeaFocus on toiminut yritysten apuna vuodesta 2017 alkaen tarjoamalla sekä konsultaatioapua, ketjuosaamista että tukea rekrytointeihin.
– Selvästi on nähtävillä, että nuoria ei niinkään houkuttele raha vaan mielenkiintoiset kokemukset. He haluavat työhönsä sisältöä ja uuden oppimista.Työskentely kokeneitten osaajien ja yritysjohdon lähellä houkuttelee logistiikka-alalla, toimitusjohtaja Keino painotti.
Hänen mukaansa ajankohtainen ympäristönäkökulma suorastaan korostuu merenkulussa.
– Nuoret pitävät sitä erityisen tärkeänä asiana. Hehän näkevät epäkohdat ja myös onnistumiset suoraan työssään.

Ruokailut ehkä tärkeintä risteilyllä

Yliopistonlehtori Jonas Sphor Åbo Akademista kertoi alustuksessaan NavisSpace-liittyvästä asiakastutkimuksesta, jossa nimenomaan merellä tapahtuvien ruokailujen merkitys korostui. Kyselyssä haluttiin ennen kaikkea selvittää, mitä asiakkaat risteilyltä haluavat ja odottavat.
– Laivoilla tarjotaan ja toteutetaan runsaasti erilaisia aktiviteetteja, joiden tarkoituksena on parantaa matkustajien kokemusta. Nämä saivat yleisesti ottaen melko hyvän arvosanan.
Kyselyn avulla arvioitiin myös, miten asiakkaat suhtautuvat risteilyihin kestävän kehityksen kannalta.
– Sillä näyttää vielä olevan aika pieni, mutta selvästi kasvava merkitys, totesi Sphor, joka muistutti että laivamatkailu sijoittuu aika hyvin, kun sitä vertaillaan muihin matkustustapoihin.
Hänen mukaansa laiva ei ole vain risteily, vaan vaihtoehto koko lomalle.
– Laivassa ollaan jo lomalla eikä vain passiivisesti menossa sellaiselle. Monissa muissa matkailutavoissa vaikutus ympäristöön syntyy kokonaan eri tavalla, useista osatekijöistä, Sphor muistutti.
Hän otti esityksessään kantaa myös risteilijöiden rakentamiseen ja painotti alihankkijoiden osaamisen monipuolisempaa käyttöä.
– Jotta kaikki osaaminen saadaan kunnolla hyötykäyttöön kannattaisi alihankkijat ottaa mukaan hyvin varhaisessa vaiheessa, jo ennen konkreettisen rakentamisen aloittamista.
– Monilla alihankkijoilla on omia innovaatioita, jotka hyödyntäisivät kokonaisuutta. Niihin ja muihin asioihin liittyvät hyödyt ja kustannukset pitää selvittää tarkoin ja hyvissä ajoin. Nyt olisi juuri sopiva aika,Spohr muistutti.
Parissakin alustuksessa korostettiin meriristeilyjen merkitystä. Ne ovat merkittävä osa meriteollisuutta, jossa yli tuhat yritystä työllistää suunnilleen 25 000 henkilöä. Sen liikevaihto koronavuonna 2020 oli noin 7,7 miljardia euroa.

Teksti Vesa Veikkola

Jaa artikkeli