Uudella aluksella on pian edessään vuosikymmenten mittainen työ Itämeren pohjoisimmassa perukassa Pohjanlahdella, jossa Pidä Saaristo Siistinä ry on työskennellyt rehevöitymistä ja roskaantumista vastaan jo 1980-luvulta lähtien.
Itämeri on yksi maailman saastuneimmista meristä, jonka monien ongelmien näkyvimpiä merkkejä ovat samentuneet vedet ja kesäiset sinileväkukinnot. Merenkurkun ja Perämeren ulommat rannikkovedet ovat ainoat merialueet Suomessa, joissa vesien tila on rehevöitymisen suhteen vielä hyvä.
– Jos Pohjanlahdella ei jatkossakin tehdä aktiivista työtä vesistöjen puolesta, sitä uhkaavat rehevöitymisen lisäksi roskaantumisen ja kemikalisoitumisen monet vaikutukset, kertoo aluepäällikkö Jukka Lundell Pidä Saaristo Siistinä ry:stä.
Pidä Saaristo Siistinä ry:llä on takanaan pitkä historia Pohjanlahdella, jonka ainutlaatuinen saaristo tarjoaa elämyksiä luonnossa liikkujille. Yhdistys ylläpitää ja huoltaa siellä noin 30 palvelupistettä kattavaa retkisatamaverkostoa ja huolehtii ainoana alueella kokonaisvaltaisesti vesistöretkeilijöiden jätehuollosta.
– Tällaisen retkisatamaverkoston arvo luonnolle on mittaamaton, sillä palvelut sijaitsevat perinteisen infran ulkopuolella saarilla, joissa kunnallisilla toimijoilla ei ole resursseja toimia. Verkoston ylläpitäminen on vähintä, mitä voimme tehdä, jotta Pohjanlahden meriluonto säilyisi tuleville sukupolville, painottaa toiminnanjohtaja Katja Rytkönen Pidä Saaristo Siistinä ry:stä.
Rakenteilla olevan huoltoaluksen avulla retkisatamaverkostoa pystytään ylläpitää jatkossakin. Tavoitteena on ympäristötyön lisäksi elävöittää suomalaista vesistöretkeilykulttuuria.
Alus rakennetaan Kokkolassa Pohjanlahden vaativiin meriolosuhteisiin
Pohjanlahden aluksen rakentaminen on edennyt toistaiseksi aikataulussa. Kokkolassa asuva Lundell on päässyt seuraamaan sen rakennusvaiheita aitiopaikalta.
– Ensin valmistui runko, joka käännettiin kölilleen toukokuun lopulla. Sitten asennettiin Kongsbergin valmistamat vesijetit, joiden avulla alus pystyy toimimaan matalissa ja karikkoisissakin saaristokohteissa, Lundell kuvailee ja jatkaa:
– Heti juhannuksen jälkeen aluksen runko siirrettiin Kokkolan Kasikulman hitsaushallista Lahdenperän halliin, jossa se sai Pidä Saaristo Siistinä ry:n alusten ikonisen sinisen maalipinnan Blaxar Oy:n käsittelyssä.
Kesän aikana ohjaushyttiä on soviteltu rungon päälle ja se on saanut sisustuksensa. Runkoon hytti kiinnitetään vasta sitten, kun moottorit ja polttoainesäiliöt ovat paikoillaan.
Jos aikataulut pitävät, alus lasketaan vesille testiajoja varten lokakuun alkupuolella. Käyttöön se pääsee kuitenkin vasta ensi vuonna, kun kesäkausi pyörähtää käyntiin.
– Itämeren tilasta huolta kantavilla yrityksillä onkin vielä täydet mahdollisuudet tukea paikallista alushanketta. Pidä Saaristo Siistinä ry on tehnyt esimerkillistä työtä rehevöitymisen, roskaantumisen ja kemikalisoitumisen vähentämiseksi nimenomaan meidän omalla rannikollamme, kokkolalainen Lundell muistuttaa.
Uusi alus on merkittävästi suurempi kuin 1990-luvulla rakennettu, jo käytöstä poistettu M/S Roope-Botnia. Pituudeltaan 16,5 metrinen ja 5 metriä leveä alus on räätälöity Pohjanlahden erityisiin olosuhteisiin – karikkoisiin rantavesiin ja tuuliseen avomereen. Se kerää saariston roskat, tyhjentää kuivakäymälöitä ja tyhjentää merellä sijaitsevat imutyhjennysasemat.
Ympäristötyötä ja näkyvyyttä yrityksille
Alushankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 1,45 miljoonaa euroa. Julkista tukea on saatu ELY-keskukselta EU:n maaseuturahastosta, jolla tuetaan yleishyödyllisiä ympäristö- ja ilmastoinvestointeja. Hanketta tukevat myös useat merkittävät yritykset ja säätiöt: LähiTapiola Pohjanmaa, Weisell-säätiö, Kongsberg Maritime ja Kewatec Shipyards.
Lundell kertoo, että yhdistys kaipaa aluksen rahoitukseen vielä tukijoita. Hytin kaiteisiin ja runkoon on varattu tilaa tukijoiden logoille – ja näkyvyys on taattu.
– Alus liikkuu joka kesä toukokuusta lokakuuhun, joka arkipäivä Maalahden ja Kokkolan välillä ja monissa kesätapahtumissa. Tämän parempaa tilaisuutta sellainen yritys ei voi saada, joka haluaa sitoutua oman alueen ympäristötyöhön ja saada samalla pitkäaikaista näkyvyyttä rannikkoalueella.
Lokakuun alussa odottavien testiajojen jälkeen Pohjanlahden uusi ympäristönhuoltoalus luovutetaan Pidä Saaristo Siistinä ry:lle. Toukokuussa 2026 se aloittaa miehistönsä kanssa täysimittaisen työnsä Pohjanlahden saaristoluonnon hyväksi.
– Tämä on ilman muuta iso investointi, mutta samalla sijoitus tulevaisuuteen. Jokainen yritystukija vie meidät lähemmäksi sitä, että saaristomme pysyy siistinä ja elinvoimaisena myös tuleville sukupolville, kiteyttää Lundell.