Rauman telakalla todistettiin tänään historiallista hetkeä, kun jälkimmäinen Spirit of Tasmania -autolautta aloitti matkansa kohti kotisatamaansa Devonportia. Matkan aloitus oli kuvainnollinen päätös kaikkien aikojen suurimmalle Suomen ja Australian väliselle yksittäiselle vientikaupalle. Virallisesti laiva luovutettiin asiakkaalle tämän vuoden kesäkuussa.
Spirit of Tasmania V -matkustaja-autolautan kapteeni Bob Moss navigoi myös sisaralus Spirit of Tasmania IV -aluksen Tasmaniaan aiemmin tänä vuonna.
– Spirit of Tasmania -alukset ovat teknisesti edistyksellisiä lähes kaikilta osin. Ne ovat erittäin tehokkaita ja ketteriä ohjata, kiittelee kapteeni Bob Moss samalla kun hän kehuu Rauman telakan laivanrakennusosaamista ja omistautuneisuutta.
RMC:n rakentamat matkustaja-autolautat tulevat liikennöimään Geelongin ja Devonportin välillä haastavista meriolosuhteista tunnetulla Australian avomerireitillä Bassinsalmessa, jonne ne on varta vasten rakennettu. Alukset korvaavat Suomessa 1990-luvulla rakennetut sisaraluksensa. Uusien aluksien matkustaja-, ajoneuvo- ja rahtikapasiteetti on selvästi edeltäjiään suurempi. Projektin työllistävä vaikutus oli yli 3 500 suoraa henkilötyövuotta.
– RMC on rakentanut yhtiön kymmenvuotisen historian aikana viisi matkustaja-autolauttaa, joista viimeisimpänä kaksi Spirit of Tasmania -autolauttaa. Olemme erikoistuneet rakentamaan aluksia vaativiin meriolosuhteisiin, joihin myös nyt käynnissä olevan Laivue 2020 -hankkeen neljä monitoimikorvettia tulevat. Tämä, jos mikä, on osoitus henkilöstömme kyvykkyydestä viedä läpi menestyksekkäästi erilaisia kokonaistoimituksia hyvässä yhteistyössä vaativien kumppanien kanssa, kiittelee RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen.
Tällä hetkellä käynnissä olevassa Laivue 2020 -hankkeessa Suomen merivoimille rakennettavien neljän monitoimikorvetin lisäksi RMC valmistautuu Yhdysvaltojen jäänmurtajatilauksiin, joiden työllistäväksi vaikutukseksi arvioidaan tuhansia henkilötyövuosia.
– Odotamme innolla uusia hankkeita, joissa pääsemme hyödyntämään viime vuosien merkittäviä investointejamme ja jatkuvia panostuksiamme osaamiseemme, vahvistaa Nieminen.
RMC:ssä uskotaan, että jäänmurto-osaamisessa yhtiö on vahva vaihtoehto myös Suomen jäänmurtajahankinnassa sekä Nato-maiden tulevien viranomaisalusten tarpeiden täyttämisessä. Matkustaja-autolautoissa merkittävän tulevaisuuden potentiaalin muodostaa merenkulun sähköistyminen, jossa RMC on valmistautunut sekä uudistuotantoon että vanhojen alusten modernisointiin.
Spirit of Tasmania V- aluksen päämitat:
Pituus: 212 m
Leveys: 31 m
Syväys: 7 m
Bruttovetoisuus: 48 000 t
Nopeus: 26 solmua (48 km/h)
Kaistametrit: 3 700 m
Matkustajat: 1 800
Hytit: 301

 
					 
				
 
			 
						 
						 
			 
						 
						 
	 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									