Maaliskuun alussa järjestetään Team Finland vienninedistämismatka Kanadaan ja Yhdysvaltoihin, jonka vetää elinkeinoministeri Wille Rydman. Matka keskittyy tehokkaaseen laivanrakennukseen ja satamateknologiaan.
Yhdysvaltojen teollisuudessa vaikuttaa voimakas protektionismi, toimitusketjut halutaan palauttaa Euroopasta ja varsinkin Kiinasta takaisin Amerikkaan. Tämä aiheuttaa valmistavalle amerikkalaiselle teollisuudelle kovan kysynnän, kapasiteetti ei tahdo riittää. Tuotantoa pitäisi pystyä tehostamaan.
– Yhdysvalloissa on 7-8 suurta telakkaa, jotka rakentavat isoja harmaita laivoja. Telakoiden tilauskannat ovat 10-20 vuotta ja heillä on valtava pula niin osaajista kuin työntekijöistäkin. Toimitusaikataulutkin aiheuttavat haasteita, senior advisor Ulla Lainio Business Finland, Washington DC tiivistää.
Juuri tällaisiin asioihin suomalainen teollisuus tarjoaa ratkaisuja. Ja Yhdysvallat on siitä hyvä markkina, että kysyntää on valtavasti.
– Merisatamat kasvavat 4-5 prosenttia joka vuosi, he ostavat lisää koneita ja laitteita, laajentavat toimintaansa ja ottavat lisää rahtia, Lainio kuvailee.
Protektionismi ei Lainion mukaan välttämättä estä kaupankäyntiä kumppanimaiden kesken. Amerikkalaisten yritysten on pakko hakea liittolaismaista kumppanuuksia. Nyt he etsivät luotettavia partnereita, joilla on tekniikka ja toimitukset kunnossa. Ja joissa ei ole kiinalaisia komponentteja.
Suomalaisyrityksien tunnettuutta tulee edistää
Yhdysvalloissa ei Lainion mukaan tunneta juurikaan suomalaista alihankintateollisuutta, jollei sillä ole täällä omaa liiketoimintaa ja brändiä. Telakoiden ja satamien toiminta on tiukasti paikallista. Hankinnat tehdään mieluiten oman osavaltion sisällä ja amerikkalaisia toimittajia suositaan.
– Täällä pitkään toimineet yritykset, kuten vaikkapa Wärtsilä, Konecranes, Kalmar ja ABB, tunnetaan erittäin hyvin. Ne yritykset, jotka ovat etabloituneet tänne, joilla on täällä tuotantoa ja joilla on omat myyntitiimit, heidät kyllä tunnetaan ja heillä on hyvä maine, Lainio kuvailee.
Icon of the Seas -alus sai Yhdysvalloissa paljon näkyvyyttä ja se tuo tunnettuutta suomalaiselle teollisuudelle.
– Ja toki me käytämme sitä tehdessämme täällä Suomi-promoa. Täällä ihmetellään, miten Suomessa pystytään rakentamaan tällainen Icon of the Seas 900 päivässä. Sitä voi kuitenkin verrata vaikkapa lentotukialukseen, jonka rakentamisessa voi vierähtää helposti 10 vuotta, Lainio sanoo.
Hän uskookin, että Suomeen kohdistuva kiinnostus ja uudet kumppanuudet tulevat varmasti lisäämään Suomen vientiä Amerikkaan.
– Täällä asiat ovat hyvin kaupallispoliittisia. Ajattelu on hyvin polarisoitunutta, toiset ajattelevat, että täytyy tehdä yhteistyötä eurooppalaisten kanssa. Toinen puoli on kuitenkin sitä mieltä, että ainoa vaihtoehto on vahvistaa amerikkalaista teollisuutta.
– Minulla on kuitenkin positiivinen näkemys tilanteeseen, vahva kysyntä Yhdysvalloissa ja kova suomalainen osaaminen tulevat varmasti lisäämään suomalaista hyvinvointia ja suomalaisen vientiteollisuuden vahvuutta, Lainio sanoo.
Teksti Kari Martiala
Kuva Ulla Lainio