Suomen ja Ruotsin satamat yhteistyöhön ympäristöasioissa

Kolme Suomen TEN-T-ydinsatamaa – Turku, Naantali ja HaminaKotka – yhteistyössä Tukholman Sataman ja Viking Linen kanssa, investoivat 8,1 miljoonaa euroa pienentääkseen laivaliikenteen ympäristövaikutuksia Itämereen.

Kuvassa vasemmalta Kari Granberg, Viking Line / Jan Hanses, Viking Line / Sandra Gegerfelt, Ports of Stockholm / Christian Ramberg, Turun Satama / Yrjö Vainiala, Naantalin Satama / Ulf Hagström, Viking Line / Markku Koskinen, HaminaKotkan Satama / Markku Alahäme, Turun Satama.

Kolme Suomen TEN-T-ydinsatamaa – Turku, Naantali ja HaminaKotka – yhteistyössä Tukholman Sataman ja Viking Linen kanssa, investoivat 8,1 miljoonaa euroa pienentääkseen laivaliikenteen ympäristövaikutuksia Itämereen.
 
Nämä neljä satamaa, yhdessä Viking Line -varustamon kanssa, tapasivat Turussa lokakuun lopussa aloittaakseen EU:n tukeman yhteistyöprojektin, jonka tarkoituksena on kehittää Ruotsin ja Suomen välisiä merenkulkuyhteyksiä.

Yhteistyöprojekti sisältää jätevesien vastaanottomahdollisuuksien valmistelua ja rakentamista sekä ro-ro- ja ro-pax-laivojen maasähkön käyttöön liittyviä investointeja.  Se sisältää myös öljyisten jätteiden vastaanoton ja LNG:n tankkaamisen suunnittelua.

Viking Linen, joka liikennöi Turun ja Tukholman välillä, tavoitteena on kehittää turvallinen, tehokas ja ympäristöystävällinen ro-ro-matkustaja-aluskonsepti Turun ja Tukholman väliseen liikenteeseen

Merenkulkuala on muutosvaiheessa kohti ympäristöystävällisempää toimintaa kiristyvien ympäristösäädösten vuoksi. Itämeri on määritetty MARPOLIN Annex IV:ssa erityisalueeksi, jossa otetaan käyttöön jätevesien päästöjä koskevat tiukat säännöt uusille matkustaja-aluksille vuonna 2019 ja nykyisille matkustaja-aluksille vuonna 2021.

”Investoimalla ympäristöasioihin satamat eivät luo asiakkaille ainoastaan mahdollisuuksia noudattaa nykyisiä ympäristösäännöksiä, vaan myös mahdollisuuksia varautua tuleviin säännöksiin. Nämä ovat tärkeitä asioita, kun luodaan ympäristöystävällisiä merenkulkuyhteyksiä Suomen ja Ruotsin välille” sanoo Turun Sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg.

Projekti jatkuu vuoden 2016 joulukuun loppuun asti ja siihen on myönnetty EU-rahoitusta Verkkojen Eurooppa -välineestä (Connecting Europe Facility) maksimissaan 2,65 miljoonaa euroa.

 

Jaa artikkeli