Hapag uskoo konttivarustamoiden keskittymiseen

Hanjinin konkurssi lisää konttivarustamoiden konsolidaatiota eli keskittymistä, Hapag-Lloydin toimitusjohtaja Rolf Habben Jansen arvelee.

Hapag-Lloydin toimitusjohtaja Rolf Habben Jansen
Hapag-Lloydin toimitusjohtaja Rolf Habben Jansen

Hanjinin konkurssi lisää konttivarustamoiden konsolidaatiota eli keskittymistä, Hapag-Lloydin toimitusjohtaja Rolf Habben Jansen arvelee. Hampurilaisvarustamo ei silti aio ostaa korealaista kilpailijaansa eikä yhtään sen alusta.

– Harva arvasi Hanjinin suuria talousvaikeuksia. Tämä muuttaa koko konttialan toimintamalleja. Moni toimija miettii esimerkiksi varustamoiden alliansseja uudelleen, hän sanoo Bloombergille.

Saksan suurin varustamo on alentanut kustannuksiaan yritysfuusioilla ja -kaupoilla. Korealaisyhtiötä tai yhtään sen alusta Hapag ei kuitenkaan aio ostaa. Lähes sadalla aluksella liikennöineellä Hanjinilla on 39 omaa konttialusta, joista monet varmaankin päätyvät kilpailijoiden haltuun.

– Alukset ovat kuitenkin täydessä lastissa ja niillä on monimutkaisia velvoitteita, joten niitä ei ole helppo hankkia, Habben Jansen muistuttaa.

Lyhytaikainen piristysruiske

Hapagilla on jo kädet täynnä työtä omassa fuusiossaan Emiirikuntien United Arab Shippingin (UASC) kanssa. Fuusio toteutetaan tämän vuoden loppuun mennessä.

– Meidän on ensin hoidettava se asia menestyksellisesti kuntoon, Habben Jansen toteaa ja lisää, että konttivarustamoiden vaikeudet ovat jatkuneet jo kahdeksan vuotta.

Habben Jansenin mielestä Hanjinin konkurssi ei tuo alalle pitkäaikaista piristystä, vaikka Hapagin tulos parantunee ”hiukan” syys-lokakuussa kilpailun vähentyessä.

Konsolidaatio etenee

Hän odottaa konttivarustamoiden keskittymisen jatkuvan. Pelkästään kahden viime vuoden aikana alalta on hävinnyt parisenkymmentä toimijaa.

Kööpenhaminalainen SeaIntel Maritime Analysis arvelee, että Hanjinilla on vain kourallinen ostajia kiinnostavia aluksia ja että monet korealaisalukset päätyvät romutettaviksi. SeaIntelin mielestä kiinnostavimpia aluksia on neljä suurta 13 000 teu:n konttilaivaa.

– Me katsomme näitä aluksia aivan kuten muutkin, mutta emme pyri markkinoita nopeampaan kasvuun. UASC:n kaupan jälkeen meillä on jo riittävästi uutta kapasiteettia, Hapagin Habben Jansen sanoo.

Habben Jansen odottaa hampurilaisvarustamon kuljetusvolyymien kasvavan markkinoiden tahtiin eli 2-3 prosenttia tänä vuonna.

Jaa artikkeli