Innovatiivisella Wärtsilä HY -ratkaisulla saadaan aikaan huomattavia ympäristöhyötyjä sekä käyttöön ja joustavuuteen liittyviä etuja, jotka tuottavat merkittäviä taloudellisia säästöjä. Järjestelmä voi käyttää akkuvirtaa siirtyessään paikasta toiseen. Vaikka järjestelmä on suunniteltu mekaaniseksi kokoonpanoksi, dieselsähköinen hybriditila mahdollistaa sen, että monissa käyttötehtävissä voidaan käyttää yhtä ainoaa voimanlähdettä. Tällaisia tehtäviä ovat muun muassa laivojen auttaminen enintään 55 tonnin paaluvetoteholla tai 90 tonnin paaluvetoteholla käytettäessä kahta päämoottoria diesel-mekaanisessa tilassa. Hetkellisellä lisäteholla päästään 100 tonnin paaluvetoon.
Alus pystyy toimimaan täysin ilman ulkoisia latausjärjestelmiä, sillä siinä on energianhallintajärjestelmä, Wärtsilä HY:n ”aivot”, joka huolehtii energian varastointijärjestelmän uudelleenlatauksesta automaattisesti. Energianvarausjärjestelmä voidaan ladata myös siihen asennetun sähköliitännän kautta maista käsin, joten järjestelmä on joustava ja voidaan ladata silloinkin, kun hinaaja on laiturissa. Wärtsilä HY:n joustava käytettävyys vähentää merkittävästi polttoainekustannuksia, päästöjä ja kunnossapitokuluja.
”Koska Wärtsilä HY 2 -hybriditehomoduulista saadaan selkeitä etuja sekä taloudellisesti että käytön ja ympäristön kannalta, odotamme, että siitä tulee hinaajien propulsiojärjestelmien uusi mittapuu, johon muita teknologioita verrataan. Wärtsilä HY -teknologia aloittaa merenkulussa uuden aikakauden, ja se perustuu ainutlaatuisen monipuoliseen eri alojen osaamiseen, jota meiltä Wärtsilästä löytyy”, selittää Giulio Tirelli, johtaja, Marine Engineering, Wärtsilä Marine Solutions.
”Aluksen integroitu hybriditoiminto mahdollistaa 100 tonnin paaluvedon vaikka polttoaine- ja huoltokulut ovat pienemmät ja päästöt noin 20 prosenttia vähäisemmät kuin perinteisessä tämäntyyppisessä ja -kokoisessa aluksessa. Toisin sanoen saamme ensiluokkaisen suorituskyvyn niin käytössä kuin ympäristövaikutuksissakin. Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme hinaajan, joka heijastaa alan tulevia tarpeita”, kertoo Henrik Vuorinen, Luulajan sataman toimitusjohtaja.
”Uusi alus edustaa nykyaikaisten hinaajien huippua. Erittäin kehittynyt teknologia parantaa kokonaissuorituskykyä niin käytön, kustannusten kuin ympäristövaikutustenkin osalta”, toteaa Daniel Scavuzzo, GONDAN Shipbuildersin kaupallinen johtaja.
Koska Pohjanlahti yleensä jäätyy talvella, 36-metrinen hinaaja pystyy myös toimimaan jäänmurtajana ja rikkomaan metrin paksuista jäätä jopa kolmen solmun nopeudella. Wärtsilä HY on suunniteltu selviytymään näissä ankarissa olosuhteissa.
Wärtsilä HY sisältää energianhallintajärjestelmän, joka optimoi moottoreiden yhteiskäytön, energian varastointijärjestelmät ja tehonjakeluketjun. Mekaaninen koneisto perustuu kahteen Wärtsilä 26 -moottoriin. Wärtsilän osuus pitää sisällään myös hinaajan integroidun automaatio- ja hälytysjärjestelmän. Laitteisto on määrä toimittaa telakalle kesän 2018 aikana.