27.11.2025

Davie investoi miljoonia Helsingin telakan kapasiteetin kasvattamiseen

Helsingin telakka kertoi eilen merkittävistä miljoonainvestoinneista telakan uudistamiseen. Pohjoismaiden suurimman katetun kuivatelakan 280 metriseen rakennusaltaaseen tullaan asentamaan kaksi uutta väliporttia.

Kuva: Helsinki Shipyard

Helsingin telakan omistavan meriteollisuusyhtiö Davien tekemä, noin 7,5 miljoonan euron arvoinen, investointi parantaa Helsingin telakan tehokkuutta ja lisää mahdollisuuksia useamman aluksen samanaikaiseen rakennusprosessiin. Investointi on osa Davien laajempaa Helsingin ja Porin Sata Shipbuilding telakoiden kehitysohjelmaa, jonka suuruus on yhteensä useita kymmeniä miljoonia euroja.

– Helsingin telakka on maailman johtava jäänmurtajien rakentaja ja olemme rakentaneet noin puolet kaikista koskaan maailmassa rakennetuista jäänmurtajista. Telakan 140 hengen suunnittelutoimistolle, sekä kasvavalle määrällä laivanrakentajia, on tiedossa töitä kasvavissa määrin. Uusien väliporttien ansiosta voimme rakentaa rakennusaltaassa useampia projekteja saman aikaisesti. Tämä lyhentää entisestään rakentamisen läpimenoaikoja, jotka ovat jo nyt markkinoiden huippua, kertoo Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Kim Salmi.

– Davien investoinnit suomalaisiin osaajiin ja kotimaisiin telakoihin tukevat Suomen meriteollisuuden kansainvälistä johtoasemaa kiristyvässä kilpailussa. Kanadan Polar Maxin kaltaiset merkittävät tilaukset ovat esimerkki jäänmurtajien suuresta kansainvälisestä kysynnästä, jota meidän täytyy osata hyödyntää investoinneiksi suomalaiseen meriteollisuuteen, sanoo Davien Suomen toimitusjohtaja Mika Heiskanen.

Kanadan Polar Max -alus etenee aikataulussa

Kanadan valtion Davielta tilaaman Polar Max -jäänmurtajan rungon rakentaminen etenee Suomessa aikataulussaan. Aluksen ensimmäinen, 164 tonnin painoinen, teräslohko on valmistunut vain kolme kuukautta rakentamisen aloituksen jälkeen. Aluksen lohkotuotanto käynnistyi Porin Mäntyluodossa sijaitsevalla Sata Shipbuilding telakalla marraskuussa 2025.

Polar Max on yksi maailman suurimmista ja tehokkaimmista rakenteilla olevista jäänmurtajista. Suomalais-kanadalainen yhteistyöprojekti tuo merkittäviä työllisyysvaikutuksia paitsi Helsingin ja Mäntyluodon telakoille, myös koko Suomen meriteollisuuden ekosysteemille. Davie ja ABB ilmoittivat viime viikolla yhteistyöstään Polar Maxin rakentamisessa. Kanadan vesille suunnitellussa jäänmurtajassa käytetään ABB:n käänteentekevää Azipod-ruoripotkurijärjestelmää.

Helsingin telakalla työskentelee tällä hetkellä noin 450 omaa työntekijää ja tavoitteena on kasvattaa henkilöstöä 350 työntekijällä vuoteen 2027 mennessä. Vastaavasti Mäntyluodon Sata Shipbuildingin työntekijöiden määrä tulee kasvamaan 100 työntekijästä 250 työntekijään.

Lokakuussa Helsingin työllisyyspalvelut ja Helsinki Shipyard laativat yhteistyösopimuksen laivanrakennusalan osaamisen jatkumisen takaamiseksi. Tavoitteena on kouluttaa lisää osaaji tulevien jäänmurtajatilausten tarpeisiin, muun muassa hitsauksen, levyseppätyön, putkiasennuksen ja sähköasennuksen aloille. Yhteistyö käynnistyy loppuvuodesta 2025 Stadin ammattiopiston kanssa.

– Polar Max on keskeisessä asemassa Davien Suomen toimintojen kasvattamisessa. Se tekee näkyväksi pitkäjänteisen sitoutumisemme suomalaisen osaamisen ja rakennuskapasiteetin kehittämiseen. Pohjois-Amerikan markkinoiden lisäksi meillä on useita keskusteluja käynnissä myös Euroopassa ja muilla markkina-alueilla, kertoo Heiskanen.

Jaa artikkeli
Executive Diploma in Shipping and Maritime business