26.10.2016

Egypti pohtii Suezin kanavalle ennakkomaksuja

Egypti haluaa muuttaa Suezin kanavan läpi ajavien alusten tariffeja. Kroonisessa valuuttapulassa kärvistelevä valtio on valmis myöntämään alennuksia niille varustamoille, jotka maksavat kanavamaksunsa ennakkoon. Muutokset otettaisiin käyttöön jo vuoden vaihteessa.

Egypti haluaa muuttaa Suezin kanavan läpi ajavien alusten tariffeja. Kroonisessa valuuttapulassa kärvistelevä valtio on valmis myöntämään alennuksia niille varustamoille, jotka maksavat kanavamaksunsa ennakkoon. Muutokset otettaisiin käyttöön jo vuoden vaihteessa.

Maailman suurin konttivarustamo, tanskalainen A.P. Moller-Maersk sanoo, että se on valmis harkitsemaan Suez Canal Authorityn eli Suezin kanavaviranomaisen ehdotuksia uusista maksuperusteista.

– He ovat esitelleen uuden tariffijärjestelmän meille ja harkitsemme sitä parhaillaan, Maerskin edustaja sanoo Reutersille.

Suezin kanavaliikenne on eräs Egyptin parhaista tavoista hankkia ulkomaista valuuttaa. Maa on kärsinyt dollaripulasta ja turistien kadosta sitten vuoden 2011 arabikevään, kun ulkomaiset investoijat ja matkailijat kaikkosivat pyramidien maasta.

Egypti luottaa alennusten tuplaavan Suezin tulot

Suezin kanavaa on laajennettu ja laajennuksen sekä uusien tariffien myötä Egypti toivoo tuplaavansa kanavasta saamansa tulot vuoteen 2023 mennessä.

Canal Authorityn hallituksen puheenjohtaja Mohab Mamish on aiemmin kertonut Wall Street Journalille, että uusia etukäteismaksuja otettaisiin käyttöön jo ensi vuonna 3-5 vuoden ajaksi ja että varustamot saisivat niitä vastaan kolmen prosentin alennuksen kanavamaksuista.

Välimeren ja Punaisen meren yhdistävä kanava on yksi maailman vilkkaimmista meriliikenteen väylistä. Kanavaliikenne on kärsinyt alueen poliittisen epävakauden ja maailmankaupan yleisen taantuman takia.

Yksin konttiliikenteen varustamot sinnittelevät historiansa huonoimmassa markkinatilanteessa. Tämä näkyy muun muassa Etelä-Korean suurimman konttivarustamon Hanjinin elokuisessa konkurssissa, jossa varustamon aluksiin jäi 14 miljardin dollarin arvosta lastia odottamaan purkausta.

Osapuolet lähellä ratkaisua – kommentteja ei heru

Mamish kertoi lehdistötilaisuudessa tiistaina, että neuvottelut Maerskin, Genevessä sijaitsevan Mediterranean Shippingin ja ranskalaisen CMA CGM:n kanssa sujuvat hyvin ja että ensi vuoden alussa käyttöön otettavista uusista tariffeista voidaan päättää jo ensi viikolla.

Kanavan laajennus valmistui vuoden 2015 elokuussa. Vihkimisseremonian yhteydessä Egyptin presidentti Abdel Fattah al-Sisi esitti pyrkimyksen lisätä päivittäistä liikennettä ja kaksinkertaistaa Egyptin kanavasta saamat vuositulot vuonna 2023.

Kuitenkin kehitys on ollut täysin päinvastaista alkuvuonna. Tammi-kesäkuussa tulot putosivat 4,5 prosenttia 5,1 miljardiin dollariin.

Mamish, hänen toimistonsa tai CMA CGM -varustamo eivät suostu kommentoimaan asiaa enempää Reutersille.

Maailman suurimmat konttivarustamot kokoontuvat Kööpenhaminassa tällä viikolla. Ei ole selvää, lisäävätkö varustamot Suezin kanavan käyttöä alennusten ansiosta.

http://www.reuters.com/article/suezcanal-payments-idUSL8N1CV58B

Jaa artikkeli