16.08.2017

Euronav luottaa liuskeöljyn vähentävän Opecin asemaa vlcc-alusten seisottamisessa

Maailman suurimmat raakaöljyä kuljettavat varustamot ovat vuosikymmenten ajan pelänneet Opecin kääntävän kertaheitolla hanat kiinni, mikä vähentäisi vlcc-alusten kuljetusten kysyntää. Nykyisessä amerikkalaisen liuskeöljybuumin oloissa tällainen ei enää ole mahdollista, Euronavin pääjohtaja Paddy Rogers sanoo. Hollantilainen Euronav NV on yksi Euroopan suurimmista tankkerivarustamoista.

Maailman suurimmat raakaöljyä kuljettavat varustamot ovat vuosikymmenten ajan pelänneet Opecin kääntävän kertaheitolla hanat kiinni, mikä vähentäisi vlcc-alusten kuljetusten kysyntää. Nykyisessä amerikkalaisen liuskeöljybuumin oloissa tällainen ei enää ole mahdollista, Euronavin pääjohtaja Paddy Rogers sanoo. Hollantilainen Euronav NV on yksi Euroopan suurimmista tankkerivarustamoista.

Yhdysvaltain liuskeöljyn kuljetukset pitkien matkojen päähän, kuten Kiinaan, ovat päin vastoin kasvattaneet vlcc-alusten kysyntää Opecin tänä vuonna tekemistä tuotannon leikkauksista huolimatta, Paddy Rogers huomauttaa Bloomberg TV:n haastattelussa.

Euronavin tankkerit kykenevät kuljettamaan enemmän raakaöljyä Oklahoman Cushingista sijaitsevasta Yhdysvaltain raakaöljyn markkinakeskuksesta.

Opec on saanut nenilleen

– Raakaöljyn rahtihinnat ovat vieläkin alakierteessä. Tämä johtuu vlcc-alusten liian suuresta määrästä ja öljykaupan kausittaisista muutoksista kesän ja jalustamoiden huoltokatkosten oloissa. Mutta Opec ei enää kykene uhkaamaan supertankkereiden omistajia, Rogers sanoo ja muistuttaa pitkien kuljetusmatkojen tärkeydesta tankkerioperaattoreille ja rahtihintoihin vaikuttavasta tonni per maili -efektistä.

– Suurimman osan urastani olemme saanet pelätä Opecin hinnoittelun vaikutuksia varustamoiden ansioihin. Amerikkalaisen liuskeöljyn tulo markkinoille on muuttanut tilanteen kertaheitolla, Rogers selostaa ja muistuttaa siitä, että öljymaiden tammikuussa tekemä päätös rajoittaa keskinäistä tuotantoaan 1,8 miljoonalla barrelilla päivässä ei silti ole kyennyt nostamaan raaköljyn tynnyrihintaa paljonkaan yli 50 dollarin.

Euronavin tankkeriarmada kykenee kuskaamaan yli 80 miljoonaa barrelia. Energiavirasto EIA:n huhtikuussa keräämien tilastojen mukaan Cushingiin on varastoitu keskimäärin 69,4 miljoonaa barrelia.

Kuljetukset kannattavat matkan pituudesta huolimatta

Rogersin mukaan USA:sta Kiinaan seilaavat supertankkkerit kiertävät yleensä Etelä-Afrikan kautta. Tällainen 18 000 mailin merimatka on enemmän kaksinkertainen verrattuna Lähi-idästä Aasiaan kulkevien alusten matkan pituuteen.

– Öljyn ja sen kuljetusten kysyntä on pysytellyt hyvällä ja vahvalla tasolla. Kyse on vain siitä, että varustamoilla on hiukan liian paljon tankkereita, Rogers tiivistää.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-10/euronav-says-shale-boom-ends-opec-s-power-to-crush-tanker-demand

Jaa artikkeli