Merenkulun taantuma aiheuttaa päänvaivaa sekä lainanantajille että -ottajille. Lainojaan hitaasti takaisin maksavat varustamot ovat saaneet eruooppalaiset pankkiirit kutsumaan merilainoja ”myrkyllisiksi.” Vuosina 2008-09 alkanut finanssikriisi ja merenkulun romahdus vuonna 2010 ovat tehneet rahoitusmarkkinoilla tuhojaan siihen malliin, että sekä varustamot että pankit ovat ajautuneet sitkeään velkakierteeseen.
Pankkien huolena on varustamoiden ylikapasiteetti sekä alan heikko kannattavuus maailmankaupan hiljaiselon oloissa, Reuters kirjoittaa.
Hyväksi esimerkiksi käy hollantilainen 127 vuoden ikäinen perheyritys Vroon, joka kuljettaa noin 200 aluksellaan karjaa sekä öljyä ja muita raaka-aineita. Varustamolla on ollut vaikeuksia saada lisärahoitusta aluskantansa uusimiseksi.
– Meillä on vaikeuksia pysyä velkojen takaisinmaksun aikataulussa, ja olemme keskustelleet niistä pankkien kanssa. Neuvottelut ovat olleet rakentavia, mutta samalla vaikeita. Alan heikko kannattavuus ei salli uusia liikkeitä finanssimarkkinoilla, sanoo Vroonin talousjohtaja Herman Marks, joka on kaikesta huolimatta luottavainen siihen, että varustamo pääsee sopuun rahoittajiensa kanssa.
Varustamot etsivät apua yhteenliittymistä
Rahoituksen asiantuntijoiden mukaan 90 prosenttia maailmankaupasta kuljettavat varustamot tarvitsevat tänä vuonna kaiken kaikkiaan 30 miljardin dollarin edestä lisärahoitusta vanhojen lainojen lisäksi. Tästä syystä eräät pankit ovat myyneet rahoituspakettinsa ja luopuneet merenkulun rahoittamisesta tykkänään.
Herman Marks ymmärtää pankkien konservatiivisuuden ja sanoo alan tarvitsevan lisää konsolidaatioita eli yhdistymisiä.
Ja konsolidaatioita on toden totta tehty. Esimerkiksi Maersk on ostanut Hamburg Sudin ja kiinalainen Cosco on äskettäin hankkinut hongkongilaisen Orient Overseasin omistukseensa. Korealainen Hanjin meni nurin viime vuonna ja tänä vuonna konkurssisuojaa ovat hakeneet saksalainen Rickmers, singaporelainen Ezra Holdings sekä yhdysvaltalaiset Tidewater, GulfMark Offshore ja Montco Offshore.
Saksan pankit EKP:n silmätikkuina
Joka tapauksessa pankkien kuherruskuukaudet varustamoiden kanssa ovat nyt ohi. Pelkästään eurooppalaisten pankkien riskilainojen määrä lähentelee sataa miljardia euroa, ja pankit etsivät kuumeisesti keinoja vähentää tappioitaan merenkulun lainoittamisessa.
– Heikosti suoriutuvien merilainojen määrä voi olla jopa 150 miljardia dollaria, ja etulinjassa ovat varsinkin saksalaiset pankit, Citygroupin merialan johtaja Michael Parker arvelee.
Aiemmin alan suuret vaikuttajat kuten Royal Bank of Scotland eli RBS ja saksalainen HSH Nordbank etsivät uusia keinoja turvata saatavansa. Tilannetta pahentaa luottoluokittaja Moody´sin arvio, jonka mukaan merilainat nakertavat isojen pankkien kannattavuutta tänä vuonna.
Myös Euroopan keskuspankki EKP on kiinnostunut pankkien riskeistä varustamoalalla ja pohtii uusia rajoituksia merilainoille. Saksalaiset valtion omistamat ”landesbankit” kuten HSH ja NordLB ovat tässäkin EKP:n silmätikkuina.
– Olemme oppineet kantapään kautta olemaan varovaisempia uusien lainojen myöntämisessä, HSH:n merilainojen johtaja Christian Nieswandt vakuuttaa.
NordLB puolestaan teki 2,94 miljardin euron varaukset viime vuonna tappiollisille merilainoille. Pankki etsii tasapainoa taseeseensa neuvottelemalla varustamolainojen siirrosta Deutsche Hypothekenbankin piikkiin.
DVD Bankin entinen merilainojen johtaja Dagfinn Lunde huomauttaa, että varustamot ja pankit erehtyivät vuonna 2016 tilaamaan uusia konttilaivoja, jotka kävivät saman tien liian pieniksi Panaman kanavan laajennuksen valmistuttua samana vuonna.
http://www.reuters.com/article/us-europe-banks-shipping-idUSKBN1A90GG