Eurooppalaisten varustamoiden kattojärjestö European Shipownersin (ECSA) isännöimä tapahtuma kokoaa yhteen merialan kansainvälisiä vaikuttajia ja yritystoimijoita, sekä päättäjiä keskustelemaan merenkulun tulevaisuudesta.
Tänä vuonna fokus oli geopoliittisessa tilanteessa, vähäpäästöisen merenkulun kehittämisessä ja eurooppalaisen merenkulun roolissa huoltovarmuuden turvaajana. Myös merihenkilöstön saatavuus tulevaisuudessa ja alan kyky houkutella uusia tekijöitä nousi keskiöön. Kaksipäiväinen tapahtuma tarjosi työryhmiä, keskusteluja sekä asiantuntijapaneeleita ajankohtaisista aiheista.
Suomen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne osallistui paneelikeskusteluun geopoliittisesta tilanteesta ja merenkulusta. Ranteen kanssa aiheesta keskustelivat mm. taloustieteilijä ja nobelisti Paul Krugman sekä varustamoiden globaalin kattojärjestö International Chamber of Shippingin puheenjohtaja Emanuele Grimaldi.
– Merenkulun merkitys Euroopalle on kriittinen. Eurooppalaisen merenkulun kilpailukyky on oltava maailman kärkeä. Suomi on aina ollut poikkeuksellisen riippuvainen merenkulusta kaikissa oloissa, meillä yli 95% ulkomaankaupasta kulkee meritse. Suomessa korostuukin erittäin hyvä yhteistyö viranomaisten kesken, sekä elinkeinon ja hallinnon välillä. Olemme olleet varautuneita aina. Suomen yhteistyön ja varautumisen malli on myös hyvä esimerkki muille maille, ministeri Ranne kommentoi paneelikeskustelussa.
Ministeri Ranne tapasi Shipping Summitissa myös ECSA:n johtoa ja keskusteli ECSA:n ja Suomen Varustamoiden edustajien kanssa EU:n merenkulun merkityksestä ja mm. toimenpiteistä uusien merenkulun polttoaineiden saatavuuden parantamiseksi.
– Merenkululla on keskeinen rooli koko Euroopan taloudessa ja huoltovarmuudessa. Erityisesti geopoliittisen tilanteen kiristyessä oman eurooppalaisen kauppalaivaston merkitys korostuu entisestään ja työvoiman saatavuus alalle on tärkeää. Euroopassa olemme myös edelläkävijöitä merenkulun vähäpäästöisyydessä. Hiilettömän siirtymän kirittämiseksi tarvitsemme yhteisiä panostuksia vähähiilisten polttoaineiden saatavuuteen meriliikenteen tarpeisiin, summaa Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Vuonna 1965 perustettu eurooppalaisten varustamoiden kattojärjestö ECSA, uudelta tapahtumassa lanseeratulta nimeltään European Shipowners, edustaa eurooppalaista merenkulkua 22 EU:n ja Norjan varustamoyhdistyksen voimin. Suomen Varustamot on aktiivisesti mukana ECSA:n vaikuttamistyössä, ja on edustettuna sen hallituksessa ja sekä lukuisissa työryhmissä. Suomalaisia varustamoita edustava Matti-Mikael Koskinen toimii ECSA:n hallituksen varapuheenjohtajana ja siirtyy luotsaamaan eurooppalaista varustamoelinkeinoa puheenjohtajan roolissa vuoden 2026 alusta.
