Kokoontuminen keräsi satoja alan ammattilaisia järjestöistä, yrityksistä sekä viranomaisista, hallintokaupungissa kun oltiin. Lobbarit ja poliitikot kohtasivat upeissa Royal Museum of Fine Arts’in tiloissa. Laaja seminaariohjelma kattoi kaikki merenkulun keskeiset keskustelunaiheet biopolttoaineista Punaisen meren turvallisuuteen ja merialan monimuotoisuuden edistämiseen.
Huumekaupan ehkäisy
Agenttien ja laivameklareiden Euroopan kattojärjestö ECASBA (The European Community Association of Ship Brokers and Agents) oli nyt ensimmäistä kertaa mukana tapahtuman järjestäjänä. World Shipping Councilin ja ECASBAn ”Shipping and the Drugs Trade” -paneelissa pohdittiin tapoja ennaltaehkäistä huumekauppaa. Keskustelussa todettiin, että huumekauppa on tarjontaan perustuva bisnes. Tarjontaa voidaan rajoittaa ehkäisemällä maahantuontia ja tässä agentit ovat avainasemassa.
Ukraina läsnä agenttien myötä
EU-tasolla vasta pohditaan, voiko Ukraina olla mukana unionissa. Agentit ovat edelläkävijöinä jo ottaneet Ukrainan yhdistyksen mukaan ECASBAan. ”Association of Maritime Agencies of Ukraine” edustajana Brysselissä oli Kseniia Pidruchna Odessasta. Hänestä kontaktien ylläpito muihin alan toimijoihin on sodasta huolimatta tärkeää.

Yhtenä paneelin aiheena oli merenkulun turvallisuus Punaisella merellä. Keskustelussa olivat mukana MICA Center, Saksan varustamoyhdistys ja tietysti Nato. Keskustelussa käsiteltiin myös Itämeren ja Mustan meren turvallisuutta. Paneelin jälkeen oli hyvä todeta, että varautumisessa ollaan hereillä kaikilla merialueilla ja kaikilla tasoilla.

Suomalaiset Brysselissä
Suomi oli mainiosti edustettuna tapahtumassa, mukana oli väkeä Suomen Varustamoilta, Alfons Håkansilta, liikenne- ja viestintäministeriöstä sekä Suomen Laivameklareilta.
Tämän vuoksi ehkä odotetuin keskustelu oli kakkospäivän paneeli, jossa mukana olivat mm. taloustieteen nobelisti Paul Krugman, Suomen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne ja varustamojen ”grand old man” Emmanuele Grimaldi. Ministerimme vei hienosti pisteet kotiin kertomalla, että Suomen tuonnista ja viennistä 95 % kulkee meriteitse ja että kaikki satamat jäätyvät talvella. Asia herätti yleisössä ansaittua huomiota ja keskustelua vielä paneelin jälkeenkin.
Seuraava European Shipping Summit järjestetään keväällä 2027. Vuoden 2025 seminaarin järjestäjinä olivat ECSA, CLIA, ECASBA, EMPA, ETA, ETF, EUDA, Interferry ja World Shipping Council.
Teksti ja kuvat Sari Turkkila, toiminnanjohtaja Suomen Laivameklarit ry
