Vuoden 2014 huhtikuun 16. päivänä ylösalaisin kääntynyt alus nousi hitaasti pintaan torstaina. Haverissa kuoli 304 matkustajaa, joista suurin osa oli koululaisia.
Sewol-nimisen turmalautan tuhoon liittyy monia käsittämättömiä piirteita. Ensinnäkin alus tiedettiin epävakaaksi, se oli ylilastattu ja ajoi liian nopeasti, Reuters kirjoittaa.
Eipä ihme, että onnettomuuden uhrien omaiset vaativat aluksen nostamista ja onnettomuuden syiden perusteellista tutkintaa. Viranomaiset toivovat löytävänsä aluksen rungosta yhä kateissa olevien henkilöiden ruumiit.
Aluksen kallelleen kääntynyt 140-metrinen runko makasi meren pohjassa lähes kolme vuotta. Nostotöistä vastannut kiinalainen meripelastusyhtiö sijoitti rungon alle 33 palkkia ja käytti nostossa 66 hydraulista tunkkia.
Runko nostettiin 13 metriä merenpinnan yläpuolelle, minkä jälkeen se laskettiin hitaasti puoliksi upotettavaan proomuun. Proomun matka lähimpään satamaan kestää vielä 12-13 päivää.
Teineillä karu kohtalo
Onnettomuudessa kuoli 250 luokkaretkellä ollutta teiniä, jotka jäivät laivan henkilökunnan käskystä hytteihinsä. Samaan aikaan miehistön jäsenet päällikköä myöten pelastautuivat itse uppoavasta lavasta.
Aluksen päällikkö tuomittiin elinikäiseen vankeuteen vuonna 2015. Toista tusinaa muuta miehistön jäsentä sai lyhyemmät vankeustuomiot.
Nostotoimet maksavat noin 85 miljardia wonia eli 75 miljoonaa dollaria.
http://www.reuters.com/article/us-southkorea-ferry-idUSKBN16U072